Definitie


Functieherstel





In een volgens ITIL model ingerichte service organisatie spreken we niet meer over storingen, maar hebben we het over incidenten. Elke afwijking van het normale gedrag van een systeem of onderdeel wordt een incident genoemd.

Een een incident wordt opgelost door het uitvoeren van funktieherstel, dit is niet zetzelfde als het incident is afgehandeld. Een voorbeeld:

Door blikseminslag wordt een communicatie kabel geraakt en ontstaat er een gat in de kabel, de communicatie verbinding tussen systemen is nu gestoord; een incident dus. De technicus ziet wat er aan de hand is en weet dat er een stuk kabel moet worden opgegraven, het defecte stuk er tussenuit worden gehaald en een nieuw stuk kabel er tussen worden gelast en opnieuw ingegraven worden. Heel véél werk dus, dat een lange tijd zal duren. De technicus zal dus NIET dat incident afhandelen, maar Functieherstel uitvoeren door een "slip lijn" te leggen; een dun kabeltje aanbrengen tussen twee aansluitkasten om het defecte stuk te overbruggen. Op een later tijdstip zal gepland het incident definitief worden afgehandeld.

Thuis voeren we zonder het te weten soms ook funktieherstel uit, denk maar eens aan een vastgelopen Windows PC. Wat doen we dan? Juist op CONTROL-ALT-DELETE drukken en de PC start op nieuw op en we kunnen hem weer gebruiken, maar ... hoe zit het nu met afhandelen van dat incident? Ja, zucht, dat is een heel ander verhaal ....! Dit is ook het spanningsveld en de uitdaging waar de hedendaagse computer technici mee te maken hebben. Aan de ene kant willen we weten wat er zich heeft voorgedaan om zodoende herhaling te voorkomen en aan de andere kant willen we dat de gebruiker zo snel mogelijk weer verder kan werken, snel Funktieherstel dus. Tussen die twee uitersten "gedegen onderzoeken wat er zich heeft voorgedaan" en "zo snel als mogelijk is weer verder werken" zullen de gebruikers en technici een balans moeten zien te vinden. Heel belangrijk is het juist en zo volledig mogelijk registreren wat men heeft geconstateerd en welke handelingen de gebruiker uitvoerde.

Plaatje_locatie_als_Bindende_factor_1.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]