Definitie


Fluistertrein





Fluistertrein is de verzamelnaam voor de pilots met alternatieve remblokken op reizigers- en goederentreinen.

De eerste was de Dolomietshuttle, een bloktrein in vaste samenstelling, die door de plechtige doop op station Hollands Spoor de naam Fluistertrein ontving. De wagens waren omgebouwd van gietijzeren remblokken naar Cosid K-blokken, wat een aanpassing van de remcilinders vergt. Daarna is de trein als Fluistertrein in exploitatie genomen, waarbij een uitgebreide monitoring plaatsvindt, gericht op de geluidproductie van deze trein, maar vooral ook op de slijtage van wielen en remblokken. Deze pilot is mogelijk gemaakt door het Innovatieprogramma Geluid, een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat met ondersteuning van het Ministerie van VROM. Inmiddels zijn andere pilots ingericht, onder andere met LL-blokken op ICR en DDM-1.

De proeven zijn van groot belang voor de mogelijkheden van implementatie van K-blokken en LL-blokken op Europese schaal. Het UIC Actieplan geluid voorziet een grootschalige ombouw van bestaande goederenwagens, de zogenaamde retrofit. Belangrijke belemmering voor deze ombouw is de verwachte toename van levenscycluskosten, die ontstaat door de investering van de ombouw en door mogelijk kortere standtijd van wielen en remblokken. Bij K-blokken, die de standaard zijn voor nieuwe wagens, is de investering aanzienlijk omdat remcilinders, stangenwerk en soms zelfs de wielen moeten worden vervangen. Bij LL-blokken zijn de investeringen beperkt, maar als er na de ombouw een nieuwe toelating van het betreffende wagentype nodig is, zijn daar toch nog flinke bedragen mee gemoeid.

De eerste resultaten van de Fluistertrein-pilots wijzen erop, dat de standtijd van de remblokken eerder toe- dan afneemt, terwijl de standtijd van de wielen nauwelijks afneemt. Dat is veelbelovend voor de grootschalige toepassing van 'stille' remblokken.

Zie verder

http://www.innovatieprogrammageluid.nl/default.asp

Eerste versie geschreven door: Paul de Vos

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]