Definitie


Externe veiligheid





 Externe veiligheid betreft de veiligheid van mensen (en goederen), die niet functioneel bij het spoor betrokken zijn, maar zich wel in de omgeving van het spoor bevinden en daardoor ernstig schade of letsel kunnen ondervinden van een ongeval met gevaarlijke stoffen op, of in verband met het spoor.

 Een dergelijk ongeval kan een primair Incident met gevaarlijke stoffen zijn, zoals een emissie van een gevaarlijke stof door lekkage of bijvoorbeeld een explosie of BLEVE door ontsteking van een gevaarlijke stof, maar ook een secundair/escalerend incident, zoals een calamiteit met gevaarlijke stoffen als gevolg van een botsing of ontsporing, waarbij bijvoorbeeld een ketelwagen beschadigd wordt.

Risicodragers

Bij externe veiligheid, soms ook wel met Omgevingsveiligheid aangeduid, gaat het om omwonenden, weggebruikers en andere [passanten|passant die het spoor passeren, en andere aanwezigen binnen bepaalde zone(s) van het spoor die als gevolg van een calamiteit bepaalde Risicos lopen.

Het spoor kan hierbij overigens zowel statisch als dynamisch worden gezien: externe veiligheid betreft zowel stationaire situaties, zoals de opslag van gevaarlijke stoffen in een werkplaats of tankplaats, of de overstand van ketelwagens op een Station of een Emplacement - een "inrichting", zoals de term vanuit de Wet milieubeheer luidt, als transportsituaties, zoals het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor - zeer actueel: de Betuweroute.

N.B. In bovenstaande definitie is naast lichamelijke schade ook materiële schade opgenomen. In de regel wordt dit bij externe veiligheidsberekeningen niet meegenomen.

Normen

Externe veiligheid wordt vaak uitgedrukt in risico-contouren (10 tot de macht x). Hierbij wordt gebruik gemaakt van:


    Het Plaatsgebonden risico (PR). Dit is de kans per jaar op een bepaalde locatie (plaats) een persoon komt te overlijden als gevolg van een incident met gevaarlijke stoffen.

    Het Groepsrisico (GR). Dit is de kans dat een groep mensen tegelijkertijd het slachtoffer wordt van een incident met gevaarlijke stoffen.
Externe links Eesrste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]