Definitie


Geluidsanering





Met geluidsanering wordt bedoeld het aanpakken van historisch ongunstige geluidssituaties. Als een woning of andere Geluidsgevoelige bestemmingen in 1987 een geluidsbelasting boven een bepaalde drempel had, komen deze in aanmerking voor sanering. De sanering wordt uitgevoerd volgens regelgeving van het ministerie van VROM.

Sanering kan plaatsvinden door bronmaatregelen aan de spoorlijn, door overdrachtsmaatregelen zoals geluidsschermen of geluidswallen, of door gevelisolatie.

De geluidssanering kan op twee manieren worden aangepakt:
  • Autonome sanering: Het ministerie van VROM stelt daar subsidie voor beschikbaar. De gemeente vraagt deze aan en voert de sanering uit. Daarbij wordt een doelmatigheidscriterium gebruikt. Alle gemeentes langs het spoor hebben voor 1 januari 2007 een melding moeten doen welke woningen voor sanering in aanmerking komen.
  • Gekoppelde sanering: Als er een wijziging aan een spoorlijn optreedt (door groei van het vekeer) of wordt uitgevoerd (door verbreding van de spoorlijn bijvoorbeeld) wordt tevens de sanering aangepakt. (zie Artikel 4.7 van het Besluit geluidhinder).
Voor de geluidssanering gelden volgens artikel 4.17 van het Besluit geluidhinder de volgende drempelwaarden:
  1. woningen: hoger dan 65 dB(A);
  2. andere geluidsgevoelige gebouwen hoger dan 60 dB(A);
  3. aan de grens van andere geluidsgevoelige terreinen dan woonwagenstandplaatsen, hoger dan 65 dB(A).
De sanering wordt beoordeeld op basis van doelmatigheid, op grond van rekenformulieren van VROM. Daarbij moet in beginsel de geluidsbelasting worden teruggebracht tot de voorkeursgrenswaarde. Als maatregelen niet doelmatig zijn kan een hogere waarde worden vastgesteld door de Minister van VROM (artikel 4.16 Besluit geluidhinder). Daarbij geldt als maximale waarde in Lden:
  • 71 dB voor woningen en geluidsgevoelige terreinen,
  • 66 dB voor andere geluidsgevoelige gebouwen.Van deze maximale waarden kan afgeweken worden als maatregelen bijvoorbeeld technisch niet mogelijk zijn, of de maximale bedragen uit de VROM regeling te boven gaan.
N.B. de geluidssanering wordt dus gebaseerd op de etmaalwaarde in dB(A). De andere geluidswetgeving is gebaseerd op de Lden, die in de wet en regelgeving wordt uitgedrukt in dB.

Eerste versie geschreven door: Elly Waterman

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]