Definitie


Alleengaande





Een Alleengaande is een spoormedewerker, die 
  • zich over het schouwpad langs het spoor mag verplaatsen en onder voorwaarden (instructie van gecertificeerd persoon) één of meer sporen mag oversteken.
  • geen activiteiten binnen Profiel vrije ruimte (PVR) uitvoert (Inspectie, schouw, e.d.) mag uitvoeren;
  • moet voldoen aan het gestelde voor het verkrijgen van een "Bewijs van toegang";
De alleengaande wordt beschreven in de Huisregels van ProRail; in het NVW en de onderliggers daarvan komt het begrip niet aan de orde.

Het is geen Veiligheidsfunctionaris.

Alleengaande komt ook voor op de ProRail lijst van kritische functies (RIB0114 rev.00 d.d.15/03-2006)

Toelichting op basis van FAQ NVW Prorail

Volgens de huisregels van ProRail mag een alleengaande geen activiteiten (Inspectie, schouw e.d.) binnen PVR uitvoeren. Wanneer daarvan wel sprake is, zal een veiligheidsorganisatie moeten worden ingericht. Hierbij zal de Arbeidshygiënische strategie als leidraad gehanteerd moeten worden (BD, afscheiding etc....).

Werkzaamheden als schouw, inspectie etc. buiten PVR kunnen in beginsel door een alleengaande worden uitgevoerd. Let wel, de werkgever kan uiteraard vanuit zijn eigen (arbo)verantwoordelijkheid aanvullende eisen stellen dan wel aanvullende instructie geven.

opleiding

De alleengaande hoeft geen "veiligheidsopleiding" of medische/psychologische keuring te volgen.

Het blijft overigens de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat zijn personeel in staat is om de door hen uit te voeren activiteiten uit te voeren (dus ondanks dat er geen medische eisen gelden voor de alleengaande, geen "blinden" naar buiten sturen).

Wel zal een alleengaande een algemene instructie moeten hebben gevolgd en zal hij over de specifieke lokale risico's moeten zijn geïnformeerd.

gebruik van (brom)fiets

Het gebruik maken van de fiets door een alleengaande is niet expliciet verboden. Er dient wel aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan. De eerste, en belangrijkste, is dat er een risico-inventarisatie moet zijn opgesteld. Fietsen moet worden gezien als activiteit en moet dan ook als zodanig worden behandeld. Uit de RI&E zal moeten blijken of het gebruik van een fiets geen (extra) aanrijdgevaar oplevert.

Een andere aspect waar tevens aan kan worden gedacht (niet vanwege arbeidsveiligheid, maar systeemveiligheid: verwarring door macinist in het donker) is bijvoorbeeld het afplakken reflector/achterlicht.

Uit de historie is één (fataal) ongeval bekend waarvoor het gebruik van een (brom) fiets mede een aanleiding vormde.

instructie

Voor de instructie dient een onderscheid gemaakt worden in de algemene instructie en een (locatie)specifieke instructie.

De algemene instructie kan worden gevolgd via internet en deze kan vanuit het bedrijf worden ondersteund door in beginsel iedereen.

De locatiespecifieke instructie aan de alleengaande dient te worden gegeven door een "door de werkgever aangewezen persoon". Deze persoon dient gecertificeerd te zijn als V&G-coördinator Uitvoering of als VWB (in de praktijk zal het de VWB-U zijn).

Wettelijk kader

Arbowet: verantwoordelijkheden voor werkgever, werknemer, opdrachtgever, opdrachtnemer, ontwerpende partij

Art. 64: verantwoordelijkheid beheerder infrastructuur.

Achtergrond

historie, waaronder RVW

Eerste versie van artikel geschreven door: Gertjan Rhebergen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 07, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]