GSM-Rail

GSM-Rail is een systeem voor mobiele communicatie voor de spoorwegen dat gebaseerd is op de standaard GSM-technologie. De "R" (staat voor Railways) is eraan toegevoegd omdat het systeem enkele spoorspecifieke functies heeft die "gewoon" GSM niet kent.

GSM-R levert de standaard spraak- en datafaciliteiten, zoals:

  • telefonie
  • SMS
  • Voicemail
  • circuit switched data en packet switched data (GPRS)
  • roaming in het buitenland

De gezamenlijke Europese spoorwegen hebben besloten om één radionetwerk te bouwen dat in hun gehele behoefte aan mobiele communicatie kan voorzien. De eisen die aan dit radionetwerk zijn gesteld t.a.v. communicatiemogelijkheden en hoge gegarandeerde beschikbaarheid zijn zodanig dat hieraan niet door publieke netwerken voldaan kan worden. De naam van dit netwerk is GSM-R (GSM for Railways). GSM-R is specifiek ontworpen voor "spoorse" toepassingen, zoals communicatie tussen Machinist en Railverkeersleiding, treinpersoneel onderling, Rangeerders, onderhoudsploegen langs het spoor, etc.

Concreet betekent dit onder andere dat er meer dan 300 opstelpunten (basisstations) zijn gebouwd, 13 verkeersleidingsposten zijn aangepast en alle Spoortunnels van speciale apparatuur zijn voorzien. In de komende jaren zal in vele Europese landen een GSM-R netwerk operationeel worden. Het Nederlandse GSM-R netwerk zal aan deze netwerken worden gekoppeld, zodat overal dezelfde functionaliteit ter beschikking staat, ongeacht het land van herkomst van de gebruiker of trein.

Functies

De voornaamste specifieke R-functies zijn:

  • groepsoproepen: meerdere gelijktijdige telefoongebruikers (vergelijkbaar met portofonie)
  • verschillende prioriteiten van oproepen: de ene oproep kan de andere afbreken, bijvoorbeeld bij een alarmoproep
  • locatie-afhankelijke adressering: afhankelijk van waar de beller zich bevindt, wordt een oproep naar een specifiek nummer gerouteerd, bijv. een machinist drukt op de toets "trdl" en hij wordt verbonden met de Treindienstleider van het gebied waar hij op dat moment in rijdt.
  • functionele nummering: iemand kan niet alleen gebeld worden op zijn normale telefoonnummer, maar ook op een – al dan niet tijdelijk – specifiek nummer, bijv. een Machinist kan gebeld worden via zijn Treinnummer. En een treindienstleider ziet bij een oproep van een machinist niet het gewone telefoonnummer, maar het treinnummer.

GSM-R is volledig gestandaardiseerd (het is dus geen ProRail-specifiek netwerk); een en ander ligt vast in de zogenaamde Eirene specificaties, die onderdeel zijn van de Europese standaards voor interoperabiliteit (TSI).

Alle EU-landen, alsmede Zwitserland, enkele Oosteuropese landen en China, zijn bezig met het bouwen van hun eigen GSM-R netwerken, welke natuurlijk ook aan elkaar gekoppeld worden.

Toepassing in Nederland

In Nederland is ProRail de eigenaar en operator van het GSM-R netwerk en heeft eigen frequenties en nummers (de 08408-reeks). Het GSM-R Mobiele Netwerk van ProRail levert radiodekking boven alle spoorweginfrastructuur in Nederland.

Het ProRail GSM-R netwerk is gekoppeld aan de openbare infrastructuur en er kan dus gebeld worden naar/vanuit de hele wereld. Daarnaast heeft Prorail een roaming-overeenkomst met KPN, dus als een gebruiker zich buiten het dekkingsgebied van het ProRail GSM-R netwerk begeeft, wordt automatisch overgeschakeld naar het KPN Mobiele Netwerk. Ten behoeve van trein-wal communicatie is GSM-R ook gekoppeld aan het bestaande Telerail netwerk.

Doelgroep

Formeel is het gebruik van het GSM-R netwerk voorbehouden aan "spoorweggerelateerde toepassingen". GSM-R is derhalve bedoeld voor onder meer spoorvervoerders, spooraannemers en ProRailers. Te denken valt hierbij aan rijdend personeel, VL-personeel, Baanwerkers en bijvoorbeeld staf, maar ook aan allerlei systemen die van datacommunicatie gebruik maken. Natuurlijk kunnen ook buitenlandse vervoerders gebruik maken van het ProRail GSM-R netwerk.

