Definitie


Elektronische BedienPost





Zoals de naam aangeeft was het de bedoeling om met dit systeem de wissels en seinen elektronisch aan te sturen, in plaats van het schakelen met de sleutels (wissels sturen), drukknoppen (rijwegen instellen) of draaischakelaars (sein bediening)op het NX-Tableau.

De eerste versie van EBP gaf de informatie over ingestelde rijwegen, wisselstanden enz. nog steeds via het Tableau weer, voor de verkeersleider op de Post was er wel een beeldscherm waarop instellingen en treinbewegingen te volgen waren. Het was voor de treindiensleiders wel een hele omschakeling om rijwegen in te stellen via commando-codes invoeren met behulp van een toetsenbord, maar er waren ook voordelen. Regelmatig terugkerende handelingen konden in een lijstje worden gezet, waarna men ze kon selecteren en met één druk op de knop laten uitvoeren.

Technisch gezien is de EBP alleen maar een bedien computer er zitten geen veiligheids functies in, dit in tegenstelling tot de latere EBS systemen van Siemens die wel de volledige NX met B-relais vervangt. De EBP stuurt zijn commando's via een communicatie protocol naar de EBP onderposten LCE genoemd (Lokale Controle Eenheid). Een stuur opdracht om b.v. een wissel om te laten lopen kan tezamen met andere opdrachten in één bericht naar de betreffende onderpost worden verzonden, waar deze opdrachten worden ontrafeld en met behulp van digitale in- / outputkaarten naar de betreffende seinwezen relais worden gestuurd.

Anno 2007 kennen we geen NX-Tableau meer, alle posten werken nu met PRL (Procesleidingsysteem) en meerdere schermen per treindiensleider werkplek. Het EBP systeem bestaat nog wel, maar de handbediening via een toetsenbord wat aan de EPB gekoppeld is bestaat niet meer. Alles loopt nu via het PRL systeem.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Nieuwsbericht
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht








[Banners]