Definitie


Goederentrein





Een goederentrein kan de meest uiteenlopende ladingen hebben. Om al deze treinen te rijden en de ladingen van herkomst naar bestemming te brengen, zijn een 4-tal logistieke concepten ontwikkeld. De concepten zullen kort toegelicht worden.

Wagenladingvervoer

Het wagenladingvervoer kenmerkt zich vooral door de verscheidenheid aan goederenwagens in een goederentrein. De herkomst van de wagens is variërend. Het wagenladingvervoer bestaat uit een netwerk van bedienpunten waar vandaan goederenwagens worden opgehaald en worden samengesteld tot een trein. Vaak gaan de goederenwagens met meerdere goederentreinen mee om zo uiteindelijk bij hun eindbestemming te komen. Iedere individuele goederenwagen of een groepje goederenwagens heeft vaak zijn eigen bestemming.

Een voorbeeld: In de Botlek worden een aantal bedrijven bediend welke bij elkaar 17 goederenwagens leveren. De wagens worden op emplacement Botlek gecombineerd, waarna de trein in zijn geheel naar Kijfhoek gaat. Dergelijke treinen vanuit het havengebied rijden meermaals per dag. Op Kijfhoek worden de wagens gesorteerd m.b.v. het heuvelen. Op deze manier worden de wagens van diverse treinen gesorteerd en worden er nieuwe treinen samengesteld. Wanneer een trein 'klaar' is, kan deze vertrekken richting het achterland. De unit cargo treinen vanaf Kijfhoek gaan naar België, Duitsland en Frankrijk. Een bekende bestemming voor deze treinen is Köln Gremberg (D). Wanneer een trein daar is aangekomen, worden de wagens wederom verdeeld over andere treinen en gecombineerd met andere goederenwagens. Dit proces blijft zich herhalen tot dat de betreffende goederenwagens hun bestemming hebben bereikt, wat doorgaans ook weer gebeurt met een lokale bediening van een bedrijf.

Deeltreinen

Een deeltrein bestaat uit minimaal 2 treindelen die samen 1 trein vormen. Een goederentrein wordt onderweg gecombineerd met een of meerdere treindelen en rijdt daarmee naar zijn uiteindelijke bestemming(en). Er zal in dit geval geen overstap op andere goederentreinen plaatsvinden.

Enkele voorbeelden: Een voorbeeld van een deeltrein, is de Brescia-shuttle (huckepack) van Rail 4 Chem. De trein vertrekt van Waalhaven Zuid, waarna er een tussenstop is bij de terminal in Ede-Wageningen om een treindeel bij te plaatsen. Daarna gaat de trein door naar zijn eindbestemming Brescia. Een ander voorbeeld is het vervoer tussen Rotterdam en Limburg. Vanuit de Rotterdamse havens worden 2 treindelen samengevoegd (containers en ketelwagens), welke als één trein naar Sittard vertrekken. In Sittard worden de twee treindelen weer gesplitst. Het treindeel met de containers gaat naar de Rail Terminal Born (RTB) en de het treindeel met de ketels gaat naar de DSM in Geleen Lutterade.

Ideaalshuttles

Zoals de naam het al zegt, gaat het hierbij om de meest ideale situatie. Een ideaalshuttle wordt ook wel chartervervoer genoemd. Een ideaalshuttle is een doorgaans vaste set goederenwagens en rijdt in zijn geheel van bestemming naar eindpunt, zonder dat er treindelen aan- of afgekoppeld hoeven te worden. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid van een ideaalshuttle het hoogst van alle treinen. Een ideaalshuttle zou je kunnen zien als een soort pendeltrein.

Enkele voorbeelden: Een bekend voorbeeld van een ideaalshuttle is het ertsvervoer tussen de Maasvlakte en Dillingen in Duitsland. Andere voorbeelden zijn de Opelonderdelentrein tussen Bochum (D) en Antwerpen (B) en de dolime treinen tussen Veendam en Hermalle (B).

Opstapshuttles

Een opstapshuttle is grotendeels gelijk aan een ideaalshuttle. Een trein rijdt in zijn volle lengte van A naar B, alleen een opstapshuttle stopt dan ook nog in C en misschien ook wel D etc.

Voorbeeld: Een opstapshuttle is meestal terug te vinden in het containervervoer. Een containertrein vertrekt bijvoorbeeld bij de ECT op de Maasvlakte. De trein is bij vertrek voor 50% beladen. De overige 50% kan dan beladen worden op andere locaties in de Rotterdamse havens, zoals de P&O in de Europoort en het RSC Waalhaven. Het RSC Waalhaven is een bekende opstapterminal, waar veel treinen een tussenstop inlassen. Wanneer de trein zijn terminals voorbij is, kan er naar het eindpunt gereden worden. Ook dat kunnen meerdere terminals zijn, waar per terminal een aantal containers van de trein worden gehaald. De trein is echter van de beginterminal t/m de eindterminal dezelfde lengte.

Externe link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Goederentrein

Eerste tekst geschreven door: Gertjan Rhebergen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht
Groningen in 2020 in het teken van omgaan met klimaatverandering
Nieuwsbericht
Klimaat- en Energieverkenning 2019
Document
Stikstof problematiek
Document
Verbouwing station Groningen gegund aan Strukton Civiel
Nieuwsbericht
Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Nieuwsbericht
Klantenpanel Rijkswegen Noord: extra aandacht voor verkeersveiligheid is goed geweest
Nieuwsbericht
Resultaat 2019 stijgt - Zorgen over impact stikstofmaatregelen en PFAS
Nieuwsbericht
Reactie van Bouwend Nederland op PFAS-voorstellen staatssecretaris van Veldhoven
Nieuwsbericht
Aanpak PFAS-problemen - meer ruimte voor verplaatsen van grond
Nieuwsbericht
AFNL-voorzitter Riek Siertsema aan vooravond Acties Malieveld: MKB-aannemers willen bouwen en geen zwalkend Kabinetsbeleid
Nieuwsbericht
Brabantse organisaties zoeken duurzame oplossing voor files in Brainport-regio: 'Collectief vervoer 2.0'
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]