Definitie


Fysieke afscheiding





Fysieke afscherming (FA)

Een Fysieke afscherming van de werkplek heeft zowel tot doel het (kunnen) realiseren van een veilige werkplek als het (kunnen) isoleren van de werkplek van de gevaarbronnen buiten de werkplek. De fysieke afscherming moet doelmatig zijn uitgevoerd en opgesteld (man-kerend).

Er zijn twee soorten fysieke afscheiding:
  1. Fysieke Afscherming is een middel dat het risico moet wegnemen dat een Baanwerker wordt aangereden door een trein op een naastliggend  spoor. (Aanrijdgevaar). De Safety Fence is een vorm van fysieke afscheiding; de Mobiele werkplaats is een andere vorm van fysieke afscheiding.
  2. Fysieke Afbakening is een middel dat werkenden een visuele waarschuwing geeft.
Naast de mobiele werkplaats is de Mobiele fysieke afscherming een eenvoudig en goedkoop alternatief dat op korte termijn is in te zetten.

Het Normenkader Veilig Werken (NVW) gebruikt alleen de termen Fysieke afscherming en Fysieke Afbakening.

Grensbewaking buiten PVR

Een bijzondere vorm van persoonlijke waarneming buiten het PVR, als aanvulling op FA, afbakening

of markering is de grensbewaking.

Bij grensbewaking ziet een Grenswachter (een VHM met een specifieke taak) er op toe dat werkenden

zich niet binnen de gevarenzone voor naderend treinverkeer (gaan) begeven. Een grenswachter

waarschuwt betrokkenen op het moment dat werkenden en/of gereedschappen zich (dreigen te gaan)

geven in de gevarenzone. De grens van de gevarenzone moet altijd door middel van een fysieke

afscherming, afbakening of markering zichtbaar zijn.

Een grenswachter kijkt naar de werkenden; een veiligheidsman kijkt naar het treinverkeer. 

Eerste versie geschreven door: Hans Marijnissen

 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]