Definitie


Hotbox





De Hotbox detector wordt toegepast om een mogelijke ontsporing van een Trein ten gevolge van een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Het voorkomen van een ontsporing dient meerdere doelen:
  • Bescherming van de omgeving (externe veiligheid; vooral van belang bij het vervoer van gevaarlijke stoffen)
  • Verhogen van de Spoorwegveiligheid interne veiligheid; vooral van belang bij reizigersvervoer
  • Bescherming van de spoorweginfrastructuur, zoals een Tunnel.
Algemene omschrijving

De Hotbox Detector registreert warm- en heetgelopen wiellagers, wielen en remmen van passerende treinen. Hiertoe zijn sensoren ingebouwd in een holle stalen dwarsligger.

Bij nadering van een trein wordt door een bij het systeem behorende assenteller de sensoren geactiveerd. Bij constatering van een heetgelopen component wordt de treindienstleider via een signaleringssysteem gewaarschuwd. Tevens is er een akoestisch alarm. De meetgegevens worden opgeslagen.

Strikt genomen wordt met het Hotbox systeem alleen de aslagertemperatuur gemeten. Aanvullend kunnen maximaal vier Hot Wheel Detectoren tussen de spoorstaven de temperatuur van beide wielen meten. Dit is belangrijk om slepende remblokken te detecteren en wordt dan ook vooramelijk toegepast bij goederenverkeer (Betuweroute).

De Hotbox detector is strikt genomen geen veiligheidssysteem, omdat het niet rechtstreeks en zelfstandig ingrijpt in de treinenloop. Wel heeft het systeem een essentiële veiligheidsfunctie: het detecteren en signaleren van te heet geworden aslagers en wielbanden. Door ingrijpen van de TRDL kunnen tijdig maatregelen getroffen worden om ontsporing door een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Danzij de toevoeging van een tag-reader bij de HSL-Zuid is het voor de vervoerder(s) mogelijk om de temperatuurontwikkeling van de aspotten te monitoren, zodat onderhoudsprogramma's geoptimaliseerd kunnen worden.

Het Hotbox Detectie systeem is in Nederland toegepast bij de Betuweroute en de HSL-Zuid.

Opbouw van het systeem

De Hotbox Detector bestaat uit de volgende componenten :
  • Een holle stalen dwarsligger waarin de temperatuursensoren zijn gemonteerd
  • Temperatuursensoren voor detectie van warmlopende wielaslagers
  • Temperatuursensoren voor detectie van een warmlopend wiel of remschijf
  • Drie assentellers voor het activeren van het systeem
  • Een straatkast met elektronica en locale computer en een buitentemperatuursensor
  • Een of meer signaleringssystemen voor weergave van de meldingen.
  • Een netwerkserver voor de verbinding tussen locale computers en signaleringssystemen.
  • Een datanetwerk
  • Benodigde systeem- en applicatiesoftware
  • Een tag-reader (HSL-Zuid)
Het Hotbox detectie systeem bestaat uit meetmodules, die in een holle, stalen dwarsligger in de baan gemonteerd worden (zie de figuur hieronder).




De meetmodules meten met infra-rood stralen de temperatuur van de aslagers en van de wielen van de passerende trein.

Het Hotbox detectie systeem functioneert rijrichting onafhankelijk en kan betrouwbare metingen uitvoeren bij rijsnelheden van 3 tot 500 km per uur.

De systemen zijn via het glasvezelnetwerk verbonden met een monitor op de meldpost, waar alle meetwaarden uitgelezen kunnen worden.

In het Hotbox detectie systeem kunnen temperatuurgrenzen ingesteld worden, die bij het overschrijden ervan een alarm in werking stellen op de meldpost. Dit alarm komt vrijwel direct na het waarnemen op de meldpost, via de on-line verbinding tussen het meetsysteem en de monitor. De melding van een meetsysteem kan op één of meerdere monitoren ontvangen worden, ook kunnen met één monitor meerdere meetsystemen bekeken worden. meetsystemen op parallelle sporen worden meestal op dezelfde monitor weergegeven.



Op de hotbox locatie worden de volgende systeemdelen geínstalleerd 

HDL: holle stalen dwarsligger, met de infra-rood meetsensoren;

SCT: veldelektronica, geplaatst in een bestaand gebouw of in een aparte straatkast;

SK1, SK2, SK4: 3 assentellers, voor het activeren van het Hotbox detectie systeem.

De spoorgebonden componenten zijn met een kabel, met stekerverbinding aangesloten op de veldapparatuur in de straatkast. Voor het uitwisselen van een spoorgebonden component van het meetsysteem is weinig tijd vereist, circa 10 minuten.

Aanvullende informatie die door het Hotbox detectie systeem wordt weergegeven:

1. locatie naam en spoor code;

2. tijdstip passage;

3. rijrichting;

4. rijsnelheid;

5. aantal assen van de trein combinatie;

6. treinlengte;

7. buitentemperatuur, opgenomen door een sensor aan de buitenzijde van de straatkast.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Nov 28, 2008 by jdijkstra@adse.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]