Definitie


Dienstregelingsmodel





Een dienstregelingsmodel beschrijft in het kort het geheel van de verschillende vervoersdiensten die op een spoornet worden aangeboden. Een dienstregelingsmodel is het product van de gewenste vervoersproducten, de beschikbare Infrastructuur, de hoeveelheid Stations, de wensen van regionale en nationale politiek en van het aantal reizigers.

Standaarduurpatroon

In het algemeen zijn er twee verschillende typen dienstregelingsmodellen. Er is een dienstregelingsmodel zonder en met een standaarduurpatroon. In het eerste geval rijden de treinen - zoals bij de metro - in een ogenschijnlijk willekeurig patroon. Er kunnen wel aansluitingen worden geboden, maar het is niet zo dat de treindienst zich ieder uur of ieder half uur op dezelfde wijze herhaalt.

Met een standaarduurpatroon is de treindienst ieder uur hetzelfde en komen alle treinen tegelijk op de knooppunten aan, zodat er naadloze overstappen worden geboden. Voor Reizigers en spoorwegmedewerkers is deze dienstregeling makkelijk te onthouden. Het standaarduurpatroon is een Nederlandse vinding uit het eind van de jaren '30. Pas in de jaren '80 werd dit model in andere Europese landen ingevoerd.

Geschiedenis

In het verleden zijn er verschillende ingrijpende wijzigingen in het dienstregelingsmodel geweest:
  • Spoorslag 70
Aan het begin van de jaren 70 breidde de Nederlandse Spoorwegen het standaarduurpatroon uit en werd het verder verfijnd. Treinen kruisten elkaar op .17 en .47. In Belgie en Duitsland werd later voor .30 en .00 gekozen. Stoptreinen en Intercity's gingen de hele dag om het half uur rijden en op de grotere stations kruisten de treinen elkaar zodat er naadloze overstappen tussen de treinen en het ander openbaar vervoer ontstonden.
  • Rail 21
In 1988 stelde de Nederlandse spoorwegen voor om tussen de intercity's en stoptreinen een derde vervoersdienst in te stellen de Sneltrein. Daarvoor werd voorgesteld om op een aantal drukke assen het spoor te verdubbelen van twee naar vier sporen.
  • Benutten en bouwen
Onder invloed van het uit de hand lopen van de kosten van het Rail 21 programma bedacht de spoorsector een plan om het gebruik van de beschikbare capaciteit op de Infrastructuur te optimaliseren. Daartoe werd de sneltrein uit de dienstregeling geschrapt en werden alternerende diensten vervangen door corridorsgewijze diensten. Daarnaast werd de snelheidsverschillen tussen intercity's en stoptreinen - die nu sprinters gingen heten - verkleind. Aanvankelijk werd uitgegaan van een dienstregeling van 6 sprinters en 6 intercity's per uur op de drukste baanvakken. Dat zou het rijden volgens een standaarduurpatroon onnodig maken.
  • Dienstregeling 2007
Dienstregeling 2007 is het resultaat van benutten en bouwen. Sneltreinen verdwijnen en er wordt corridorsgewijs gereden. Op de belangrijkste assen wordt een kwartiersdienst ingevoerd. Het standaarduurpatroon is niet losgelaten. Er wordt nu niet meer op .17 en .47 gekruist maar op het hele en halve uur. Op een aantal plaatsen is de naadloze overstap wel losgelaten.

Bronnen
  • Spoor naar '75, eindrapport projectgroep Stimurail, NS, Utrecht, januari 1969.
  • Spoor naar '75 - terugblik op een blik vooruit, Openbaar Vervoer 7/8-1976 p. 212.
  • Rail 21 - sporen naar een nieuwe eeuw, NS, Utrecht, 1988
  • Rail 21 - Rail 21 Cargo sporen naar een nieuwe eeuw, NS, Utrecht 1990
  • Benutten en bouwen, NS, ProRail en Railion, Utrecht 2002
  • The Politics of Time Table Making, F. Avelino , M. te Br├â┬Âmmelstroet en G. Hulster, CVS paper
Eerste versie geschreven door: Gertjan Hulster

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht








[Banners]