Definitie


Incidentenonderzoek





Helaas vinden zo af toe incidenten plaats in het spoorwegsysteem. Meestal zonder of met beperkte gevolgen, maar soms is er enorme schade of zijn er zelfs slachtoffers. Ernstige ongevallen op het spoor vonden onder meer plaats te Weesp op 13 september 1918 (42 doden) en Harmelen op 8 januari 1962 (93 doden). Sindsdien zijn er nog tientallen (bijna) Ongevallen met het Spoorvervoersysteem gebeurd.

Incidentenonderzoek wordt in de spoorwegbranche gebruikt om Ongevallen, bijna-ongevallen en onbedoelde gebeurtenissen te onderzoeken. Vooral als er geen gevolgen zijn, maar duidelijk is wat er in iets gewijzigde omstandigheden had kunnen gebeuren, is de motivatie om van het incident te leren erg groot. Wanneer er geen gevolgen zijn, zal de belangstelling van bijvoorbeeld verzekeraars, justitie, inspectie of het publiek minder groot zijn, waardoor de betrokken bedrijven vrijer met informatie kunnen omgaan. ProRail gebruikt het boekje "Inleiding incidentenonderzoek" als leidraad bij het eenvoudig onderzoeken van ongewenste gebeurtenissen. Daarnaast is er de analysetechniek PRISMA-RAIL waarmee in een oorzakenboom snel duidelijk wordt wat er precies misging en waar de verbetermogelijkheden liggen.

Leereffect

Incidentonderzoek vindt plaats om te achterhalen wat er is misgegaan, met als doel daar in de toekomst van te leren. Dat leereffect wordt door ProRail steeds belangrijker gevonden. Alle Regionale Veiligheidsadviseurs (RVA's) en medewerkers Veiligheid zijn opgeleid tot PRISMA-analisten. De PRISMA-methode is ontwikkeld door Tjerk van der Schaaf, verbonden aan Technische Universiteit Eindhoven. De methode zoekt naar samenhang in de feiten die samen leidden tot het incident. Onder incident wordt alles gevat wat had kunnen leiden tot een echt ongeval. Zo hoeven er geen echte ongevallen plaats te vinden om er toch van te kunnen leren.

Passende maatregelen

Een incident wordt zover uitgespit tot de gevonden oorzaken niet verder zijnuit te diepen. Een en ander wordt in een boom gezet (een zogenaamde causale boom), zodat de samenhang van de niveaus verduidelijkt wordt. Tot slot worden deze oorzaken (basisoorzaken genoemd) geclassificeerd volgens de PRISMA-methode. Dat wil zeggen dat gestructureerd wordt gekeken of de oorzaken een technische of organisatorische achtergrond hebben, of op werknemerniveau liggen. Deze basisoorzaken worden ook in het veiligheidsinformatiesysteem (bij ProRail in ProMiSe, een "maat versie" van het Synergi-pakkethttp://www.synergi.com) opgenomen, zodat de RVA's later kunnen terugzoeken op categorieën basisoorzaken. Eenzelfde basisoorzaak (bijvoorbeeld onduidelijke regelgeving) kan immers tot verschillende typen incidenten leiden. Op basis hiervan wordt dus niet meer ad-hoc gereageerd op incidenten, maar kunnen gestructureerd maatregelen worden genomen welke ook op het juiste niveau liggen.



Bovendien let PRISMA er erg op dat de werknemer niet de kop van jut is. Als de werknemer een fout maakt die door een aantal willekeurige collega's ook gemaakt was in eenzelfde situatie, wordt de foute handeling niet op werknemerniveau geclassificeerd, maar als organisatorische fout. Dat leidt ertoe dat (op termijn of direct) passende maatregelen worden genomen op organisatorisch niveau.

Begeleidingsgroep

Ook is er een begeleidingsgroep opgericht (Projectgroep Onderzoek Prisma). Alle RVA's zijn lid van deze werkgroep. In deze groep worden moeilijke gevallen besproken. Daarnaast wordt de kwaliteit van verrichte onderzoeken getoetst, zodat zeker is dat binnen alle regio's het niveau van de onderzoeken gelijk is. In elke regio wordt sinds januari 2006 gewerkt volgens deze methode. De RVA's merken dat er meer en betere informatie boven water komt.

Literatuur
  • Inleiding Incidentenonderzoek ProRail Veiligheid & Milieu. versie 6.0 van 15 februari 2005.
Zie voor meer literatuur rondom incidentonderzoek ook de HEACH-site



 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]