Definitie


Golfslijtage





Golfslijtage is een ongewenst verschijnsel dat kan worden aangetroffen op de bovenzijde van de Spoorstaaf. Idealiter is deze bovenzijde in de lengterichting volkomen recht. Bij golfslijtage is de bovenzijde lichtjes gegolfd. Treinwielen die over deze golfjes rijden raken erdoor in trilling. De spoorstaven gaan meetrillen, wat leidt tot excessief treinlawaai en op de lange duur ook tot losrakende railbevestigingen en andere schade aan het railsysteem.

In Nederland heeft golfslijtage typisch een golflengte van circa 3 cm. Op de foto zijn de toppen van de golfjes van opzij met pijlen aangegeven. Het is een speciale vorm van Railruwheid. De golfdiepte (top-dal) varieert van 20 micrometer (lichte golfslijtage) tot ruim 100 micrometer (ernstige golfslijtage). In het laatste geval kunnen treinen zo'n 15 dB meer lawaai maken dan normaal.

Golfslijtage heeft de neiging te groeien in de loop van de tijd. Het kan worden tegengegaan door het spoor te Slijpen. Het is daarbij zaak om iets dieper te slijpen dan alleen de golfdiepte, omdat de golf anders weer relatief snel (binnen enkele maanden) kan teruggroeien. Het geslepen spoor kan daarna weer jaren mee voordat er opnieuw golfslijtage ontstaat.

Over golfslijtage (Engels: corrugation) is veel gepubliceerd en onderzocht, in Nederland met name in opdracht van ProRail-afdelingen die belast zijn met railverkeerslawaai en met het slijpen van het spoor.

Onderzoek

Golfslijtage heeft een verband met de zogenoemde pin-pin resonantie. Bij deze resonantie, die door rijdende treinen wordt opgewekt, bewegen de spoorstaven op en neer als staande golven, met de knopen bij de Dwarsliggers. In Nederland treedt deze verticale staande golf resonantie op bij ca. 1100 Hz. Treinen die met 130 km/u over het spoor rijden, ervaren hierdoor om de 3 cm afgelegde weg een opwaartse druk van de rails.
  • De groei van golfslijtage is nader onderzocht in het Europese project D185 (1993-1996). Daarbij is getracht een relatie te leggen met het type bovenbouw (ballastspoor). Daartoe zijn op het Baanvak Amersfoort - Baarn een achttal testvakken gedefinieerd met verschillende componenten bovenbouw (houten versus betonnen dwarsliggers, fabrikaat rails, geslepen versus ongeslepen, dunne en dikke onderlegplaatjes). Met behulp van een railruwheidsmeter is de golfontwikkeling gemonitord. Een duidelijk verband tussen groeisterkte en bovenbouwtype kon daarbij niet afgeleid worden.
  • In het Europese project Silent Track (1997-1999) zijn rekenmodellen ontwikkeld die de aangroei van golfslijtage beschrijven. Geconstateerd is dat treinen die over het reeds aanwezige golfpatroon rijden, zorgen voor een verdere uitholling van de dalen. Deze uitholling kan worden begrepen door het feit dat de plaatselijke slijtage afhangt van de grootte van (de kruip in) het contactvlak. In de dalen is die het grootst. Op de toppen lijkt juist een verharding van het materiaal plaats te vinden.
De theorie verklaart niet waarom er op de ene locatie wel en op de andere locatie geen golfslijtage ontstaat, zelfs als beide locaties aan hetzelfde spoor (vrije baan) liggen, en dus dezelfde bovenbouw hebben en hetzelfde treinverkeer ondervinden.

Een andere beweging die slijtage veroorzaakt, niet ten gevolge van de afstand tussen dwarsliggers en bewegende trein maar onder meer door het (trein)wielprofiel, treinsnelheid en de vorm van de spoorstaaf, is de Veterbeweging.

Eerste versie geschreven door: Edwin Verheijen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht








[Banners]