Definitie


Alleengaande





Een Alleengaande is een spoormedewerker, die 
  • zich over het schouwpad langs het spoor mag verplaatsen en onder voorwaarden (instructie van gecertificeerd persoon) één of meer sporen mag oversteken.
  • geen activiteiten binnen Profiel vrije ruimte (PVR) uitvoert (Inspectie, schouw, e.d.) mag uitvoeren;
  • moet voldoen aan het gestelde voor het verkrijgen van een "Bewijs van toegang";
De alleengaande wordt beschreven in de Huisregels van ProRail; in het NVW en de onderliggers daarvan komt het begrip niet aan de orde.

Het is geen Veiligheidsfunctionaris.

Alleengaande komt ook voor op de ProRail lijst van kritische functies (RIB0114 rev.00 d.d.15/03-2006)

Toelichting op basis van FAQ NVW Prorail

Volgens de huisregels van ProRail mag een alleengaande geen activiteiten (Inspectie, schouw e.d.) binnen PVR uitvoeren. Wanneer daarvan wel sprake is, zal een veiligheidsorganisatie moeten worden ingericht. Hierbij zal de Arbeidshygiënische strategie als leidraad gehanteerd moeten worden (BD, afscheiding etc....).

Werkzaamheden als schouw, inspectie etc. buiten PVR kunnen in beginsel door een alleengaande worden uitgevoerd. Let wel, de werkgever kan uiteraard vanuit zijn eigen (arbo)verantwoordelijkheid aanvullende eisen stellen dan wel aanvullende instructie geven.

opleiding

De alleengaande hoeft geen "veiligheidsopleiding" of medische/psychologische keuring te volgen.

Het blijft overigens de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat zijn personeel in staat is om de door hen uit te voeren activiteiten uit te voeren (dus ondanks dat er geen medische eisen gelden voor de alleengaande, geen "blinden" naar buiten sturen).

Wel zal een alleengaande een algemene instructie moeten hebben gevolgd en zal hij over de specifieke lokale risico's moeten zijn geïnformeerd.

gebruik van (brom)fiets

Het gebruik maken van de fiets door een alleengaande is niet expliciet verboden. Er dient wel aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan. De eerste, en belangrijkste, is dat er een risico-inventarisatie moet zijn opgesteld. Fietsen moet worden gezien als activiteit en moet dan ook als zodanig worden behandeld. Uit de RI&E zal moeten blijken of het gebruik van een fiets geen (extra) aanrijdgevaar oplevert.

Een andere aspect waar tevens aan kan worden gedacht (niet vanwege arbeidsveiligheid, maar systeemveiligheid: verwarring door macinist in het donker) is bijvoorbeeld het afplakken reflector/achterlicht.

Uit de historie is één (fataal) ongeval bekend waarvoor het gebruik van een (brom) fiets mede een aanleiding vormde.

instructie

Voor de instructie dient een onderscheid gemaakt worden in de algemene instructie en een (locatie)specifieke instructie.

De algemene instructie kan worden gevolgd via internet en deze kan vanuit het bedrijf worden ondersteund door in beginsel iedereen.

De locatiespecifieke instructie aan de alleengaande dient te worden gegeven door een "door de werkgever aangewezen persoon". Deze persoon dient gecertificeerd te zijn als V&G-coördinator Uitvoering of als VWB (in de praktijk zal het de VWB-U zijn).

Wettelijk kader

Arbowet: verantwoordelijkheden voor werkgever, werknemer, opdrachtgever, opdrachtnemer, ontwerpende partij

Art. 64: verantwoordelijkheid beheerder infrastructuur.

Achtergrond

historie, waaronder RVW

Eerste versie van artikel geschreven door: Gertjan Rhebergen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 07, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Heijmans groot onderhoud aan rijksweg A79
Nieuwsbericht
Extra geld voor aanpak overwegen spoor
Nieuwsbericht
Deltares Software Dagen (DSD-NL): Webinar: Probabilistic Toolkit: Deel 1, Introductie - Effecten van onzekerheden
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
A28 krijgt nieuwe LED verlichting voorzien van smart lighting technologie van Luminext
Weblogposting
NS verliest door Corona € 4,7 miljard aan inkomsten over 5 jaar
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
Gezamenlijke oproep AFNL-NOA, Cumela en Onderhoud NL: ook na de bouwvak mogelijkheid tot NOW
Nieuwsbericht
Fugro wint belangrijk contract voor de verbreding van de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp
Nieuwsbericht
EIB: Sterke afname orderportefeuilles in de burgerlijke- en utiliteitsbouw
Nieuwsbericht
Zo ziet station Zandvoort er nu uit
Nieuwsbericht
Missie geslaagd: snelheidsverlaging snel en veilig doorgevoerd
Nieuwsbericht
Webinar over MIRT-verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem
Nieuwsbericht
Coronavirus: overbruggingskrediet gericht op startups en scale-ups vanaf 29 april beschikbaar
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen trapt campagne '#werkenindeinfra' af
Nieuwsbericht
Coronacrisis leidt tot substantiële daling uitstoot in 2020
Nieuwsbericht
Nieuw 'stop tonend sein' voor Kijfhoek
Nieuwsbericht
Equigy-platform biedt Europese consumenten toegang tot de duurzame energiemarkt van morgen
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen neemt maatregelen voor versnelling infraprojecten
Nieuwsbericht
Effectieve samenwerking sociale partijen in de Bouw en Techniek tijdens corona
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]