Definitie


Goederenwagen





Een goederenwagen is een transportmiddel voor goederen op het spoor.

Type goederenwagens en hun lettercode

Binnen de EU bestaat een grote verscheidenheid aan goederenwagens. Met behulp van lettercodes worden de diverse kenmerken van goederenwagens kenbaar gemaakt. Aan een bepaalde combinaties van letters kan dan afgelezen worden om wat voor type goederenwagen het gaat. De code wordt altijd voorafgegaan door een hoofdletter, gevolgd door één of een aantal kleine letter(s). De hoofdletter geeft het type goederenwagen aan, de kleine letters geven de kenmerken van de betreffende goederenwagen aan.

De volgende hoofdletters staan voor een type goederenwagen:

Categorie F: Open stortwagen

Categorie G: Gesloten wagen (normaal type, met minimaal 8 ventilatieopeningen)

Categorie H: Gesloten wagen (speciaal type)

Categorie I: Koelwagens

Categorie K: 2-Assige platte wagen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en korte rongen)

Categorie L: 2-Assige platte wagen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie O: Gemengde platte wagen met hoge zijschotten

Categorie R: Platte wagen op draaistellen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en rongen)

Categorie S: Platte wagen op Draaistellen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie T: Wagen met opengaand dak

Categorie U: Bijzondere wagens (zoals trafowagens)

Categorie Z: Ketelwagens

Iedere categorie wagen heeft weer zo zijn eigen lengtes, laadvermogen en aantal assen. Per categorie zijn een aantal kleine letters (of een combinatie van een paar dezelfde letters bij elkaar) gedefinieerd welke staan voor een bepaald kenmerk van een goederenwagen. De complete lijst staat genoemd in de Beschikking van de Commissie van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'Exploitatie en beheer van het treinverkeer' van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, dat hier te vinden is (blz. 109 t/m 152).



Tevens wordt er onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige en gelede / meervoudige wagens.

Enkele voorbeelden van goederenwagens welke in Nederland voorkomen:

Fccpps:

F = Open stortwagen

cc = Gecontroleerde zelflosser met kleppen aan beide zijden en in de vloer

pp = Axiaal zelflossend en onderlossend

s = Maximum snelheid 100 km/h (vaste code voor alle wagens, ss = 120 km/h)

Kbkks:

K = 2-Assige platte wagen

b = Met lange rongen

kk = 20 t <= tu < 25 t

s = Maximum snelheid 100 km/h

Res:

R = Platte wagen op draaistellen

e = Met neerklapbare zijschotten

s = Maximum snelheid 100 km/h

Sggmmrrs:

S = Platte wagen op draaistellen

gg = Ingericht voor containervervoer, totale laadlengte >60' (behalve pa)

mm = Met 2 eenheden: lu < 22 m

rr = Meervoudige wagen 

s = Maximum snelheid 100 km/h

Zas:

Z = Ketelwagen

a = Met 4 assen

s = Maximum snelheid 100 km/h

Bovenstaand is een hele kleine greep uit de gigantische hoeveelheid type goederenwagens, dit ter illustratie.

Externe links

In onderstaande genoemde literatuur kan meer informatie gevonden worden met betrekking tot de lettercodes en wagentypes.

Beschikking EC

Afkortingenlijst van het Duitse magazine Eisenbahn Kurier

Güterwagenkatalog

Geluid

Goederenwagens maken over het algemeen veel Geluid. Dit komt doordat de traditionele goederenwagens beremd worden met gietijzeren remblokken, waardoor de Wielruwheid hoger wordt, en er meer geluid wordt uitgestraald. Er bestaan andere types Remblokken, met name de K-blokken en LL-blokken, die de wielen gladder houden.

Eerste versie geschreven door: Michael Postma

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.

Meest recente wijziging door onze redactie - 11-11-2016



Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]