Definitie


Goederenwagen





Een goederenwagen is een transportmiddel voor goederen op het spoor.

Type goederenwagens en hun lettercode

Binnen de EU bestaat een grote verscheidenheid aan goederenwagens. Met behulp van lettercodes worden de diverse kenmerken van goederenwagens kenbaar gemaakt. Aan een bepaalde combinaties van letters kan dan afgelezen worden om wat voor type goederenwagen het gaat. De code wordt altijd voorafgegaan door een hoofdletter, gevolgd door één of een aantal kleine letter(s). De hoofdletter geeft het type goederenwagen aan, de kleine letters geven de kenmerken van de betreffende goederenwagen aan.

De volgende hoofdletters staan voor een type goederenwagen:

Categorie F: Open stortwagen

Categorie G: Gesloten wagen (normaal type, met minimaal 8 ventilatieopeningen)

Categorie H: Gesloten wagen (speciaal type)

Categorie I: Koelwagens

Categorie K: 2-Assige platte wagen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en korte rongen)

Categorie L: 2-Assige platte wagen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie O: Gemengde platte wagen met hoge zijschotten

Categorie R: Platte wagen op draaistellen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en rongen)

Categorie S: Platte wagen op Draaistellen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie T: Wagen met opengaand dak

Categorie U: Bijzondere wagens (zoals trafowagens)

Categorie Z: Ketelwagens

Iedere categorie wagen heeft weer zo zijn eigen lengtes, laadvermogen en aantal assen. Per categorie zijn een aantal kleine letters (of een combinatie van een paar dezelfde letters bij elkaar) gedefinieerd welke staan voor een bepaald kenmerk van een goederenwagen. De complete lijst staat genoemd in de Beschikking van de Commissie van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'Exploitatie en beheer van het treinverkeer' van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, dat hier te vinden is (blz. 109 t/m 152).



Tevens wordt er onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige en gelede / meervoudige wagens.

Enkele voorbeelden van goederenwagens welke in Nederland voorkomen:

Fccpps:

F = Open stortwagen

cc = Gecontroleerde zelflosser met kleppen aan beide zijden en in de vloer

pp = Axiaal zelflossend en onderlossend

s = Maximum snelheid 100 km/h (vaste code voor alle wagens, ss = 120 km/h)

Kbkks:

K = 2-Assige platte wagen

b = Met lange rongen

kk = 20 t <= tu < 25 t

s = Maximum snelheid 100 km/h

Res:

R = Platte wagen op draaistellen

e = Met neerklapbare zijschotten

s = Maximum snelheid 100 km/h

Sggmmrrs:

S = Platte wagen op draaistellen

gg = Ingericht voor containervervoer, totale laadlengte >60' (behalve pa)

mm = Met 2 eenheden: lu < 22 m

rr = Meervoudige wagen 

s = Maximum snelheid 100 km/h

Zas:

Z = Ketelwagen

a = Met 4 assen

s = Maximum snelheid 100 km/h

Bovenstaand is een hele kleine greep uit de gigantische hoeveelheid type goederenwagens, dit ter illustratie.

Externe links

In onderstaande genoemde literatuur kan meer informatie gevonden worden met betrekking tot de lettercodes en wagentypes.

Beschikking EC

Afkortingenlijst van het Duitse magazine Eisenbahn Kurier

Güterwagenkatalog

Geluid

Goederenwagens maken over het algemeen veel Geluid. Dit komt doordat de traditionele goederenwagens beremd worden met gietijzeren remblokken, waardoor de Wielruwheid hoger wordt, en er meer geluid wordt uitgestraald. Er bestaan andere types Remblokken, met name de K-blokken en LL-blokken, die de wielen gladder houden.

Eerste versie geschreven door: Michael Postma

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.

Meest recente wijziging door onze redactie - 11-11-2016



Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Circulair viaduct wint Betonprijs 2019
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]