Dwarsligger

De dwarsligger is een bevestigingsmiddel om de rails in het ballastbedballastbed vast te leggen. De dwarsligger was traditioneel van hout. Dat werd chemisch bewerkt om rotting tegen te gaan. Tegenwoordig wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van de betonnen dwarsligger. Deze heeft een langere levensduur, maar is wel duurder en zwaarder, 285 kilo tegenover de circa 80 kilo van de houten variant. De betonnen dwarsliggers zijn ook stiller, ze produceren namelijk 2 dB minder geluid dan de houten dwarsliggers. Dit is opgenomen in het Reken- en meetvoorschrift railverkeerslawaai.

Op de nieuwe betonnen dwarsliggers zijn een aantal Product specifieke eisen van toepassing, namelijk SPC00021 en SPC00023. Deze eisen zijn opgesteld vanuit ProRail. Hierin staat waaraan de dwarsligger moet voldoen.

Eerste versie geschreven door: Arnold Heijmans

Dwarsligger | Infrasite

Dwarsligger

De dwarsligger is een bevestigingsmiddel om de rails in het ballastbedballastbed vast te leggen. De dwarsligger was traditioneel van hout. Dat werd chemisch bewerkt om rotting tegen te gaan. Tegenwoordig wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van de betonnen dwarsligger. Deze heeft een langere levensduur, maar is wel duurder en zwaarder, 285 kilo tegenover de circa 80 kilo van de houten variant. De betonnen dwarsliggers zijn ook stiller, ze produceren namelijk 2 dB minder geluid dan de houten dwarsliggers. Dit is opgenomen in het Reken- en meetvoorschrift railverkeerslawaai.

Op de nieuwe betonnen dwarsliggers zijn een aantal Product specifieke eisen van toepassing, namelijk SPC00021 en SPC00023. Deze eisen zijn opgesteld vanuit ProRail. Hierin staat waaraan de dwarsligger moet voldoen.

Eerste versie geschreven door: Arnold Heijmans