De toepassingen omvatten een breed scala:

  • Communicatie Spoorwegveiligheid: spraak- en alarmcommunicatie tussen machinist en treindienstleider (als vervanging van het huidige Telerail, verplicht vanaf 1 september 2006).
  • Datacommunicatie ten behoeve van ETCS: de communicatie tussen trein en wal bij het nieuwe beveiligingssysteem op HSL-Zuid, Betuweroute en Amsterdam-Utrecht wordt geleverd door GSM-R (TSI-verplichting).
  • Communicatie treindienst: spraak- en datacommunicatie tussen mcn en bijsturing materieel/personeel, tracking and tracing, en dergelijke.
  • Telemetrie: datacommunicatie voor signalering en remote beheer van infra-componenten als Wissels, Overwegen, etcetera.
  • Datacommuncatie voor monitoring: de communicatie tussen de decentrale monitoring systemen van POSS en het centrale POSS systeem.
  • Rangeercommunicatie: spraakcommunicatie ten behoeve van Rangeren, als vervanger voor portofoons.
  • Spraakcommunicatie ten behoeve van reizigersinformatie: bijvoorbeeld service en alarmzuilen op de Perrons.
  • Telefonie: mobiele telefonie voor medewerkers
  • etc.

In principe dienen de gebruikers zelf te zorgen voor geschikte (lees: type goedgekeurde) randapparatuur. Deze is in verschillende soorten en maten op de markt verkrijgbaar:

  • Radio’s voor in treincabines
  • Handhelds ("mobieltjes")
  • Modems
  • PC-cards
  • etc.

Elke gebruiker dient voor zijn mobiele randapparatuur bij ProRail een zg. aansluiting op het ProRail GSM-R netwerk aan te vragen in de vorm van een sim-card.

Status van GSM-R

Het ProRail GSM-R netwerk is gereed, dat wil zeggen:

  • sinds juni 2003 is het radionetwerk volledig operationeel
  • per februari 2004 zijn ook alle treindienstleiderwerkplekken van de verkeersleidingsposten op het netwerk aangesloten
  • in augustus 2004 heeft Inspectie Verkeer en Waterstaat(IVW) GSM-R vrijgegeven voor operationeel gebruik voor Communicatie Spoorwegveiligheid
  • per december 2004 is de interconnectie en roaming met het Duitse GSM-R netwerk operationeel
  • per eind 2006 is er ook dekking op HSL-Zuid en op de Betuweroute

Externe link

GSM-R

Eerste versie geschreven door: Rob Meijborg

GSM-Rail | Infrasite

GSM-Rail

GSM-Rail is een systeem voor mobiele communicatie voor de spoorwegen dat gebaseerd is op de standaard GSM-technologie. De "R" (staat voor Railways) is eraan toegevoegd omdat het systeem enkele spoorspecifieke functies heeft die "gewoon" GSM niet kent.

GSM-R levert de standaard spraak- en datafaciliteiten, zoals:

  • telefonie
  • SMS
  • Voicemail
  • circuit switched data en packet switched data (GPRS)
  • roaming in het buitenland

De gezamenlijke Europese spoorwegen hebben besloten om één radionetwerk te bouwen dat in hun gehele behoefte aan mobiele communicatie kan voorzien. De eisen die aan dit radionetwerk zijn gesteld t.a.v. communicatiemogelijkheden en hoge gegarandeerde beschikbaarheid zijn zodanig dat hieraan niet door publieke netwerken voldaan kan worden. De naam van dit netwerk is GSM-R (GSM for Railways). GSM-R is specifiek ontworpen voor "spoorse" toepassingen, zoals communicatie tussen Machinist en Railverkeersleiding, treinpersoneel onderling, Rangeerders, onderhoudsploegen langs het spoor, etc.

Concreet betekent dit onder andere dat er meer dan 300 opstelpunten (basisstations) zijn gebouwd, 13 verkeersleidingsposten zijn aangepast en alle Spoortunnels van speciale apparatuur zijn voorzien. In de komende jaren zal in vele Europese landen een GSM-R netwerk operationeel worden. Het Nederlandse GSM-R netwerk zal aan deze netwerken worden gekoppeld, zodat overal dezelfde functionaliteit ter beschikking staat, ongeacht het land van herkomst van de gebruiker of trein.

Functies

De voornaamste specifieke R-functies zijn:

  • groepsoproepen: meerdere gelijktijdige telefoongebruikers (vergelijkbaar met portofonie)
  • verschillende prioriteiten van oproepen: de ene oproep kan de andere afbreken, bijvoorbeeld bij een alarmoproep
  • locatie-afhankelijke adressering: afhankelijk van waar de beller zich bevindt, wordt een oproep naar een specifiek nummer gerouteerd, bijv. een machinist drukt op de toets "trdl" en hij wordt verbonden met de Treindienstleider van het gebied waar hij op dat moment in rijdt.
  • functionele nummering: iemand kan niet alleen gebeld worden op zijn normale telefoonnummer, maar ook op een – al dan niet tijdelijk – specifiek nummer, bijv. een Machinist kan gebeld worden via zijn Treinnummer. En een treindienstleider ziet bij een oproep van een machinist niet het gewone telefoonnummer, maar het treinnummer.

