Definitie


ETCS





 Sinds de komst van het treinverkeer hebben alle landen hun eigen veiligheidssysteem ontwikkeld. Hoewel alle landen hetzelfde doel nastreven (veel, snel en voornamelijk veilig treinverkeer), zijn de systemen erg verschillend wat betreft de techniek. Zodra een trein over de grens komt, zorgt dit voor problemen. Er zijn verschillen in bovenleidingspanning (bijvoorbeeld tussen Nederland en Belgie) maar ook in de veiligheidssystemen. Hierdoor moet de locomotief gewisseld worden of een trein moet van meerdere veiligheidsinstallaties worden voorzien. Om dit probleem op te lossen is er nu een veiligheidssysteem ontwikkeld voor heel Europa.

 Dit systeem, ETCS - European Train Control System, is onderdeel van ERTMS. Dit systeem gaat over de signaleringstechniek in de trein en langs de baan. Naast de signaleringstechniek wordt ook de communicatie tussen de treinen en de baan en tussen verschillende treinen verbeterd met behulp van GSM-Rail. Deze systemen samen noemt men ERTMS, wat staat voor European Rail Traffic Management System.

ETCS kan op alle typen spoorlijnen worden ingevoerd, van lokale spoorweg, tot Hoge snelheidslijn. Wel zijn er verschillende niveau's (ETCS-Levels) waarop ETCS zijn werk doet. Zie voor een beschrijving van de Levels de pagina over ERTMS

Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]