Definitie


GOBI-portal





De GOBI-portal is een startpagina voor en van ProRail IM (Inframanagement). Hij ontsluit geografische informatie van assets (fysieke door ProRail te beheren objecten) en plannen en maakt het mogelijk deze assets en plannen onderling te combineren, van welke bedrijfseenheid of welke bedrijfsproces deze dan ook afkomstig zijn.

Iets uitgebreider toegelicht

De GOBI-portal is een bedrijfsbreed (intranet)platform voor gegevensontsluiting op basis van geografische objectgerichte informatie. Vanuit de bestaande databases met procesgegevens zoals [SAP], Quo vadis en [Iris], wordt een koppeling gelegd op basis van geografische informatie. De geografische informatie is deels voorhanden in de basisbestanden zoals BBK (Basisbeheerkaart), PVS (Permanente Vastlegging Spoorgeometrie) en Geocode maar ook in generieke topografische informatie zoals bijvoorbeeld de digitale luchtfoto´s, de bodemkaarten en de topografische bestanden van Nederland. De GOBI-portal is een venster ('portaal') voor het ontsluiten van object of proces gerelateerde gegevens. Het moet toegang geven aan bijvoorbeeld beschikbare videobeelden, on-line camerabeelden, documenten, nieuwbouwplannen, juridische status, bedrijfsplanning, productieplan en lange termijn Infraplan, etc, etc. En dat alles gekoppeld aan de locatie van de railinfra objecten.

De GOBI-portal is beschikbaar voor iedereen op de werkplek binnen ProRail. De gebruiker krijgt de mogelijkheid om informatie uit verschillende gegevensbronnen te combineren en te visualiseren. Hij kan bijvoorbeeld direct bij de analyse van storingsinformatie vanuit een tabel of grafiek met gegevens uit SAP over een bepaalde periode van het jaar diezelfde informatie op de kaart getoond krijgen. Door deze te combineren met bijvoorbeeld informatie over baanbelasting, of het onderhoudschema ontstaat het noodzakelijk inzicht in de samenhang van de gegevens.

De GOBI-portal is een perfect voorbeeld van een modern GIS. Als service levert het via het WEB GIS-functionaliteit; bedrijfsbreed combineert het gegevens uit processen van meerdere afdelingen.

Een site die groeit

De eerste versie van de GOBI-portal is sinds 1 juli 2006 beschikbaar voor alle medewerkers van ProRail via @propos en via extrawebsites. Inmiddels heeft de GOBI-portal zijn duizendste (individuele) gebruiker geregistreerd. De informatie in het systeem is grotendeels gebaseerd op de informatie die IM voorhanden en nodig heeft. Juli 2007 is de tweede versie van GOBI-portal gelanceerd, met meer data en meer gebruiksvriendelijkheid. Het beheer van de site en afspraken met leveranciers van de data er achter is verbeterd, waardoor o.a. actualiteit blijvend geborgd kan worden. De scope is momenteel intern ProRail. Technisch zou dit breder kunnen (ook voor aannemers), maar hiervoor is nog geen beleid. Andere applicaties als SAP, GLOBE, Artiwin en GeoWeb kennen wel al wél ontsluitingsmechanismen richting de buitenwereld van ProRail. Op dit moment wordt het beheer van de cluster GIS (IM II IDC) overgedragen naar Functioneel Beheer (IM BIM).

Waarom zo'n portal?

ProRail staat bol van de informatie over de spoorinfra. Maar tot vóór 1-6-2006 was die te vinden in allerlei afzonderlijke afdelingen, projecten en systemen. In GOBI (OBjecten ingebed in Geo-Informatie) moet alle relevante infra-informatie samenkomen en worden ontsloten. De portal kan op elke ProRailwerkplek worden benaderd. Momenteel is de meeste input sterk geografisch getint. De inhoud zal groeien, maar gelijk ook verschuiven van kaart-gericht naar object-gericht. De GOBI-portal kan allerlei gegevens vinden, combineren en op een toegankelijke manier op de spoorkaart laten zien. Omdat mensen visueel zijn ingesteld, gaat dat het beste met beelden; men neemt beeldinformatie beter en sneller op dan tabellen of documenten. Kern van het systeem is de Geocodekaart - met alle tracés, stations, geocodes en kilometreringen - waarop allerlei informatielagen geprojecteerd kunnen worden, zoals bebouwingsinformatie en onderhoudsplanningen, maar ook de locaties van spoorwegovergangen, al dan niet met een luchtfoto op de achtergrond, of een videofilm. Langzaam zal dit alles verder worden uitgebreid in overleg met de gebruikers(groepen).

Plaats in het systeem-landschap van ProRail

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ontsluitingsmechanismen (applicaties / systemen / loketten) van ProRail), buiten de GOBI-portal:


    Apropos. Voor ProRail interne variant van www.prorail.nl.

