Definitie


Gladheidhinder





Gladde sporen

Als de Machinisten melden dat de sporen glad zijn volgt er een veiligheidsprocedure. De Treindienstleider zal vanaf dat moment ALLE treinen bedienen met DOOR. Dit houdt in dat ook bij stoptreinen het Sein voor de overweg GROEN blijft, en dus de overweg al sluit ver voordat de stoptrein het station binnenrijdt. Dit is bijzonder hinderlijk voor het wegverkeer, want de sluitingstijden zijn dan erg lang. Toch is hiervoor gekozen, want de hele kleine kans bestaat dat de trein bij het stoppen op het station doorschiet, en het sein voor de overweg passeert. Stel je voor dat het sein dan ROOD zou staan, en de overweg geopend is. Dan is het beter dat het sein GROEN staat en de overweg gesloten is.

Het sein voor de Overweg kan een bediend sein zijn, of P-seinen. Als het een bediend sein is, dan kan dat sein worden herroepen. Stel dat dat perongeluk gebeurt, terwijl er een Intercity komt aanracen, dan is dat heel vervelend maar niet gevaarlijk, omdat de aankondiging van de overweg dan pas na 2 minuten wordt overbrugd. Mocht de trein binnen die tijd de aankondiging bezetten, dan sluit de overweg normaal. Als na 2 minuten de intercity niet in de aankondiging zit, dan is de trein waarschijnlijk al tot stilstand gekomen, of kan op gewoon seinbeeld (GEEL-ROOD) stoppen. Dan is de overwegaankondiging wel weer overbrugd.

Soms zie je dat een trein die moet vertrekken dat niet kan om bijvoorbeeld. technische redenen,. Als de machinist dan verzoekt om het sein te laten herroepen, dan zie je het het sein op ROOD gaan. Pas 2 minuten later zal de overweg openen.

Eerste versie geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]