Definitie


Het spoor meester





Het Spoor Meester is een project opgezet door ProRail met als doel het verbeteren van de samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten. Door het aanbieden van extra informatie in de cabine kunnen machinisten beter anticiperen op de actuele situatie op het spoor.

Het Spoor Meester stelt de vakman centraal. Het ziet de treindienstleider en machinist als creatieve probleemoplossers. Onderzoek heeft aangetoond dat die benadering grote voordelen heeft. Als treindienstleider en machinist in staat worden gesteld om professionele afwegingen te maken, doordat zij permanent dezelfde extra informatie hebben, kunnen ze de trein beter laten rijden. Beter wil zeggen: punctueler, energiezuiniger, comfortabeler. Bovendien is gebleken dat dit de onderlinge communicatie en het werkplezier ten goede komt.

In oktober 2006 heeft ProRail samen met NS, Railion en andere vervoerders besloten om Het Spoor Meester in te voeren. De te verwachten winstpunten zijn:
  • Positieve impuls voor punctualiteit, energieverbruik en benutting van het spoor.
  • Betere doorstroming: alle partijen winnen omdat treinen minder vaak ongepland tot stilstand komen.
  • De werkbeleving van de machinist verbetert. Hij heeft meer inzicht in de besluiten van de treindienstleider. Rijden met RouteLint doet een beroep op zijn vakmanschap.
  • De samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten verbetert.
Aanleiding

Treinen hebben een lange remweg. Vooral voor zware goederentreinen is de remweg relatief lang. Hetzefde geldt voor het optrekken. Een totale stop moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. De informatie die machisten via de seinen krijgt vertelt hen weinig over het rem- en accelaratiegedrag van andere treinen in zijn omgeving. Machinsten zien dus te laat dat een trein voor hen is gaan remmen.

Uitvoering

In de cabine van de machinist wordt een computerschem ingebouwd met daarop het RouteLint: een grafische weergave van de positie van de eigen trein ten opzichte van treinen in de naaste omgeving, de ingestelde rijwegen en de vertraging van de eigen trein en de andere treinen in de omgeving. Deze informatie komt uit het systeem Procesleiding van de treindienstleiders. Op deze manier worden machinsten in staat gesteld het seinbeeld langs de spoorlijn beter te interpreteren. Door eerder de snelheid te verminderen kan een totale stop voorkomen worden zodat opvolgende treinen ook beter kunnen doorstromen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht
Vergeet je telefoon niet, want de praatpaal verdwijnt
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag 2017
Event
Verplichte stresstest wateroverlast voor waterschappen en gemeenten
Nieuwsbericht
25 jaar Railforum
Nieuwsbericht
Gerenoveerde monumentale ruimtes en nieuwe trappen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht








[Banners]