Definitie


Geluidsanering





Met geluidsanering wordt bedoeld het aanpakken van historisch ongunstige geluidssituaties. Als een woning of andere Geluidsgevoelige bestemmingen in 1987 een geluidsbelasting boven een bepaalde drempel had, komen deze in aanmerking voor sanering. De sanering wordt uitgevoerd volgens regelgeving van het ministerie van VROM.

Sanering kan plaatsvinden door bronmaatregelen aan de spoorlijn, door overdrachtsmaatregelen zoals geluidsschermen of geluidswallen, of door gevelisolatie.

De geluidssanering kan op twee manieren worden aangepakt:
  • Autonome sanering: Het ministerie van VROM stelt daar subsidie voor beschikbaar. De gemeente vraagt deze aan en voert de sanering uit. Daarbij wordt een doelmatigheidscriterium gebruikt. Alle gemeentes langs het spoor hebben voor 1 januari 2007 een melding moeten doen welke woningen voor sanering in aanmerking komen.
  • Gekoppelde sanering: Als er een wijziging aan een spoorlijn optreedt (door groei van het vekeer) of wordt uitgevoerd (door verbreding van de spoorlijn bijvoorbeeld) wordt tevens de sanering aangepakt. (zie Artikel 4.7 van het Besluit geluidhinder).
Voor de geluidssanering gelden volgens artikel 4.17 van het Besluit geluidhinder de volgende drempelwaarden:
  1. woningen: hoger dan 65 dB(A);
  2. andere geluidsgevoelige gebouwen hoger dan 60 dB(A);
  3. aan de grens van andere geluidsgevoelige terreinen dan woonwagenstandplaatsen, hoger dan 65 dB(A).
De sanering wordt beoordeeld op basis van doelmatigheid, op grond van rekenformulieren van VROM. Daarbij moet in beginsel de geluidsbelasting worden teruggebracht tot de voorkeursgrenswaarde. Als maatregelen niet doelmatig zijn kan een hogere waarde worden vastgesteld door de Minister van VROM (artikel 4.16 Besluit geluidhinder). Daarbij geldt als maximale waarde in Lden:
  • 71 dB voor woningen en geluidsgevoelige terreinen,
  • 66 dB voor andere geluidsgevoelige gebouwen.Van deze maximale waarden kan afgeweken worden als maatregelen bijvoorbeeld technisch niet mogelijk zijn, of de maximale bedragen uit de VROM regeling te boven gaan.
N.B. de geluidssanering wordt dus gebaseerd op de etmaalwaarde in dB(A). De andere geluidswetgeving is gebaseerd op de Lden, die in de wet en regelgeving wordt uitgedrukt in dB.

Eerste versie geschreven door: Elly Waterman

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht








[Banners]