Eurostar

De Eurostar is de hogesnelheidstreindienst door de Kanaaltunnel tussen Londen enerzijds en Brussel en Parijs anderzijds.

In België en Frankrijk rijdt de trein sinds het begin in november 1994 over de hogesnelheidslijnen. In Engeland moest aanvankelijk in boemeltempo over bestaand spoor worden gereden, maar in september 2003 is het eerste gedeelte (75 kilometer) van de Engelse hogesnelheidslijn, de Channel Tunnel Rail Link in dienst genomen. Momenteel wordt gewerkt aan het resterende gedeelte van deze lijn (ongeveer 30 kilometer) naar het Londense station St. Pancras aan de noordkant van de stad. Tot het zover is begint en eindigt de Eurostar op Waterloo Station op de zuidelijke oever van de Thames.

De reis van Londen Waterloo naar Parijs Gare du Nord duurt 2 uur en 35 minuten, van Londen naar Brussel Zuid 2 uur en 20 minuten. Als de Channel Tunnel Rail Link klaar is, gaat daar in beide gevallen twintig minuten van af. Dan ontstaat ook de mogelijkheid voor directe diensten tussen het continent en steden ten noorden van Londen zoals Birmingham en Manchester.

Materieel

Het materieel van de Eurostar bestaat uit Treinstellen die zijn afgeleid van de TGV-stellen van de Franse spoorwegen. Ze zien er echter door enkele aanpassingen anders uit: ze zijn smaller en lager vanwege het Engelse profiel van vrije ruimte (PVR) en ze zijn geschikt om via voeding door een derde rail (gebruikelijk in het zuiden van Engeland) op 750 V gelijkspanning te rijden.

Organisatie

Eurostar is een joint venture tussen Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF, de Belgische nationale spoorwegmaatschappij NMBS en het Britse bedrijf Eurostar UK, dat een rechtsopvolger is van het voormalige British Rail.

Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn

Eurostar | Infrasite

Eurostar

De Eurostar is de hogesnelheidstreindienst door de Kanaaltunnel tussen Londen enerzijds en Brussel en Parijs anderzijds.

In België en Frankrijk rijdt de trein sinds het begin in november 1994 over de hogesnelheidslijnen. In Engeland moest aanvankelijk in boemeltempo over bestaand spoor worden gereden, maar in september 2003 is het eerste gedeelte (75 kilometer) van de Engelse hogesnelheidslijn, de Channel Tunnel Rail Link in dienst genomen. Momenteel wordt gewerkt aan het resterende gedeelte van deze lijn (ongeveer 30 kilometer) naar het Londense station St. Pancras aan de noordkant van de stad. Tot het zover is begint en eindigt de Eurostar op Waterloo Station op de zuidelijke oever van de Thames.

De reis van Londen Waterloo naar Parijs Gare du Nord duurt 2 uur en 35 minuten, van Londen naar Brussel Zuid 2 uur en 20 minuten. Als de Channel Tunnel Rail Link klaar is, gaat daar in beide gevallen twintig minuten van af. Dan ontstaat ook de mogelijkheid voor directe diensten tussen het continent en steden ten noorden van Londen zoals Birmingham en Manchester.

Materieel

Het materieel van de Eurostar bestaat uit Treinstellen die zijn afgeleid van de TGV-stellen van de Franse spoorwegen. Ze zien er echter door enkele aanpassingen anders uit: ze zijn smaller en lager vanwege het Engelse profiel van vrije ruimte (PVR) en ze zijn geschikt om via voeding door een derde rail (gebruikelijk in het zuiden van Engeland) op 750 V gelijkspanning te rijden.

Organisatie

Eurostar is een joint venture tussen Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF, de Belgische nationale spoorwegmaatschappij NMBS en het Britse bedrijf Eurostar UK, dat een rechtsopvolger is van het voormalige British Rail.

Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn