Definitie


Dynamisch railverkeersmanagement





Dynamisch Railverkeersmanagement - veelal afgekort als DVM - is een besturingsconcept voor het railverkeer. Praktisch gezien betreft het een samenhangende set innovaties met als basis een meer flexibele planning en inzet van railinfrastructuur. Het is ook de naam van een onderzoeksprogramma dat medio jaren '90 gestart is bij Railned afdeling Innovatie als onderdeel van het programma BB21. Inmiddels wordt het onderzoek naar DVM uitgevoerd bij ProRail afdeling Spoorontwikkeling.

De belangrijkste wetenschappelijke basis voor het concept is gelegd met de dissertatie 'Dynamisch Railverkeersmanagement'. Er zijn inmiddels twee praktijkproeven uitgevoerd: SASA in Amersfoort en De Groene Golf rondom Lage Zwaluwe. De eerste concrete toepassing wordt voorzien in 2007 rondom het spoorknooppunt Schiphol.

Dynamisch Railverkeersmanagement kan ook beschouwd worden als een specifieke variant van het meer algemene verkeerskundige principe dynamisch verkeersmanagement. Het belangrijkste verschil tussen algemeen verkeersmanagement en railverkeersmanagement is dat het spoorverkeer vrijwel altijd volgens een vooraf geplande Dienstregeling is georganiseerd.

Bronvermelding Wikipediabron| http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamisch_railverkeersmanagement



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]