Definitie


ETCS





 Sinds de komst van het treinverkeer hebben alle landen hun eigen veiligheidssysteem ontwikkeld. Hoewel alle landen hetzelfde doel nastreven (veel, snel en voornamelijk veilig treinverkeer), zijn de systemen erg verschillend wat betreft de techniek. Zodra een trein over de grens komt, zorgt dit voor problemen. Er zijn verschillen in bovenleidingspanning (bijvoorbeeld tussen Nederland en Belgie) maar ook in de veiligheidssystemen. Hierdoor moet de locomotief gewisseld worden of een trein moet van meerdere veiligheidsinstallaties worden voorzien. Om dit probleem op te lossen is er nu een veiligheidssysteem ontwikkeld voor heel Europa.

 Dit systeem, ETCS - European Train Control System, is onderdeel van ERTMS. Dit systeem gaat over de signaleringstechniek in de trein en langs de baan. Naast de signaleringstechniek wordt ook de communicatie tussen de treinen en de baan en tussen verschillende treinen verbeterd met behulp van GSM-Rail. Deze systemen samen noemt men ERTMS, wat staat voor European Rail Traffic Management System.

ETCS kan op alle typen spoorlijnen worden ingevoerd, van lokale spoorweg, tot Hoge snelheidslijn. Wel zijn er verschillende niveau's (ETCS-Levels) waarop ETCS zijn werk doet. Zie voor een beschrijving van de Levels de pagina over ERTMS

Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





N279 ’s-Hertogenbosch – Veghel is nu écht af
Nieuwsbericht
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Nieuwe ondertekenaars Green Deal Duurzaam GWW 2.0
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
Nieuwsbericht
Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht








[Banners]