Hogesnelheidslijn

In sommige gevallen maken andere reizigerstreinen met snelheden tot 200 km/uur gebruik van een deel van de hogesnelheidslijnen. De lijn moet dan wel geschikt zijn voor een grotere variéteit van snelheden o.a. door het toepassen van grotere boogstralen.

Het is soms ook mogelijk om hogesnelheidslijn te gebruiken voor snelle (100 – 160 km/uur) goederentreinen. Hiervoor is het dan vereist dat

  • hellingen niet te steil zijn
  • de juiste beveiligingssystemen aan boord van de trein (en aan wal) zijn
  • ivm risico’s het toegelaten is dat met goederen (waaronder gevaarlijke stoffen kunnen zijn) wordt gereden (voor omwonenden langs het spoor, in tunnels)
  • dat de toegestane tractie-energievoorziening wordt gebruikt

Op de HSL-Zuid bijvoorbeeld kunnen de rookmelders geactiveerd worden door een lokomotief met dieseltractie en zijn de tunneltechnische installaties niet bedoeld voor vervoer van gevaarlijke stoffen. De tunnels in de Betuweroute daarentegen hebben vluchtmogelijkheid voor passagiers (wel voor machinist) maar wel speciaal ontworpen tunneltechnische installaties.

Zie ook [Le train de la Grande Vitesse|TGV

Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslijn

Hogesnelheidslijn | Infrasite

Hogesnelheidslijn

In sommige gevallen maken andere reizigerstreinen met snelheden tot 200 km/uur gebruik van een deel van de hogesnelheidslijnen. De lijn moet dan wel geschikt zijn voor een grotere variéteit van snelheden o.a. door het toepassen van grotere boogstralen.

Het is soms ook mogelijk om hogesnelheidslijn te gebruiken voor snelle (100 – 160 km/uur) goederentreinen. Hiervoor is het dan vereist dat

  • hellingen niet te steil zijn
  • de juiste beveiligingssystemen aan boord van de trein (en aan wal) zijn
  • ivm risico’s het toegelaten is dat met goederen (waaronder gevaarlijke stoffen kunnen zijn) wordt gereden (voor omwonenden langs het spoor, in tunnels)
  • dat de toegestane tractie-energievoorziening wordt gebruikt

Op de HSL-Zuid bijvoorbeeld kunnen de rookmelders geactiveerd worden door een lokomotief met dieseltractie en zijn de tunneltechnische installaties niet bedoeld voor vervoer van gevaarlijke stoffen. De tunnels in de Betuweroute daarentegen hebben vluchtmogelijkheid voor passagiers (wel voor machinist) maar wel speciaal ontworpen tunneltechnische installaties.

Zie ook [Le train de la Grande Vitesse|TGV

Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslijn