Definitie


Elektronische BedienPost





Zoals de naam aangeeft was het de bedoeling om met dit systeem de wissels en seinen elektronisch aan te sturen, in plaats van het schakelen met de sleutels (wissels sturen), drukknoppen (rijwegen instellen) of draaischakelaars (sein bediening)op het NX-Tableau.

De eerste versie van EBP gaf de informatie over ingestelde rijwegen, wisselstanden enz. nog steeds via het Tableau weer, voor de verkeersleider op de Post was er wel een beeldscherm waarop instellingen en treinbewegingen te volgen waren. Het was voor de treindiensleiders wel een hele omschakeling om rijwegen in te stellen via commando-codes invoeren met behulp van een toetsenbord, maar er waren ook voordelen. Regelmatig terugkerende handelingen konden in een lijstje worden gezet, waarna men ze kon selecteren en met één druk op de knop laten uitvoeren.

Technisch gezien is de EBP alleen maar een bedien computer er zitten geen veiligheids functies in, dit in tegenstelling tot de latere EBS systemen van Siemens die wel de volledige NX met B-relais vervangt. De EBP stuurt zijn commando's via een communicatie protocol naar de EBP onderposten LCE genoemd (Lokale Controle Eenheid). Een stuur opdracht om b.v. een wissel om te laten lopen kan tezamen met andere opdrachten in één bericht naar de betreffende onderpost worden verzonden, waar deze opdrachten worden ontrafeld en met behulp van digitale in- / outputkaarten naar de betreffende seinwezen relais worden gestuurd.

Anno 2007 kennen we geen NX-Tableau meer, alle posten werken nu met PRL (Procesleidingsysteem) en meerdere schermen per treindiensleider werkplek. Het EBP systeem bestaat nog wel, maar de handbediening via een toetsenbord wat aan de EPB gekoppeld is bestaat niet meer. Alles loopt nu via het PRL systeem.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]