Definitie


Dynamisch railverkeersmanagement





Dynamisch Railverkeersmanagement - veelal afgekort als DVM - is een besturingsconcept voor het railverkeer. Praktisch gezien betreft het een samenhangende set innovaties met als basis een meer flexibele planning en inzet van railinfrastructuur. Het is ook de naam van een onderzoeksprogramma dat medio jaren '90 gestart is bij Railned afdeling Innovatie als onderdeel van het programma BB21. Inmiddels wordt het onderzoek naar DVM uitgevoerd bij ProRail afdeling Spoorontwikkeling.

De belangrijkste wetenschappelijke basis voor het concept is gelegd met de dissertatie 'Dynamisch Railverkeersmanagement'. Er zijn inmiddels twee praktijkproeven uitgevoerd: SASA in Amersfoort en De Groene Golf rondom Lage Zwaluwe. De eerste concrete toepassing wordt voorzien in 2007 rondom het spoorknooppunt Schiphol.

Dynamisch Railverkeersmanagement kan ook beschouwd worden als een specifieke variant van het meer algemene verkeerskundige principe dynamisch verkeersmanagement. Het belangrijkste verschil tussen algemeen verkeersmanagement en railverkeersmanagement is dat het spoorverkeer vrijwel altijd volgens een vooraf geplande Dienstregeling is georganiseerd.

Bronvermelding Wikipediabron| http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamisch_railverkeersmanagement



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





N279 ’s-Hertogenbosch – Veghel is nu écht af
Nieuwsbericht
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Nieuwe ondertekenaars Green Deal Duurzaam GWW 2.0
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
Nieuwsbericht
Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht








[Banners]