Definitie


Incidentenonderzoek





Helaas vinden zo af toe incidenten plaats in het spoorwegsysteem. Meestal zonder of met beperkte gevolgen, maar soms is er enorme schade of zijn er zelfs slachtoffers. Ernstige ongevallen op het spoor vonden onder meer plaats te Weesp op 13 september 1918 (42 doden) en Harmelen op 8 januari 1962 (93 doden). Sindsdien zijn er nog tientallen (bijna) Ongevallen met het Spoorvervoersysteem gebeurd.

Incidentenonderzoek wordt in de spoorwegbranche gebruikt om Ongevallen, bijna-ongevallen en onbedoelde gebeurtenissen te onderzoeken. Vooral als er geen gevolgen zijn, maar duidelijk is wat er in iets gewijzigde omstandigheden had kunnen gebeuren, is de motivatie om van het incident te leren erg groot. Wanneer er geen gevolgen zijn, zal de belangstelling van bijvoorbeeld verzekeraars, justitie, inspectie of het publiek minder groot zijn, waardoor de betrokken bedrijven vrijer met informatie kunnen omgaan. ProRail gebruikt het boekje "Inleiding incidentenonderzoek" als leidraad bij het eenvoudig onderzoeken van ongewenste gebeurtenissen. Daarnaast is er de analysetechniek PRISMA-RAIL waarmee in een oorzakenboom snel duidelijk wordt wat er precies misging en waar de verbetermogelijkheden liggen.

Leereffect

Incidentonderzoek vindt plaats om te achterhalen wat er is misgegaan, met als doel daar in de toekomst van te leren. Dat leereffect wordt door ProRail steeds belangrijker gevonden. Alle Regionale Veiligheidsadviseurs (RVA's) en medewerkers Veiligheid zijn opgeleid tot PRISMA-analisten. De PRISMA-methode is ontwikkeld door Tjerk van der Schaaf, verbonden aan Technische Universiteit Eindhoven. De methode zoekt naar samenhang in de feiten die samen leidden tot het incident. Onder incident wordt alles gevat wat had kunnen leiden tot een echt ongeval. Zo hoeven er geen echte ongevallen plaats te vinden om er toch van te kunnen leren.

Passende maatregelen

Een incident wordt zover uitgespit tot de gevonden oorzaken niet verder zijnuit te diepen. Een en ander wordt in een boom gezet (een zogenaamde causale boom), zodat de samenhang van de niveaus verduidelijkt wordt. Tot slot worden deze oorzaken (basisoorzaken genoemd) geclassificeerd volgens de PRISMA-methode. Dat wil zeggen dat gestructureerd wordt gekeken of de oorzaken een technische of organisatorische achtergrond hebben, of op werknemerniveau liggen. Deze basisoorzaken worden ook in het veiligheidsinformatiesysteem (bij ProRail in ProMiSe, een "maat versie" van het Synergi-pakkethttp://www.synergi.com) opgenomen, zodat de RVA's later kunnen terugzoeken op categorieën basisoorzaken. Eenzelfde basisoorzaak (bijvoorbeeld onduidelijke regelgeving) kan immers tot verschillende typen incidenten leiden. Op basis hiervan wordt dus niet meer ad-hoc gereageerd op incidenten, maar kunnen gestructureerd maatregelen worden genomen welke ook op het juiste niveau liggen.



Bovendien let PRISMA er erg op dat de werknemer niet de kop van jut is. Als de werknemer een fout maakt die door een aantal willekeurige collega's ook gemaakt was in eenzelfde situatie, wordt de foute handeling niet op werknemerniveau geclassificeerd, maar als organisatorische fout. Dat leidt ertoe dat (op termijn of direct) passende maatregelen worden genomen op organisatorisch niveau.

Begeleidingsgroep

Ook is er een begeleidingsgroep opgericht (Projectgroep Onderzoek Prisma). Alle RVA's zijn lid van deze werkgroep. In deze groep worden moeilijke gevallen besproken. Daarnaast wordt de kwaliteit van verrichte onderzoeken getoetst, zodat zeker is dat binnen alle regio's het niveau van de onderzoeken gelijk is. In elke regio wordt sinds januari 2006 gewerkt volgens deze methode. De RVA's merken dat er meer en betere informatie boven water komt.

Literatuur
  • Inleiding Incidentenonderzoek ProRail Veiligheid & Milieu. versie 6.0 van 15 februari 2005.
Zie voor meer literatuur rondom incidentonderzoek ook de HEACH-site



 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2018 Rijkswaterstaat gepresenteerd
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor schoner water Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verleent opdracht aan Boskalis voor groot onderhoud hoofdwegennet Noord-Holland
Nieuwsbericht
NEN: Verdieping eerste versie NTA IFD-bouw
Nieuwsbericht
Vitence en Way2Web lanceren bijzonder vervoersplatform MaasHub
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Milieudefensie: Oordeel hof stok achter de deur voor gezondere lucht
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
TNO-advies: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende voertuigen
Nieuwsbericht
De bouwbedrijven die meedingen naar de Bewuste Bouwers Zuidas Award 2019
Nieuwsbericht
Bouwkosten Nederland gemiddeld, blijkt uit Arcadis onderzoek
Nieuwsbericht
LeasePlan lanceert autodeel-app 'Tess' voor private leaseklanten
Nieuwsbericht
Brabant investeert in Zuiderwaterlinie
Nieuwsbericht
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht
Nieuwsbericht
Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' van start
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Strooiwagens minder uitgerukt dan voorgaande jaren
Nieuwsbericht
Herziene norm voor kolken gepubliceerd
Nieuwsbericht


[Banners]