GSM-R is volledig gestandaardiseerd (het is dus geen ProRail-specifiek netwerk); een en ander ligt vast in de zogenaamde Eirene specificaties, die onderdeel zijn van de Europese standaards voor interoperabiliteit (TSI).

Alle EU-landen, alsmede Zwitserland, enkele Oosteuropese landen en China, zijn bezig met het bouwen van hun eigen GSM-R netwerken, welke natuurlijk ook aan elkaar gekoppeld worden.

Toepassing in Nederland

In Nederland is ProRail de eigenaar en operator van het GSM-R netwerk en heeft eigen frequenties en nummers (de 08408-reeks). Het GSM-R Mobiele Netwerk van ProRail levert radiodekking boven alle spoorweginfrastructuur in Nederland.

Het ProRail GSM-R netwerk is gekoppeld aan de openbare infrastructuur en er kan dus gebeld worden naar/vanuit de hele wereld. Daarnaast heeft Prorail een roaming-overeenkomst met KPN, dus als een gebruiker zich buiten het dekkingsgebied van het ProRail GSM-R netwerk begeeft, wordt automatisch overgeschakeld naar het KPN Mobiele Netwerk. Ten behoeve van trein-wal communicatie is GSM-R ook gekoppeld aan het bestaande Telerail netwerk.

Doelgroep

Formeel is het gebruik van het GSM-R netwerk voorbehouden aan "spoorweggerelateerde toepassingen". GSM-R is derhalve bedoeld voor onder meer spoorvervoerders, spooraannemers en ProRailers. Te denken valt hierbij aan rijdend personeel, VL-personeel, Baanwerkers en bijvoorbeeld staf, maar ook aan allerlei systemen die van datacommunicatie gebruik maken. Natuurlijk kunnen ook buitenlandse vervoerders gebruik maken van het ProRail GSM-R netwerk.

De toepassingen omvatten een breed scala:

  • Communicatie Spoorwegveiligheid: spraak- en alarmcommunicatie tussen machinist en treindienstleider (als vervanging van het huidige Telerail, verplicht vanaf 1 september 2006).
  • Datacommunicatie ten behoeve van ETCS: de communicatie tussen trein en wal bij het nieuwe beveiligingssysteem op HSL-Zuid, Betuweroute en Amsterdam-Utrecht wordt geleverd door GSM-R (TSI-verplichting).
  • Communicatie treindienst: spraak- en datacommunicatie tussen mcn en bijsturing materieel/personeel, tracking and tracing, en dergelijke.
  • Telemetrie: datacommunicatie voor signalering en remote beheer van infra-componenten als Wissels, Overwegen, etcetera.
  • Datacommuncatie voor monitoring: de communicatie tussen de decentrale monitoring systemen van POSS en het centrale POSS systeem.
  • Rangeercommunicatie: spraakcommunicatie ten behoeve van Rangeren, als vervanger voor portofoons.
  • Spraakcommunicatie ten behoeve van reizigersinformatie: bijvoorbeeld service en alarmzuilen op de Perrons.
  • Telefonie: mobiele telefonie voor medewerkers
  • etc.

In principe dienen de gebruikers zelf te zorgen voor geschikte (lees: type goedgekeurde) randapparatuur. Deze is in verschillende soorten en maten op de markt verkrijgbaar:

  • Radio’s voor in treincabines
  • Handhelds ("mobieltjes")
  • Modems
  • PC-cards
  • etc.

Elke gebruiker dient voor zijn mobiele randapparatuur bij ProRail een zg. aansluiting op het ProRail GSM-R netwerk aan te vragen in de vorm van een sim-card.

Status van GSM-R

Het ProRail GSM-R netwerk is gereed, dat wil zeggen:

  • sinds juni 2003 is het radionetwerk volledig operationeel
  • per februari 2004 zijn ook alle treindienstleiderwerkplekken van de verkeersleidingsposten op het netwerk aangesloten
  • in augustus 2004 heeft Inspectie Verkeer en Waterstaat(IVW) GSM-R vrijgegeven voor operationeel gebruik voor Communicatie Spoorwegveiligheid
  • per december 2004 is de interconnectie en roaming met het Duitse GSM-R netwerk operationeel
  • per eind 2006 is er ook dekking op HSL-Zuid en op de Betuweroute

Externe link

GSM-R

Eerste versie geschreven door: Rob Meijborg