Definitie


AKI-AHOB-ombouwprogramma





Het AKI-AHOB-ombouwprogramma was een deelprogramma van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO) van ProRail. In dit deelprogramma zijn vrijwel alle ongeveer 600 (stand 2000) Overwegen met een AKI-beveiliging naar een overweg met een AHO-beveiliging omgebouwd. De uitvoering is in de tweede helft van 2000 begonnen en in de zomer van 2007 officieel afgerond.

Het aantal botsingen op een AKI lag gemiddeld beduidend hoger dan op een AHOB: 1x/18 jaar tegenover 1x/30 jaar. Al in 1991 schreef de toenmalige minister van Ministerie van Verkeer en Waterstaat in een brief aan NS Infra Beheer (nu ProRail) dat AKI's "geen adequate Beveiliging meer vormen". Naar aanleiding hiervan zijn er tussen 1991 en 2000 al zo'n tweehonderd AKI's omgebouwd en enkele opgeheven.

Vanaf 2000 stelt het Verkeer & Waterstaat geld beschikbaar om in een versneld tempo alle AKI's naar AHOB's om te bouwen en daarmee het aantal botsingen omlaag te brengen. Na een Europese aanbesteding is in oktober 2000 de AKI-AHOB-ombouw officieel van start gegaan. Drie aannemers (VolkerRail, BAM en Strukton) en twee ingenieursbureaus (Holland Railconsult (nu Movares) en Arcadis) hebben daartoe een vennootschap onder firma onder de naam X-pact opgericht, die de ombouw heeft uitgevoerd.

Projectverloop

De AKI's zijn in tranches ingedeeld, elk met een geplande looptijd van een jaar. De eerste tranche (vanaf september 2000) omvatte 40 risocovolle overwegen, over het hele land verspreid. Vanaf de tweede tranche is er lijnsgewijs omgebouwd. De tweede tranche liep vanaf september 2001 en omvatte 80 overwegen. Vanaf de derde tranche (start september 2002) waren dat 120 overwegen per tranche. In september 2004 is de vijfde tranche van start gegaan. Doordat hier veel overwegen in zaten met wat ingewikkeldere omstandigheden en overwegen waar politiek meer over te doen was, duurde deze laatste tranche veel langer lang gepland was. Officieel is de laatst AKI in december 2006 omgebouwd.

Mini-AHOB

Veel AKI-overwegen lagen in landelijk gebied en waren vaak in verhouding smal. Speciaal voor smalle overwegen, tussen de 3 en de 5 meter, is in het kader van dit ombouwprogramma de Mini-AHOB ontwikkeld. Deze overwegbeveiliging is uitgerust met een aluminium boom met een lengte van maximaal 3,75 m, reikend tot het midden van de weg. Openstaande bomen staan 5 graden uit het lood (richting weg), omdat ze dan meer opvallen ten opzichte van de omgeving, wat weer bijdraagt aan de veiligheid van de overweg. De Mini-AHOB is vanaf de tweede tranche toegepast. Op 12 maart 2002 is in het dorpje Usquert de eerste Mini-AHOB in het bijzijn van de pers geopend, waarna met terugwerkende kracht ook de reeds omgebouwde AKI's in de tweede tranche van aluminium bomen voorzien zijn.



Externe links Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.
Meest recente wijziging: Redactie Infrasite - 22-07-2015


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Nijpels: 'Het kabinet is aan zet'
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht








[Banners]