Definitie


Hogesnelheidslijn





In sommige gevallen maken andere reizigerstreinen met snelheden tot 200 km/uur gebruik van een deel van de hogesnelheidslijnen. De lijn moet dan wel geschikt zijn voor een grotere variéteit van snelheden o.a. door het toepassen van grotere boogstralen.

Het is soms ook mogelijk om hogesnelheidslijn te gebruiken voor snelle (100 - 160 km/uur) goederentreinen. Hiervoor is het dan vereist dat
  • hellingen niet te steil zijn
  • de juiste beveiligingssystemen aan boord van de trein (en aan wal) zijn
  • ivm risico's het toegelaten is dat met goederen (waaronder gevaarlijke stoffen kunnen zijn) wordt gereden (voor omwonenden langs het spoor, in tunnels)
  • dat de toegestane tractie-energievoorziening wordt gebruikt
Op de HSL-Zuid bijvoorbeeld kunnen de rookmelders geactiveerd worden door een lokomotief met dieseltractie en zijn de tunneltechnische installaties niet bedoeld voor vervoer van gevaarlijke stoffen. De tunnels in de Betuweroute daarentegen hebben vluchtmogelijkheid voor passagiers (wel voor machinist) maar wel speciaal ontworpen tunneltechnische installaties.

Zie ook [Le train de la Grande Vitesse|TGV

Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslijn



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht








[Banners]