Fluistertrein

Fluistertrein is de verzamelnaam voor de pilots met alternatieve remblokken op reizigers- en goederentreinen.

De eerste was de Dolomietshuttle, een bloktrein in vaste samenstelling, die door de plechtige doop op station Hollands Spoor de naam Fluistertrein ontving. De wagens waren omgebouwd van gietijzeren remblokken naar Cosid K-blokken, wat een aanpassing van de remcilinders vergt. Daarna is de trein als Fluistertrein in exploitatie genomen, waarbij een uitgebreide monitoring plaatsvindt, gericht op de geluidproductie van deze trein, maar vooral ook op de slijtage van wielen en remblokken. Deze pilot is mogelijk gemaakt door het Innovatieprogramma Geluid, een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat met ondersteuning van het Ministerie van VROM. Inmiddels zijn andere pilots ingericht, onder andere met LL-blokken op ICR en DDM-1.

De proeven zijn van groot belang voor de mogelijkheden van implementatie van K-blokken en LL-blokken op Europese schaal. Het UIC Actieplan geluid voorziet een grootschalige ombouw van bestaande goederenwagens, de zogenaamde retrofit. Belangrijke belemmering voor deze ombouw is de verwachte toename van levenscycluskosten, die ontstaat door de investering van de ombouw en door mogelijk kortere standtijd van wielen en remblokken. Bij K-blokken, die de standaard zijn voor nieuwe wagens, is de investering aanzienlijk omdat remcilinders, stangenwerk en soms zelfs de wielen moeten worden vervangen. Bij LL-blokken zijn de investeringen beperkt, maar als er na de ombouw een nieuwe toelating van het betreffende wagentype nodig is, zijn daar toch nog flinke bedragen mee gemoeid.

De eerste resultaten van de Fluistertrein-pilots wijzen erop, dat de standtijd van de remblokken eerder toe- dan afneemt, terwijl de standtijd van de wielen nauwelijks afneemt. Dat is veelbelovend voor de grootschalige toepassing van ‘stille’ remblokken.

Zie verder

http://www.innovatieprogrammageluid.nl/default.asp

Eerste versie geschreven door: Paul de Vos