Definitie


Geluidcontouren voor natuurgebieden





Natuurgebieden

In 2003 heeft Nederland 141 Vogel- en Habitatrichtlijn gebieden aangedragen voor het Europese netwerk van beschermde natuurgebieden. Wetgeving verplicht in deze gebieden de habitats te beschermen en flora en fauna in stand te houden. Dit onderzoek heeft met behulp van de GIS applicatie RINGS de geluidcontouren van het spoorweggeluid in natuurgebieden in beeld gebracht. Ook is naar de ontwikkeling van het spoorweggeluid over 2004 en 2005 gekeken.

Geluidberekening

De geluidberekeningen zijn uitgevoerd met de rekenmethode SKM1 uit de "Karteringsvoorschriften weg- en railverkeerslawaai, bijlage 3 behorende bij artikel 8 van de Regeling omgevingslawaai" geïmplementeerd in RINGS. Als dosismaat voor het geluidniveau is  LAeq,24uur  gehanteerd.

Bij natuurgebieden hoeft enkel rekening gehouden te worden met afscherming door geluidschermen, niet met afscherming door bebouwde gebieden. De contouren gelden dus alleen in open gebied. Rekening is gehouden met watergebieden, die als volledig harde bodemgebieden zijn ingevoerd. Als basisgegevens zijn de gegevens uit Aswin gebruikt voor het jaar 2004 en 2005 (versie 12/05). De waarneempunten en daarmee geluidscontouren liggen op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld.

Belaste gebieden

Het geluidsbelast oppervlak van natuurgebieden is bepaald op basis van de ligging van de 42 dB(A) contour. Dit is de geluidscontour waarvan uit eerder onderzoek bekend is dat verstoring van weidevogels begint op te treden. De gevoeligste soort in het onderzoek bleek de Veldleeuwerik, waarbij effect waarneembaar is vanaf de 42 dB(A). Voor de grutto wordt meestal de 45 dB(A) contour aangehouden en voor vogels in het algemeen 47 dB(A).

De Veluwe is met een oppervlakte van ca. 930km2 het grootste natuurgebied van Nederland. Door het natuurgebied lopen de spoorlijnen Amersfoort-Zwolle, Amersfoort-Apeldoorn en Utrecht-Arnhem. Gerekend vanaf de 42dB(A) contour zorgen deze spoorlijnen gezamenlijk voor een geluidbelast oppervlak van ca. 58km2, wat overeenkomt met 6,2% van het natuurgebied de Veluwe.

Voor heel Nederland geldt dat ca. 136km2 natuurgebied door spoorweggeluid een geluidniveau van 42dB(A) of meer ondervindt.

Ontwikkeling 2004 - 2005

In 2005 blijkt in de natuurgebieden minder geluidbelast oppervlak te zijn vergeleken met 2004. Over het algemeen "niet op alle trajecten zijn dezelfde tendensen waar te nemen" loopt de 42 dB(A) geluidcontour in 2005 minder ver de natuurgebieden in dan in 2004. Het geluidbelast oppervlak is in 2005 afgenomen met ca. 11km2 t.o.v. 2004. Dit betekent een afname van het geluidbelast natuurgebied met ongeveer 8%.

Landelijk gezien is deze afname toe te schrijven aan de verschuiving van inzet van lawaaiig reizigersmaterieel (blokgeremd) naar stiller reizigersmaterieel (schijfgeremd).

Literatuur

Tulp, I, e.a., 2002, Effect van Treinverkeer op dichtheden van weidevogels. Bureau Waardenburg

Eerste versie geschreven door: Wiebe van Golde

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]