Externe veiligheid

 Externe veiligheid betreft de veiligheid van mensen (en goederen), die niet functioneel bij het spoor betrokken zijn, maar zich wel in de omgeving van het spoor bevinden en daardoor ernstig schade of letsel kunnen ondervinden van een ongeval met gevaarlijke stoffen op, of in verband met het spoor.

Een dergelijk ongeval kan een primair Incident met gevaarlijke stoffen zijn, zoals een emissie van een gevaarlijke stof door lekkage of bijvoorbeeld een explosie of BLEVE door ontsteking van een gevaarlijke stof, maar ook een secundair/escalerend incident, zoals een calamiteit met gevaarlijke stoffen als gevolg van een botsing of ontsporing, waarbij bijvoorbeeld een ketelwagen beschadigd wordt.

Risicodragers

Bij externe veiligheid, soms ook wel met Omgevingsveiligheid aangeduid, gaat het om omwonenden, weggebruikers en andere [passanten|passant die het spoor passeren, en andere aanwezigen binnen bepaalde zone(s) van het spoor die als gevolg van een calamiteit bepaalde Risicos lopen.

Het spoor kan hierbij overigens zowel statisch als dynamisch worden gezien: externe veiligheid betreft zowel stationaire situaties, zoals de opslag van gevaarlijke stoffen in een werkplaats of tankplaats, of de overstand van ketelwagens op een Station of een Emplacement – een "inrichting", zoals de term vanuit de Wet milieubeheer luidt, als transportsituaties, zoals het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor – zeer actueel: de Betuweroute.

N.B. In bovenstaande definitie is naast lichamelijke schade ook materiële schade opgenomen. In de regel wordt dit bij externe veiligheidsberekeningen niet meegenomen.

Normen

Externe veiligheid wordt vaak uitgedrukt in risico-contouren (10 tot de macht x). Hierbij wordt gebruik gemaakt van:

    Het Plaatsgebonden risico (PR). Dit is de kans per jaar op een bepaalde locatie (plaats) een persoon komt te overlijden als gevolg van een incident met gevaarlijke stoffen.

    Het Groepsrisico (GR). Dit is de kans dat een groep mensen tegelijkertijd het slachtoffer wordt van een incident met gevaarlijke stoffen.

Externe links

Eesrste versie geschreven door: Carsten Busch

Externe veiligheid | Infrasite

Externe veiligheid

 Externe veiligheid betreft de veiligheid van mensen (en goederen), die niet functioneel bij het spoor betrokken zijn, maar zich wel in de omgeving van het spoor bevinden en daardoor ernstig schade of letsel kunnen ondervinden van een ongeval met gevaarlijke stoffen op, of in verband met het spoor.

Een dergelijk ongeval kan een primair Incident met gevaarlijke stoffen zijn, zoals een emissie van een gevaarlijke stof door lekkage of bijvoorbeeld een explosie of BLEVE door ontsteking van een gevaarlijke stof, maar ook een secundair/escalerend incident, zoals een calamiteit met gevaarlijke stoffen als gevolg van een botsing of ontsporing, waarbij bijvoorbeeld een ketelwagen beschadigd wordt.

Risicodragers

Bij externe veiligheid, soms ook wel met Omgevingsveiligheid aangeduid, gaat het om omwonenden, weggebruikers en andere [passanten|passant die het spoor passeren, en andere aanwezigen binnen bepaalde zone(s) van het spoor die als gevolg van een calamiteit bepaalde Risicos lopen.

Het spoor kan hierbij overigens zowel statisch als dynamisch worden gezien: externe veiligheid betreft zowel stationaire situaties, zoals de opslag van gevaarlijke stoffen in een werkplaats of tankplaats, of de overstand van ketelwagens op een Station of een Emplacement – een "inrichting", zoals de term vanuit de Wet milieubeheer luidt, als transportsituaties, zoals het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor – zeer actueel: de Betuweroute.

N.B. In bovenstaande definitie is naast lichamelijke schade ook materiële schade opgenomen. In de regel wordt dit bij externe veiligheidsberekeningen niet meegenomen.

Normen

Externe veiligheid wordt vaak uitgedrukt in risico-contouren (10 tot de macht x). Hierbij wordt gebruik gemaakt van:

    Het Plaatsgebonden risico (PR). Dit is de kans per jaar op een bepaalde locatie (plaats) een persoon komt te overlijden als gevolg van een incident met gevaarlijke stoffen.

    Het Groepsrisico (GR). Dit is de kans dat een groep mensen tegelijkertijd het slachtoffer wordt van een incident met gevaarlijke stoffen.

Externe links

Eesrste versie geschreven door: Carsten Busch