Definitie


Funktieherstel





In een volgens ITIL model ingerichte service organisatie spreken we niet meer over storingen, maar hebben we het over incidenten. Elke afwijking van het normale gedrag van een systeem of onderdeel wordt een incident genoemd.

Een een incident wordt opgelost door het uitvoeren van funktieherstel, dit is niet zetzelfde als het incident is afgehandeld. Een voorbeeld:

Door blikseminslag wordt een communicatie kabel geraakt en ontstaat er een gat in de kabel, de communicatie verbinding tussen systemen is nu gestoord; een incident dus. De technicus ziet wat er aan de hand is en weet dat er een stuk kabel moet worden opgegraven, het defecte stuk er tussenuit worden gehaald en een nieuw stuk kabel er tussen worden gelast en opnieuw ingegraven worden. Heel véél werk dus, dat een lange tijd zal duren. De technicus zal dus NIET dat incident afhandelen, maar Functieherstel uitvoeren door een "slip lijn" te leggen; een dun kabeltje aanbrengen tussen twee aansluitkasten om het defecte stuk te overbruggen. Op een later tijdstip zal gepland het incident definitief worden afgehandeld.

Thuis voeren we zonder het te weten soms ook funktieherstel uit, denk maar eens aan een vastgelopen Windows PC. Wat doen we dan? Juist op CONTROL-ALT-DELETE drukken en de PC start op nieuw op en we kunnen hem weer gebruiken, maar ... hoe zit het nu met afhandelen van dat incident? Ja, zucht, dat is een heel ander verhaal ....! Dit is ook het spanningsveld en de uitdaging waar de hedendaagse computer technici mee te maken hebben. Aan de ene kant willen we weten wat er zich heeft voorgedaan om zodoende herhaling te voorkomen en aan de andere kant willen we dat de gebruiker zo snel mogelijk weer verder kan werken, snel Funktieherstel dus. Tussen die twee uitersten "gedegen onderzoeken wat er zich heeft voorgedaan" en "zo snel als mogelijk is weer verder werken" zullen de gebruikers en technici een balans moeten zien te vinden. Heel belangrijk is het juist en zo volledig mogelijk registreren wat men heeft geconstateerd en welke handelingen de gebruiker uitvoerde.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht








[Banners]