Definitie


Hotbox





De Hotbox detector wordt toegepast om een mogelijke ontsporing van een Trein ten gevolge van een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Het voorkomen van een ontsporing dient meerdere doelen:
  • Bescherming van de omgeving (externe veiligheid; vooral van belang bij het vervoer van gevaarlijke stoffen)
  • Verhogen van de Spoorwegveiligheid interne veiligheid; vooral van belang bij reizigersvervoer
  • Bescherming van de spoorweginfrastructuur, zoals een Tunnel.
Algemene omschrijving

De Hotbox Detector registreert warm- en heetgelopen wiellagers, wielen en remmen van passerende treinen. Hiertoe zijn sensoren ingebouwd in een holle stalen dwarsligger.

Bij nadering van een trein wordt door een bij het systeem behorende assenteller de sensoren geactiveerd. Bij constatering van een heetgelopen component wordt de treindienstleider via een signaleringssysteem gewaarschuwd. Tevens is er een akoestisch alarm. De meetgegevens worden opgeslagen.

Strikt genomen wordt met het Hotbox systeem alleen de aslagertemperatuur gemeten. Aanvullend kunnen maximaal vier Hot Wheel Detectoren tussen de spoorstaven de temperatuur van beide wielen meten. Dit is belangrijk om slepende remblokken te detecteren en wordt dan ook vooramelijk toegepast bij goederenverkeer (Betuweroute).

De Hotbox detector is strikt genomen geen veiligheidssysteem, omdat het niet rechtstreeks en zelfstandig ingrijpt in de treinenloop. Wel heeft het systeem een essentiële veiligheidsfunctie: het detecteren en signaleren van te heet geworden aslagers en wielbanden. Door ingrijpen van de TRDL kunnen tijdig maatregelen getroffen worden om ontsporing door een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Danzij de toevoeging van een tag-reader bij de HSL-Zuid is het voor de vervoerder(s) mogelijk om de temperatuurontwikkeling van de aspotten te monitoren, zodat onderhoudsprogramma's geoptimaliseerd kunnen worden.

Het Hotbox Detectie systeem is in Nederland toegepast bij de Betuweroute en de HSL-Zuid.

Opbouw van het systeem

De Hotbox Detector bestaat uit de volgende componenten :
  • Een holle stalen dwarsligger waarin de temperatuursensoren zijn gemonteerd
  • Temperatuursensoren voor detectie van warmlopende wielaslagers
  • Temperatuursensoren voor detectie van een warmlopend wiel of remschijf
  • Drie assentellers voor het activeren van het systeem
  • Een straatkast met elektronica en locale computer en een buitentemperatuursensor
  • Een of meer signaleringssystemen voor weergave van de meldingen.
  • Een netwerkserver voor de verbinding tussen locale computers en signaleringssystemen.
  • Een datanetwerk
  • Benodigde systeem- en applicatiesoftware
  • Een tag-reader (HSL-Zuid)
Het Hotbox detectie systeem bestaat uit meetmodules, die in een holle, stalen dwarsligger in de baan gemonteerd worden (zie de figuur hieronder).




De meetmodules meten met infra-rood stralen de temperatuur van de aslagers en van de wielen van de passerende trein.

Het Hotbox detectie systeem functioneert rijrichting onafhankelijk en kan betrouwbare metingen uitvoeren bij rijsnelheden van 3 tot 500 km per uur.

De systemen zijn via het glasvezelnetwerk verbonden met een monitor op de meldpost, waar alle meetwaarden uitgelezen kunnen worden.

In het Hotbox detectie systeem kunnen temperatuurgrenzen ingesteld worden, die bij het overschrijden ervan een alarm in werking stellen op de meldpost. Dit alarm komt vrijwel direct na het waarnemen op de meldpost, via de on-line verbinding tussen het meetsysteem en de monitor. De melding van een meetsysteem kan op één of meerdere monitoren ontvangen worden, ook kunnen met één monitor meerdere meetsystemen bekeken worden. meetsystemen op parallelle sporen worden meestal op dezelfde monitor weergegeven.



Op de hotbox locatie worden de volgende systeemdelen geínstalleerd 

HDL: holle stalen dwarsligger, met de infra-rood meetsensoren;

SCT: veldelektronica, geplaatst in een bestaand gebouw of in een aparte straatkast;

SK1, SK2, SK4: 3 assentellers, voor het activeren van het Hotbox detectie systeem.

De spoorgebonden componenten zijn met een kabel, met stekerverbinding aangesloten op de veldapparatuur in de straatkast. Voor het uitwisselen van een spoorgebonden component van het meetsysteem is weinig tijd vereist, circa 10 minuten.

Aanvullende informatie die door het Hotbox detectie systeem wordt weergegeven:

1. locatie naam en spoor code;

2. tijdstip passage;

3. rijrichting;

4. rijsnelheid;

5. aantal assen van de trein combinatie;

6. treinlengte;

7. buitentemperatuur, opgenomen door een sensor aan de buitenzijde van de straatkast.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Nov 28, 2008 by jdijkstra@adse.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2020, doorwerken aan de delta: nuchter, alert en voorbereid
Nieuwsbericht
Septembercirculaire: groei van het gemeentefonds en provinciefonds
Nieuwsbericht
Prinsjesdag: eerste reactie VNG op Rijksbegroting 2020
Nieuwsbericht
Miljoenennota: intenties voor investeringen goed, grote zorgen over uitvoerbaarheid
Nieuwsbericht
Investeringen en lastenverlichting centraal in Miljoenennota 2020
Nieuwsbericht
Koolmees en Van Veldhoven tekenen voor meer banen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Kabinet onderzoekt opties financiering investeringsagenda TenneT
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]