    Het Loket: eerste aanspreekpunt voor externen: http://www.prorail.nl/prorail/loket

    RailinfraCatalogus: De (web)applicatie voor formele definities, toegestande werkwijzen, - systemen, enz. zie: Railinfra Catalogus

    ArtiWin: voor het zoeken en bestellen van Locatiegebonden Technische Documentatie (LTD) gegevens. Dit zijn allerlei technische, geografische en schematische tekeningen van de Nederlandse railinfrastructuur, en is onderverdeeld in diverse zogenaamde collecties, betreffende verschillende vakdisciplines.

    GEOweb: o.a. Basisbeheerkaart, KS-tekeningen, en overige geografische tekeningen. Voor externen de bron voor kopiën van LTD-informatie. Zie GeoWeb.

    GLOBE: beheer VPT-gegevens (VPT=Vervoer Per Trein, oa: OBE-tekeningen)

    InfraAtlas: specifieke informatie (gebruikswaarde) van de spoorwegen-infrastructuur. Voor externe gebruiker worden extracten geleverd uit de Infra Atlas database die input zijn voor verschillende andere applicaties, zoals Donna (van ProRail IM Capaciteitsmanagement), Verkeersleiding en NS-reizigers.

    SAP: Dèobjectendatabase van ProRail / IM; kent o.a. invoerschermen voor PCA's.

    Sharepoint: Interne applicatie om meerdere gebruikers aan één project, serie taken of meerdere documenten te laten samenwerken

    EDMS: Elektronisch Document Management Systeem; wordt nu gefaseerd geïntroduceerd binnen ProRail door de afdeling Documentaire Informatie Voorziening.De genoemde mechanismen zijn vaak alleen toegankelijk na geautoriseerd te zijn.
De laatste 2 applicaties zijn alleen voor ProRail. De overige zijn gesorteerd van algemeen (links) naar specifiek (rechts). Wanneer gezocht wordt welk ontsluitingsmechanisme nodig is, is dat ook de juiste volgorde.

Deze mechanismen lijken allen raakvlak of overlap te hebben met de GOBI-portal, echter, ze hebben een andere functie. Onderstaand figuur geeft meer duidelijkheid. Onderscheid is onder meer gemaakt naar wel of niet extern beschikbaar. Het geeft duidelijk aan dat er andere informatie mee wordt ontsloten. In een aantal gevallen maken de ontsluitingsmechanismen gebruik van de data van een andere applicatie. Zo ontsluit de GOBI-portal niet alleen Geografische bestanden die ook in GEOweb te zien zijn, maar ook (generieke) informatie uit databases die objecten of status hebben opgeslagen, zoals de baanbelasting uit Quo vadis.

Toelichting:

Bewust niet toegevoegd zijn applicaties die 'slechts' één vakdiscipline / één specifiek proces ondersteunen. Het overzicht lijkt, door de simpele opzet, wellicht een keiharde verzameling statements en systemen. De bedoeling is minder formeel. Gebruikers binnen en (potentieel) buiten ProRail krijgen zo een duidelijker overzicht van wat er allemaal voor hen voorhanden is. Er ontstaat een overzicht in alle informatie en vooral: ontsluitingsmechanismen daarvan- die er zijn. NB: Het overzicht beschrijft de huidige situatie; het is niet zozeer de visie van ProRail Infra Informatie, wel de huidige praktijk. NB2: Interne mechanisme met niet als doel 'ontsluiting voor andere afdelingen' worden niet genoemd. NB3: Het is ook géén compleet overzicht van databases, wel (hopenlijk) een compleet overzicht van ontsluitingsmechanismen.

(Deze paragraaf 'plaats in het systeemlandschap van ProRail' is een eerste versie. Het is lastig in één keer een compleet overzicht te maken van de belangrijkste / alle (generieke) ontsluitingsmechanismen. Toch heb ik mij er aan gewaagd. ProRail-collega's, met name bij IM Infrainformatie, nodig ik bij deze uit eventuele aanpassingen aan te brengen. Via de overleg-pagina indien er discussie is; betreft het tekortkomingen / kleine verbeteringen, gaarne direct aanbrengen. BVD!)

Figuren

De start-pagina van de GOBI-portal, met verwijzingen naar andere (GeoBrowser)pagina's en applicaties:


Een 'GeoBrowserpagina'; met één vinkje meer of minder wordt bepaald welke informatie meer of minder gekoppeld moet worden. Van luchtfoto tot Basisbeheerkaart, van storing tot vernieuwingsplannen en van stations tot vogelrichtlijngebieden:


Eerste versie geschreven door: Tjeerd Nijeholt

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
N200: Nieuwe drinkwatertransportleiding Amsterdam in werking
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Deel van klimaatbudget naar betonakkoord'
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]