Definitie


Hotbox





De Hotbox detector wordt toegepast om een mogelijke ontsporing van een Trein ten gevolge van een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Het voorkomen van een ontsporing dient meerdere doelen:
  • Bescherming van de omgeving (externe veiligheid; vooral van belang bij het vervoer van gevaarlijke stoffen)
  • Verhogen van de Spoorwegveiligheid interne veiligheid; vooral van belang bij reizigersvervoer
  • Bescherming van de spoorweginfrastructuur, zoals een Tunnel.
Algemene omschrijving

De Hotbox Detector registreert warm- en heetgelopen wiellagers, wielen en remmen van passerende treinen. Hiertoe zijn sensoren ingebouwd in een holle stalen dwarsligger.

Bij nadering van een trein wordt door een bij het systeem behorende assenteller de sensoren geactiveerd. Bij constatering van een heetgelopen component wordt de treindienstleider via een signaleringssysteem gewaarschuwd. Tevens is er een akoestisch alarm. De meetgegevens worden opgeslagen.

Strikt genomen wordt met het Hotbox systeem alleen de aslagertemperatuur gemeten. Aanvullend kunnen maximaal vier Hot Wheel Detectoren tussen de spoorstaven de temperatuur van beide wielen meten. Dit is belangrijk om slepende remblokken te detecteren en wordt dan ook vooramelijk toegepast bij goederenverkeer (Betuweroute).

De Hotbox detector is strikt genomen geen veiligheidssysteem, omdat het niet rechtstreeks en zelfstandig ingrijpt in de treinenloop. Wel heeft het systeem een essentiële veiligheidsfunctie: het detecteren en signaleren van te heet geworden aslagers en wielbanden. Door ingrijpen van de TRDL kunnen tijdig maatregelen getroffen worden om ontsporing door een vastgelopen aslager of een slepende rem te voorkomen.

Danzij de toevoeging van een tag-reader bij de HSL-Zuid is het voor de vervoerder(s) mogelijk om de temperatuurontwikkeling van de aspotten te monitoren, zodat onderhoudsprogramma's geoptimaliseerd kunnen worden.

Het Hotbox Detectie systeem is in Nederland toegepast bij de Betuweroute en de HSL-Zuid.

Opbouw van het systeem

De Hotbox Detector bestaat uit de volgende componenten :
  • Een holle stalen dwarsligger waarin de temperatuursensoren zijn gemonteerd
  • Temperatuursensoren voor detectie van warmlopende wielaslagers
  • Temperatuursensoren voor detectie van een warmlopend wiel of remschijf
  • Drie assentellers voor het activeren van het systeem
  • Een straatkast met elektronica en locale computer en een buitentemperatuursensor
  • Een of meer signaleringssystemen voor weergave van de meldingen.
  • Een netwerkserver voor de verbinding tussen locale computers en signaleringssystemen.
  • Een datanetwerk
  • Benodigde systeem- en applicatiesoftware
  • Een tag-reader (HSL-Zuid)
Het Hotbox detectie systeem bestaat uit meetmodules, die in een holle, stalen dwarsligger in de baan gemonteerd worden (zie de figuur hieronder).




De meetmodules meten met infra-rood stralen de temperatuur van de aslagers en van de wielen van de passerende trein.

Het Hotbox detectie systeem functioneert rijrichting onafhankelijk en kan betrouwbare metingen uitvoeren bij rijsnelheden van 3 tot 500 km per uur.

De systemen zijn via het glasvezelnetwerk verbonden met een monitor op de meldpost, waar alle meetwaarden uitgelezen kunnen worden.

In het Hotbox detectie systeem kunnen temperatuurgrenzen ingesteld worden, die bij het overschrijden ervan een alarm in werking stellen op de meldpost. Dit alarm komt vrijwel direct na het waarnemen op de meldpost, via de on-line verbinding tussen het meetsysteem en de monitor. De melding van een meetsysteem kan op één of meerdere monitoren ontvangen worden, ook kunnen met één monitor meerdere meetsystemen bekeken worden. meetsystemen op parallelle sporen worden meestal op dezelfde monitor weergegeven.



Op de hotbox locatie worden de volgende systeemdelen geínstalleerd 

HDL: holle stalen dwarsligger, met de infra-rood meetsensoren;

SCT: veldelektronica, geplaatst in een bestaand gebouw of in een aparte straatkast;

SK1, SK2, SK4: 3 assentellers, voor het activeren van het Hotbox detectie systeem.

De spoorgebonden componenten zijn met een kabel, met stekerverbinding aangesloten op de veldapparatuur in de straatkast. Voor het uitwisselen van een spoorgebonden component van het meetsysteem is weinig tijd vereist, circa 10 minuten.

Aanvullende informatie die door het Hotbox detectie systeem wordt weergegeven:

1. locatie naam en spoor code;

2. tijdstip passage;

3. rijrichting;

4. rijsnelheid;

5. aantal assen van de trein combinatie;

6. treinlengte;

7. buitentemperatuur, opgenomen door een sensor aan de buitenzijde van de straatkast.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Nov 28, 2008 by jdijkstra@adse.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]