Definitie


Dynamisch railverkeersmanagement





Dynamisch Railverkeersmanagement - veelal afgekort als DVM - is een besturingsconcept voor het railverkeer. Praktisch gezien betreft het een samenhangende set innovaties met als basis een meer flexibele planning en inzet van railinfrastructuur. Het is ook de naam van een onderzoeksprogramma dat medio jaren '90 gestart is bij Railned afdeling Innovatie als onderdeel van het programma BB21. Inmiddels wordt het onderzoek naar DVM uitgevoerd bij ProRail afdeling Spoorontwikkeling.

De belangrijkste wetenschappelijke basis voor het concept is gelegd met de dissertatie 'Dynamisch Railverkeersmanagement'. Er zijn inmiddels twee praktijkproeven uitgevoerd: SASA in Amersfoort en De Groene Golf rondom Lage Zwaluwe. De eerste concrete toepassing wordt voorzien in 2007 rondom het spoorknooppunt Schiphol.

Dynamisch Railverkeersmanagement kan ook beschouwd worden als een specifieke variant van het meer algemene verkeerskundige principe dynamisch verkeersmanagement. Het belangrijkste verschil tussen algemeen verkeersmanagement en railverkeersmanagement is dat het spoorverkeer vrijwel altijd volgens een vooraf geplande Dienstregeling is georganiseerd.

Bronvermelding Wikipediabron| http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamisch_railverkeersmanagement



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]