Definitie


Alleengaande





Een Alleengaande is een spoormedewerker, die 
  • zich over het schouwpad langs het spoor mag verplaatsen en onder voorwaarden (instructie van gecertificeerd persoon) één of meer sporen mag oversteken.
  • geen activiteiten binnen Profiel vrije ruimte (PVR) uitvoert (Inspectie, schouw, e.d.) mag uitvoeren;
  • moet voldoen aan het gestelde voor het verkrijgen van een "Bewijs van toegang";
De alleengaande wordt beschreven in de Huisregels van ProRail; in het NVW en de onderliggers daarvan komt het begrip niet aan de orde.

Het is geen Veiligheidsfunctionaris.

Alleengaande komt ook voor op de ProRail lijst van kritische functies (RIB0114 rev.00 d.d.15/03-2006)

Toelichting op basis van FAQ NVW Prorail

Volgens de huisregels van ProRail mag een alleengaande geen activiteiten (Inspectie, schouw e.d.) binnen PVR uitvoeren. Wanneer daarvan wel sprake is, zal een veiligheidsorganisatie moeten worden ingericht. Hierbij zal de Arbeidshygiënische strategie als leidraad gehanteerd moeten worden (BD, afscheiding etc....).

Werkzaamheden als schouw, inspectie etc. buiten PVR kunnen in beginsel door een alleengaande worden uitgevoerd. Let wel, de werkgever kan uiteraard vanuit zijn eigen (arbo)verantwoordelijkheid aanvullende eisen stellen dan wel aanvullende instructie geven.

opleiding

De alleengaande hoeft geen "veiligheidsopleiding" of medische/psychologische keuring te volgen.

Het blijft overigens de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat zijn personeel in staat is om de door hen uit te voeren activiteiten uit te voeren (dus ondanks dat er geen medische eisen gelden voor de alleengaande, geen "blinden" naar buiten sturen).

Wel zal een alleengaande een algemene instructie moeten hebben gevolgd en zal hij over de specifieke lokale risico's moeten zijn geïnformeerd.

gebruik van (brom)fiets

Het gebruik maken van de fiets door een alleengaande is niet expliciet verboden. Er dient wel aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan. De eerste, en belangrijkste, is dat er een risico-inventarisatie moet zijn opgesteld. Fietsen moet worden gezien als activiteit en moet dan ook als zodanig worden behandeld. Uit de RI&E zal moeten blijken of het gebruik van een fiets geen (extra) aanrijdgevaar oplevert.

Een andere aspect waar tevens aan kan worden gedacht (niet vanwege arbeidsveiligheid, maar systeemveiligheid: verwarring door macinist in het donker) is bijvoorbeeld het afplakken reflector/achterlicht.

Uit de historie is één (fataal) ongeval bekend waarvoor het gebruik van een (brom) fiets mede een aanleiding vormde.

instructie

Voor de instructie dient een onderscheid gemaakt worden in de algemene instructie en een (locatie)specifieke instructie.

De algemene instructie kan worden gevolgd via internet en deze kan vanuit het bedrijf worden ondersteund door in beginsel iedereen.

De locatiespecifieke instructie aan de alleengaande dient te worden gegeven door een "door de werkgever aangewezen persoon". Deze persoon dient gecertificeerd te zijn als V&G-coördinator Uitvoering of als VWB (in de praktijk zal het de VWB-U zijn).

Wettelijk kader

Arbowet: verantwoordelijkheden voor werkgever, werknemer, opdrachtgever, opdrachtnemer, ontwerpende partij

Art. 64: verantwoordelijkheid beheerder infrastructuur.

Achtergrond

historie, waaronder RVW

Eerste versie van artikel geschreven door: Gertjan Rhebergen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 07, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]