Definitie


Geluidsanering





Met geluidsanering wordt bedoeld het aanpakken van historisch ongunstige geluidssituaties. Als een woning of andere Geluidsgevoelige bestemmingen in 1987 een geluidsbelasting boven een bepaalde drempel had, komen deze in aanmerking voor sanering. De sanering wordt uitgevoerd volgens regelgeving van het ministerie van VROM.

Sanering kan plaatsvinden door bronmaatregelen aan de spoorlijn, door overdrachtsmaatregelen zoals geluidsschermen of geluidswallen, of door gevelisolatie.

De geluidssanering kan op twee manieren worden aangepakt:
  • Autonome sanering: Het ministerie van VROM stelt daar subsidie voor beschikbaar. De gemeente vraagt deze aan en voert de sanering uit. Daarbij wordt een doelmatigheidscriterium gebruikt. Alle gemeentes langs het spoor hebben voor 1 januari 2007 een melding moeten doen welke woningen voor sanering in aanmerking komen.
  • Gekoppelde sanering: Als er een wijziging aan een spoorlijn optreedt (door groei van het vekeer) of wordt uitgevoerd (door verbreding van de spoorlijn bijvoorbeeld) wordt tevens de sanering aangepakt. (zie Artikel 4.7 van het Besluit geluidhinder).
Voor de geluidssanering gelden volgens artikel 4.17 van het Besluit geluidhinder de volgende drempelwaarden:
  1. woningen: hoger dan 65 dB(A);
  2. andere geluidsgevoelige gebouwen hoger dan 60 dB(A);
  3. aan de grens van andere geluidsgevoelige terreinen dan woonwagenstandplaatsen, hoger dan 65 dB(A).
De sanering wordt beoordeeld op basis van doelmatigheid, op grond van rekenformulieren van VROM. Daarbij moet in beginsel de geluidsbelasting worden teruggebracht tot de voorkeursgrenswaarde. Als maatregelen niet doelmatig zijn kan een hogere waarde worden vastgesteld door de Minister van VROM (artikel 4.16 Besluit geluidhinder). Daarbij geldt als maximale waarde in Lden:
  • 71 dB voor woningen en geluidsgevoelige terreinen,
  • 66 dB voor andere geluidsgevoelige gebouwen.Van deze maximale waarden kan afgeweken worden als maatregelen bijvoorbeeld technisch niet mogelijk zijn, of de maximale bedragen uit de VROM regeling te boven gaan.
N.B. de geluidssanering wordt dus gebaseerd op de etmaalwaarde in dB(A). De andere geluidswetgeving is gebaseerd op de Lden, die in de wet en regelgeving wordt uitgedrukt in dB.

Eerste versie geschreven door: Elly Waterman

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]