Definitie


Funktieherstel





In een volgens ITIL model ingerichte service organisatie spreken we niet meer over storingen, maar hebben we het over incidenten. Elke afwijking van het normale gedrag van een systeem of onderdeel wordt een incident genoemd.

Een een incident wordt opgelost door het uitvoeren van funktieherstel, dit is niet zetzelfde als het incident is afgehandeld. Een voorbeeld:

Door blikseminslag wordt een communicatie kabel geraakt en ontstaat er een gat in de kabel, de communicatie verbinding tussen systemen is nu gestoord; een incident dus. De technicus ziet wat er aan de hand is en weet dat er een stuk kabel moet worden opgegraven, het defecte stuk er tussenuit worden gehaald en een nieuw stuk kabel er tussen worden gelast en opnieuw ingegraven worden. Heel véél werk dus, dat een lange tijd zal duren. De technicus zal dus NIET dat incident afhandelen, maar Functieherstel uitvoeren door een "slip lijn" te leggen; een dun kabeltje aanbrengen tussen twee aansluitkasten om het defecte stuk te overbruggen. Op een later tijdstip zal gepland het incident definitief worden afgehandeld.

Thuis voeren we zonder het te weten soms ook funktieherstel uit, denk maar eens aan een vastgelopen Windows PC. Wat doen we dan? Juist op CONTROL-ALT-DELETE drukken en de PC start op nieuw op en we kunnen hem weer gebruiken, maar ... hoe zit het nu met afhandelen van dat incident? Ja, zucht, dat is een heel ander verhaal ....! Dit is ook het spanningsveld en de uitdaging waar de hedendaagse computer technici mee te maken hebben. Aan de ene kant willen we weten wat er zich heeft voorgedaan om zodoende herhaling te voorkomen en aan de andere kant willen we dat de gebruiker zo snel mogelijk weer verder kan werken, snel Funktieherstel dus. Tussen die twee uitersten "gedegen onderzoeken wat er zich heeft voorgedaan" en "zo snel als mogelijk is weer verder werken" zullen de gebruikers en technici een balans moeten zien te vinden. Heel belangrijk is het juist en zo volledig mogelijk registreren wat men heeft geconstateerd en welke handelingen de gebruiker uitvoerde.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht








[Banners]