Definitie


Fysieke afscheiding





Fysieke afscherming (FA)

Een Fysieke afscherming van de werkplek heeft zowel tot doel het (kunnen) realiseren van een veilige werkplek als het (kunnen) isoleren van de werkplek van de gevaarbronnen buiten de werkplek. De fysieke afscherming moet doelmatig zijn uitgevoerd en opgesteld (man-kerend).

Er zijn twee soorten fysieke afscheiding:
  1. Fysieke Afscherming is een middel dat het risico moet wegnemen dat een Baanwerker wordt aangereden door een trein op een naastliggend  spoor. (Aanrijdgevaar). De Safety Fence is een vorm van fysieke afscheiding; de Mobiele werkplaats is een andere vorm van fysieke afscheiding.
  2. Fysieke Afbakening is een middel dat werkenden een visuele waarschuwing geeft.
Naast de mobiele werkplaats is de Mobiele fysieke afscherming een eenvoudig en goedkoop alternatief dat op korte termijn is in te zetten.

Het Normenkader Veilig Werken (NVW) gebruikt alleen de termen Fysieke afscherming en Fysieke Afbakening.

Grensbewaking buiten PVR

Een bijzondere vorm van persoonlijke waarneming buiten het PVR, als aanvulling op FA, afbakening

of markering is de grensbewaking.

Bij grensbewaking ziet een Grenswachter (een VHM met een specifieke taak) er op toe dat werkenden

zich niet binnen de gevarenzone voor naderend treinverkeer (gaan) begeven. Een grenswachter

waarschuwt betrokkenen op het moment dat werkenden en/of gereedschappen zich (dreigen te gaan)

geven in de gevarenzone. De grens van de gevarenzone moet altijd door middel van een fysieke

afscherming, afbakening of markering zichtbaar zijn.

Een grenswachter kijkt naar de werkenden; een veiligheidsman kijkt naar het treinverkeer. 

Eerste versie geschreven door: Hans Marijnissen

 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]