Definitie


Goederentrein





Een goederentrein kan de meest uiteenlopende ladingen hebben. Om al deze treinen te rijden en de ladingen van herkomst naar bestemming te brengen, zijn een 4-tal logistieke concepten ontwikkeld. De concepten zullen kort toegelicht worden.

Wagenladingvervoer

Het wagenladingvervoer kenmerkt zich vooral door de verscheidenheid aan goederenwagens in een goederentrein. De herkomst van de wagens is variërend. Het wagenladingvervoer bestaat uit een netwerk van bedienpunten waar vandaan goederenwagens worden opgehaald en worden samengesteld tot een trein. Vaak gaan de goederenwagens met meerdere goederentreinen mee om zo uiteindelijk bij hun eindbestemming te komen. Iedere individuele goederenwagen of een groepje goederenwagens heeft vaak zijn eigen bestemming.

Een voorbeeld: In de Botlek worden een aantal bedrijven bediend welke bij elkaar 17 goederenwagens leveren. De wagens worden op emplacement Botlek gecombineerd, waarna de trein in zijn geheel naar Kijfhoek gaat. Dergelijke treinen vanuit het havengebied rijden meermaals per dag. Op Kijfhoek worden de wagens gesorteerd m.b.v. het heuvelen. Op deze manier worden de wagens van diverse treinen gesorteerd en worden er nieuwe treinen samengesteld. Wanneer een trein 'klaar' is, kan deze vertrekken richting het achterland. De unit cargo treinen vanaf Kijfhoek gaan naar België, Duitsland en Frankrijk. Een bekende bestemming voor deze treinen is Köln Gremberg (D). Wanneer een trein daar is aangekomen, worden de wagens wederom verdeeld over andere treinen en gecombineerd met andere goederenwagens. Dit proces blijft zich herhalen tot dat de betreffende goederenwagens hun bestemming hebben bereikt, wat doorgaans ook weer gebeurt met een lokale bediening van een bedrijf.

Deeltreinen

Een deeltrein bestaat uit minimaal 2 treindelen die samen 1 trein vormen. Een goederentrein wordt onderweg gecombineerd met een of meerdere treindelen en rijdt daarmee naar zijn uiteindelijke bestemming(en). Er zal in dit geval geen overstap op andere goederentreinen plaatsvinden.

Enkele voorbeelden: Een voorbeeld van een deeltrein, is de Brescia-shuttle (huckepack) van Rail 4 Chem. De trein vertrekt van Waalhaven Zuid, waarna er een tussenstop is bij de terminal in Ede-Wageningen om een treindeel bij te plaatsen. Daarna gaat de trein door naar zijn eindbestemming Brescia. Een ander voorbeeld is het vervoer tussen Rotterdam en Limburg. Vanuit de Rotterdamse havens worden 2 treindelen samengevoegd (containers en ketelwagens), welke als één trein naar Sittard vertrekken. In Sittard worden de twee treindelen weer gesplitst. Het treindeel met de containers gaat naar de Rail Terminal Born (RTB) en de het treindeel met de ketels gaat naar de DSM in Geleen Lutterade.

Ideaalshuttles

Zoals de naam het al zegt, gaat het hierbij om de meest ideale situatie. Een ideaalshuttle wordt ook wel chartervervoer genoemd. Een ideaalshuttle is een doorgaans vaste set goederenwagens en rijdt in zijn geheel van bestemming naar eindpunt, zonder dat er treindelen aan- of afgekoppeld hoeven te worden. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid van een ideaalshuttle het hoogst van alle treinen. Een ideaalshuttle zou je kunnen zien als een soort pendeltrein.

Enkele voorbeelden: Een bekend voorbeeld van een ideaalshuttle is het ertsvervoer tussen de Maasvlakte en Dillingen in Duitsland. Andere voorbeelden zijn de Opelonderdelentrein tussen Bochum (D) en Antwerpen (B) en de dolime treinen tussen Veendam en Hermalle (B).

Opstapshuttles

Een opstapshuttle is grotendeels gelijk aan een ideaalshuttle. Een trein rijdt in zijn volle lengte van A naar B, alleen een opstapshuttle stopt dan ook nog in C en misschien ook wel D etc.

Voorbeeld: Een opstapshuttle is meestal terug te vinden in het containervervoer. Een containertrein vertrekt bijvoorbeeld bij de ECT op de Maasvlakte. De trein is bij vertrek voor 50% beladen. De overige 50% kan dan beladen worden op andere locaties in de Rotterdamse havens, zoals de P&O in de Europoort en het RSC Waalhaven. Het RSC Waalhaven is een bekende opstapterminal, waar veel treinen een tussenstop inlassen. Wanneer de trein zijn terminals voorbij is, kan er naar het eindpunt gereden worden. Ook dat kunnen meerdere terminals zijn, waar per terminal een aantal containers van de trein worden gehaald. De trein is echter van de beginterminal t/m de eindterminal dezelfde lengte.

Externe link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Goederentrein

Eerste tekst geschreven door: Gertjan Rhebergen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting
Multi-brand Truck Platooning will become a reality in Europe
Nieuwsbericht








[Banners]