Definitie


Hofpleinlijn





De Hofpleinlijn is de eerste geëlektrificeerde Spoorlijn in Nederland.

Op 1 oktober 1908 reed hier de eerste elektrische trein tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein via onder andere Pijnacker en Nootdorp.

De gebruikte spanning was 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.



Achteraf bleek dat deze spanning niet optimaal gekozen was voor die tijd, en besloot men om volgende Baanvakken uit te rusten met 1500 volt gelijkspanning.

Het duurde nog tot 1924 tot de eerste Trein op de "nieuwe" spanning van 1500 volt gelijkspanning reed. Sinds medio 2006 is de Hofpleinlijn geen onderdeel meer van het Nederlandse Spoorwegnet, maar van RandstadRail.

Bijzonder aan de lijn is het viaduct in Rotterdam tussen Station Hofplein en de Gordelweg, waarschijnlijk de oudste constructie van gewapend beton in Nederland. Als RandstadRail in 2008 via een tunnel naar Rotterdam Centraal gaat rijden, verliest dit viaduct zijn huidige functie. Enkele woningcorporaties hebben het van de Nederlandse Spoorwegen overgenomen; zij willen het monumentale bouwwerk omvormen tot huisvesting voor bedrijven met bovenop een park.

De lijn was in de begintijd een ware attractie, en in de weekeinden was het zoveel aanbod van passagiers, dat er gewone treinen, bestaande uit een stoomloc en gewone wagons, ingezet moesten worden. Dit tot grote teleurstelling van de passagiers, en 'je moest de mensen dan bijna de trein in slaan'.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]