Definitie


Hofpleinlijn





De Hofpleinlijn is de eerste geëlektrificeerde Spoorlijn in Nederland.

Op 1 oktober 1908 reed hier de eerste elektrische trein tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein via onder andere Pijnacker en Nootdorp.

De gebruikte spanning was 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.



Achteraf bleek dat deze spanning niet optimaal gekozen was voor die tijd, en besloot men om volgende Baanvakken uit te rusten met 1500 volt gelijkspanning.

Het duurde nog tot 1924 tot de eerste Trein op de "nieuwe" spanning van 1500 volt gelijkspanning reed. Sinds medio 2006 is de Hofpleinlijn geen onderdeel meer van het Nederlandse Spoorwegnet, maar van RandstadRail.

Bijzonder aan de lijn is het viaduct in Rotterdam tussen Station Hofplein en de Gordelweg, waarschijnlijk de oudste constructie van gewapend beton in Nederland. Als RandstadRail in 2008 via een tunnel naar Rotterdam Centraal gaat rijden, verliest dit viaduct zijn huidige functie. Enkele woningcorporaties hebben het van de Nederlandse Spoorwegen overgenomen; zij willen het monumentale bouwwerk omvormen tot huisvesting voor bedrijven met bovenop een park.

De lijn was in de begintijd een ware attractie, en in de weekeinden was het zoveel aanbod van passagiers, dat er gewone treinen, bestaande uit een stoomloc en gewone wagons, ingezet moesten worden. Dit tot grote teleurstelling van de passagiers, en 'je moest de mensen dan bijna de trein in slaan'.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]