Definitie


Geluidkaarten





EU-richtlijn omgevingslawaai

Het Europese Parlement heeft middels de EU-richtlijn omgevingslawaai vastgesteld dat inwoners van de Europese Gemeenschap beschermd moeten worden tegen de belangrijkste bronnen van geluid: wegverkeer, industrie, railverkeer en vliegtuigen. Om te inventariseren hoeveel geluid deze bronnen produceren, zijn in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat geluidkaarten gemaakt.



Geluidbelasting door spoor

Geluid van een spoorweg heeft invloed tot enkele kilometers ver weg. Voor de geluidkaart volgens de EU-richtlijn omgevingslawaai moet het geluid vanaf 55 dB in beeld gebracht worden. Geluidniveaus van deze sterkte komen voor tot een afstand van 1200 meter van het spoor. Binnen dit gebied is informatie verzameld over woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen, zoals scholen en gezondheidszorg instellingengebouwen. Het gaat hierbij om in totaal ruim 1,7 miljoen woningen langs de te karteren trajecten.



Uitvoering

ProRail voert als beheerder van de hoofdspoorwegen de verplichtingen uit die volgen uit de EU-richtlijn. De hoofdspoorwegen hebben een totale lengte van ca. 3.000 km. Voor ca. 1.500 km spoor met jaarlijks meer dan 60.000 passerende treinen wordt in 2007 een geluidbelastingkaart en in 2008 een actieplan opgesteld.

Geluidbelastingkaarten

De geluidbelastingkaarten bevatten tabellen en geografische kaarten met geluidniveaus waaraan geluidgevoelige gebouwen en mensen worden blootgesteld. De geluidniveaus zijn uitgedrukt in dB Lden en dB Lnight. De kaarten geven per gemeente informatie over geluidbelastingen van 55 dB en hoger in klassen van 5 dB. Bij Lnight wordt tevens de 50 dB waarde weergegeven. Aanvullend wordt informatie gegeven over de mate van hinder en slaapverstoring.



Voorgeschreven rekenmethode

De geluidbelastingkaarten worden opgesteld op basis van berekeningen voor het jaar 2006. Voor de berekeningen zijn door het Ministerie van VROM rekenregels opgesteld die zijn vastgelegd in het Karteringsvoorschrift. Dit voorschrift is onderdeel van de Regeling omgevingslawaai. Bij de berekeningen is door ProRail de Standaard Karteringsmethode 1 toegepast. Deze methode is omschreven in het Karteringsvoorschrift.

Publicatie

Publicatie van de geluidbelastingkaarten maakt onderdeel uit van de EU-richtlijn omgevingslawaai. Met de publicatie van de geluidbelastingkaarten wordt het publiek geïnformeerd over de plaatselijke geluidsituatie. In één of meer dag-, nieuws, of huis-aan-huisbladen, of op een andere geschikte manier, moet de minister aangeven hoe het publiek kennis kan krijgen van de inhoud van de geluidsbelastingkaart. ProRail publiceert haar geluidbelastingkaarten via internet.



Actieplannen

Als vervolg op de geluidbelastingkaart dient een actieplan opgesteld te worden voor het geluid door het verkeer op delen van de hoofdspoorwegen. Het actieplan gaat over zogenoemde "prioritaire problemen". Daarvan is sprake als een relevante grenswaarde wordt overschreden. Deze grenswaarde is in de Nederlandse wetgeving vertaald in "plandrempel". De minister van Verkeer en Waterstaat bepaalt zelf welke plandrempel voor het geluid door railverkeer wordt aangehouden. De waarden van deze plandrempels worden vastgelegd in het actieplan.

Het plan geeft ook inzicht in voorgenomen maatregelen over een periode van vijf jaar om overschrijding van deze plandrempels ongedaan te maken. Ook laat het actieplan zien welke effecten worden verwacht van deze maatregelen, voor bijvoorbeeld het aantal mensen dat hinder ondervindt van geluid, zowel overdag als s'nachts.

Iedere vijf jaar een nieuw actieplan

Het opstellen van geluidbelastingkaarten en actieplannen wordt iedere vijf jaar herhaald. In de volgende ronde wordt een groter deel van de hoofdspoorwegen betrokken. Alle delen waarop jaarlijks meer dan 30.000 treinen rijden worden dan meegenomen. Deze volgende ronde is in 2012 voor de geluidbelastingkaart en in 2013 voor het actieplan.

Bronnen

ProRail - Dossier Geluid op de website van ProRail



ProRail - Folder EU-geluidkartering

Eerste versie geschreven door: Koenlammertsvanbueren

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]