Definitie


Goederenwagen





Een goederenwagen is een transportmiddel voor goederen op het spoor.

Type goederenwagens en hun lettercode

Binnen de EU bestaat een grote verscheidenheid aan goederenwagens. Met behulp van lettercodes worden de diverse kenmerken van goederenwagens kenbaar gemaakt. Aan een bepaalde combinaties van letters kan dan afgelezen worden om wat voor type goederenwagen het gaat. De code wordt altijd voorafgegaan door een hoofdletter, gevolgd door één of een aantal kleine letter(s). De hoofdletter geeft het type goederenwagen aan, de kleine letters geven de kenmerken van de betreffende goederenwagen aan.

De volgende hoofdletters staan voor een type goederenwagen:

Categorie F: Open stortwagen

Categorie G: Gesloten wagen (normaal type, met minimaal 8 ventilatieopeningen)

Categorie H: Gesloten wagen (speciaal type)

Categorie I: Koelwagens

Categorie K: 2-Assige platte wagen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en korte rongen)

Categorie L: 2-Assige platte wagen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie O: Gemengde platte wagen met hoge zijschotten

Categorie R: Platte wagen op draaistellen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en rongen)

Categorie S: Platte wagen op Draaistellen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie T: Wagen met opengaand dak

Categorie U: Bijzondere wagens (zoals trafowagens)

Categorie Z: Ketelwagens

Iedere categorie wagen heeft weer zo zijn eigen lengtes, laadvermogen en aantal assen. Per categorie zijn een aantal kleine letters (of een combinatie van een paar dezelfde letters bij elkaar) gedefinieerd welke staan voor een bepaald kenmerk van een goederenwagen. De complete lijst staat genoemd in de Beschikking van de Commissie van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'Exploitatie en beheer van het treinverkeer' van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, dat hier te vinden is (blz. 109 t/m 152).



Tevens wordt er onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige en gelede / meervoudige wagens.

Enkele voorbeelden van goederenwagens welke in Nederland voorkomen:

Fccpps:

F = Open stortwagen

cc = Gecontroleerde zelflosser met kleppen aan beide zijden en in de vloer

pp = Axiaal zelflossend en onderlossend

s = Maximum snelheid 100 km/h (vaste code voor alle wagens, ss = 120 km/h)

Kbkks:

K = 2-Assige platte wagen

b = Met lange rongen

kk = 20 t <= tu < 25 t

s = Maximum snelheid 100 km/h

Res:

R = Platte wagen op draaistellen

e = Met neerklapbare zijschotten

s = Maximum snelheid 100 km/h

Sggmmrrs:

S = Platte wagen op draaistellen

gg = Ingericht voor containervervoer, totale laadlengte >60' (behalve pa)

mm = Met 2 eenheden: lu < 22 m

rr = Meervoudige wagen 

s = Maximum snelheid 100 km/h

Zas:

Z = Ketelwagen

a = Met 4 assen

s = Maximum snelheid 100 km/h

Bovenstaand is een hele kleine greep uit de gigantische hoeveelheid type goederenwagens, dit ter illustratie.

Externe links

In onderstaande genoemde literatuur kan meer informatie gevonden worden met betrekking tot de lettercodes en wagentypes.

Beschikking EC

Afkortingenlijst van het Duitse magazine Eisenbahn Kurier

Güterwagenkatalog

Geluid

Goederenwagens maken over het algemeen veel Geluid. Dit komt doordat de traditionele goederenwagens beremd worden met gietijzeren remblokken, waardoor de Wielruwheid hoger wordt, en er meer geluid wordt uitgestraald. Er bestaan andere types Remblokken, met name de K-blokken en LL-blokken, die de wielen gladder houden.

Eerste versie geschreven door: Michael Postma

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.

Meest recente wijziging door onze redactie - 11-11-2016



Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]