Definitie


Hotbox





De Hotbox detector wordt toegepast om een mogelijke ontsporing van een Trein ten gevolge van een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Het voorkomen van een ontsporing dient meerdere doelen:
  • Bescherming van de omgeving (externe veiligheid; vooral van belang bij het vervoer van gevaarlijke stoffen)
  • Verhogen van de Spoorwegveiligheid interne veiligheid; vooral van belang bij reizigersvervoer
  • Bescherming van de spoorweginfrastructuur, zoals een Tunnel.
Algemene omschrijving

De Hotbox Detector registreert warm- en heetgelopen wiellagers, wielen en remmen van passerende treinen. Hiertoe zijn sensoren ingebouwd in een holle stalen dwarsligger.

Bij nadering van een trein wordt door een bij het systeem behorende assenteller de sensoren geactiveerd. Bij constatering van een heetgelopen component wordt de treindienstleider via een signaleringssysteem gewaarschuwd. Tevens is er een akoestisch alarm. De meetgegevens worden opgeslagen.

Strikt genomen wordt met het Hotbox systeem alleen de aslagertemperatuur gemeten. Aanvullend kunnen maximaal vier Hot Wheel Detectoren tussen de spoorstaven de temperatuur van beide wielen meten. Dit is belangrijk om slepende remblokken te detecteren en wordt dan ook vooramelijk toegepast bij goederenverkeer (Betuweroute).

De Hotbox detector is strikt genomen geen veiligheidssysteem, omdat het niet rechtstreeks en zelfstandig ingrijpt in de treinenloop. Wel heeft het systeem een essentiële veiligheidsfunctie: het detecteren en signaleren van te heet geworden aslagers en wielbanden. Door ingrijpen van de TRDL kunnen tijdig maatregelen getroffen worden om ontsporing door een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Danzij de toevoeging van een tag-reader bij de HSL-Zuid is het voor de vervoerder(s) mogelijk om de temperatuurontwikkeling van de aspotten te monitoren, zodat onderhoudsprogramma's geoptimaliseerd kunnen worden.

Het Hotbox Detectie systeem is in Nederland toegepast bij de Betuweroute en de HSL-Zuid.

Opbouw van het systeem

De Hotbox Detector bestaat uit de volgende componenten :
  • Een holle stalen dwarsligger waarin de temperatuursensoren zijn gemonteerd
  • Temperatuursensoren voor detectie van warmlopende wielaslagers
  • Temperatuursensoren voor detectie van een warmlopend wiel of remschijf
  • Drie assentellers voor het activeren van het systeem
  • Een straatkast met elektronica en locale computer en een buitentemperatuursensor
  • Een of meer signaleringssystemen voor weergave van de meldingen.
  • Een netwerkserver voor de verbinding tussen locale computers en signaleringssystemen.
  • Een datanetwerk
  • Benodigde systeem- en applicatiesoftware
  • Een tag-reader (HSL-Zuid)
Het Hotbox detectie systeem bestaat uit meetmodules, die in een holle, stalen dwarsligger in de baan gemonteerd worden (zie de figuur hieronder).




De meetmodules meten met infra-rood stralen de temperatuur van de aslagers en van de wielen van de passerende trein.

Het Hotbox detectie systeem functioneert rijrichting onafhankelijk en kan betrouwbare metingen uitvoeren bij rijsnelheden van 3 tot 500 km per uur.

De systemen zijn via het glasvezelnetwerk verbonden met een monitor op de meldpost, waar alle meetwaarden uitgelezen kunnen worden.

In het Hotbox detectie systeem kunnen temperatuurgrenzen ingesteld worden, die bij het overschrijden ervan een alarm in werking stellen op de meldpost. Dit alarm komt vrijwel direct na het waarnemen op de meldpost, via de on-line verbinding tussen het meetsysteem en de monitor. De melding van een meetsysteem kan op één of meerdere monitoren ontvangen worden, ook kunnen met één monitor meerdere meetsystemen bekeken worden. meetsystemen op parallelle sporen worden meestal op dezelfde monitor weergegeven.



Op de hotbox locatie worden de volgende systeemdelen geínstalleerd 

HDL: holle stalen dwarsligger, met de infra-rood meetsensoren;

SCT: veldelektronica, geplaatst in een bestaand gebouw of in een aparte straatkast;

SK1, SK2, SK4: 3 assentellers, voor het activeren van het Hotbox detectie systeem.

De spoorgebonden componenten zijn met een kabel, met stekerverbinding aangesloten op de veldapparatuur in de straatkast. Voor het uitwisselen van een spoorgebonden component van het meetsysteem is weinig tijd vereist, circa 10 minuten.

Aanvullende informatie die door het Hotbox detectie systeem wordt weergegeven:

1. locatie naam en spoor code;

2. tijdstip passage;

3. rijrichting;

4. rijsnelheid;

5. aantal assen van de trein combinatie;

6. treinlengte;

7. buitentemperatuur, opgenomen door een sensor aan de buitenzijde van de straatkast.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Nov 28, 2008 by jdijkstra@adse.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
Deltares Software Dagen (DSD-NL): Webinar: Probabilistic Toolkit: Deel 1, Introductie - Effecten van onzekerheden
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht
Effectieve samenwerking sociale partijen in de Bouw en Techniek tijdens corona
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]