Definitie


Dynamisch railverkeersmanagement





Dynamisch Railverkeersmanagement - veelal afgekort als DVM - is een besturingsconcept voor het railverkeer. Praktisch gezien betreft het een samenhangende set innovaties met als basis een meer flexibele planning en inzet van railinfrastructuur. Het is ook de naam van een onderzoeksprogramma dat medio jaren '90 gestart is bij Railned afdeling Innovatie als onderdeel van het programma BB21. Inmiddels wordt het onderzoek naar DVM uitgevoerd bij ProRail afdeling Spoorontwikkeling.

De belangrijkste wetenschappelijke basis voor het concept is gelegd met de dissertatie 'Dynamisch Railverkeersmanagement'. Er zijn inmiddels twee praktijkproeven uitgevoerd: SASA in Amersfoort en De Groene Golf rondom Lage Zwaluwe. De eerste concrete toepassing wordt voorzien in 2007 rondom het spoorknooppunt Schiphol.

Dynamisch Railverkeersmanagement kan ook beschouwd worden als een specifieke variant van het meer algemene verkeerskundige principe dynamisch verkeersmanagement. Het belangrijkste verschil tussen algemeen verkeersmanagement en railverkeersmanagement is dat het spoorverkeer vrijwel altijd volgens een vooraf geplande Dienstregeling is georganiseerd.

Bronvermelding Wikipediabron| http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamisch_railverkeersmanagement



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]