Definitie


ETCS





 Sinds de komst van het treinverkeer hebben alle landen hun eigen veiligheidssysteem ontwikkeld. Hoewel alle landen hetzelfde doel nastreven (veel, snel en voornamelijk veilig treinverkeer), zijn de systemen erg verschillend wat betreft de techniek. Zodra een trein over de grens komt, zorgt dit voor problemen. Er zijn verschillen in bovenleidingspanning (bijvoorbeeld tussen Nederland en Belgie) maar ook in de veiligheidssystemen. Hierdoor moet de locomotief gewisseld worden of een trein moet van meerdere veiligheidsinstallaties worden voorzien. Om dit probleem op te lossen is er nu een veiligheidssysteem ontwikkeld voor heel Europa.

 Dit systeem, ETCS - European Train Control System, is onderdeel van ERTMS. Dit systeem gaat over de signaleringstechniek in de trein en langs de baan. Naast de signaleringstechniek wordt ook de communicatie tussen de treinen en de baan en tussen verschillende treinen verbeterd met behulp van GSM-Rail. Deze systemen samen noemt men ERTMS, wat staat voor European Rail Traffic Management System.

ETCS kan op alle typen spoorlijnen worden ingevoerd, van lokale spoorweg, tot Hoge snelheidslijn. Wel zijn er verschillende niveau's (ETCS-Levels) waarop ETCS zijn werk doet. Zie voor een beschrijving van de Levels de pagina over ERTMS

Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]