Hofpleinlijn

De Hofpleinlijn is de eerste geëlektrificeerde Spoorlijn in Nederland.

Op 1 oktober 1908 reed hier de eerste elektrische trein tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein via onder andere Pijnacker en Nootdorp.

De gebruikte spanning was 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.

Achteraf bleek dat deze spanning niet optimaal gekozen was voor die tijd, en besloot men om volgende Baanvakken uit te rusten met 1500 volt gelijkspanning.

Het duurde nog tot 1924 tot de eerste Trein op de "nieuwe" spanning van 1500 volt gelijkspanning reed. Sinds medio 2006 is de Hofpleinlijn geen onderdeel meer van het Nederlandse Spoorwegnet, maar van RandstadRail.

Bijzonder aan de lijn is het viaduct in Rotterdam tussen Station Hofplein en de Gordelweg, waarschijnlijk de oudste constructie van gewapend beton in Nederland. Als RandstadRail in 2008 via een tunnel naar Rotterdam Centraal gaat rijden, verliest dit viaduct zijn huidige functie. Enkele woningcorporaties hebben het van de Nederlandse Spoorwegen overgenomen; zij willen het monumentale bouwwerk omvormen tot huisvesting voor bedrijven met bovenop een park.

De lijn was in de begintijd een ware attractie, en in de weekeinden was het zoveel aanbod van passagiers, dat er gewone treinen, bestaande uit een stoomloc en gewone wagons, ingezet moesten worden. Dit tot grote teleurstelling van de passagiers, en ‘je moest de mensen dan bijna de trein in slaan’.

Hofpleinlijn | Infrasite

Hofpleinlijn

De Hofpleinlijn is de eerste geëlektrificeerde Spoorlijn in Nederland.

Op 1 oktober 1908 reed hier de eerste elektrische trein tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein via onder andere Pijnacker en Nootdorp.

De gebruikte spanning was 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.

Achteraf bleek dat deze spanning niet optimaal gekozen was voor die tijd, en besloot men om volgende Baanvakken uit te rusten met 1500 volt gelijkspanning.

Het duurde nog tot 1924 tot de eerste Trein op de "nieuwe" spanning van 1500 volt gelijkspanning reed. Sinds medio 2006 is de Hofpleinlijn geen onderdeel meer van het Nederlandse Spoorwegnet, maar van RandstadRail.

Bijzonder aan de lijn is het viaduct in Rotterdam tussen Station Hofplein en de Gordelweg, waarschijnlijk de oudste constructie van gewapend beton in Nederland. Als RandstadRail in 2008 via een tunnel naar Rotterdam Centraal gaat rijden, verliest dit viaduct zijn huidige functie. Enkele woningcorporaties hebben het van de Nederlandse Spoorwegen overgenomen; zij willen het monumentale bouwwerk omvormen tot huisvesting voor bedrijven met bovenop een park.

De lijn was in de begintijd een ware attractie, en in de weekeinden was het zoveel aanbod van passagiers, dat er gewone treinen, bestaande uit een stoomloc en gewone wagons, ingezet moesten worden. Dit tot grote teleurstelling van de passagiers, en ‘je moest de mensen dan bijna de trein in slaan’.