Definitie


Grondradar





Grondradar of georadar (Ground Penetrating Radar, GPR) is een meettechniek die al vele jaren internationaal wordt toegepast om structuren in de ondergrond, de waterbodem en Kunstwerken in beeld te brengen. De metingen zijn non-destructief van aard. Afhankelijk van de ondergrond kan tot 15 meter diep worden gemeten.

Afwijkingen

Door signaalveranderingen en reflecties worden afwijkingen gevisualiseerd. Door het vergelijken met een beperkt aantal boor- of sondeergegevens of andere informatie, worden afwijkingen in de radarprofielen geclassificeerd als object, holle ruimte, laagscheiding, verontreiniging of andere afwijkingen.

Toepassingsmogelijkheden op en om het spoor
  • Opsporen obstakels;
  • In kaart brengen kabels en leidingen;
  • Ballastdiktekartering;
  • Ballastkwaliteit;
  • Opleveringcontrole constructies;
  • Explosievenonderzoek.
Hulpmiddel

Een grondradaronderzoek kan worden uitgevoerd in tal van totaal uiteenlopende vakgebieden (van archeologie tot asfaltonderzoek en van constructies tot waterbodems). Echter een grondradaronderzoek staat niet op zichzelf. Zoals een arts kennis moet hebben van het menselijke lichaam om een uitspraak te doen over een rüntgenfoto, zo moet een grondradarspecialist kennis hebben van het vakgebied waarbinnen het onderzoek wordt uitgevoerd.

Eerste versie geschreven door: Karel Meinen

Grondradar.PNG (imate/png)

Grondradar.PNG (imate/png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht