Dienstregeling 2008

status ontleend aan Persbericht NS 14 februari 2007

NS voor de verdere invulling van Dienstregeling 2007 de plannen voor de Dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed. Met deze Dienstregeling die op 9 december 2007 ingaat wordt de volgende stap gezet op weg naar nog meer verbeteringen in 2009. Per saldo krijgen tienduizenden Reizigers vanaf eind 2007 te maken met betere reismogelijkheden. NS draagt naar haar zeggen met dit verbeterde aanbod verder bij aan het bereikbaar houden van Nederland. De voorstellen zijn ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV.

De veranderingen in 2008 worden vooral mogelijk door het gereedkomen van nieuwe Spoorweginfrastructuur: derde Perron Hilversum, nieuwe perrons Sloterdijk Hemboog, Hogesnelheidslijn en Betuweroute. Verder worden veranderingen voorbereid naar aanleiding van de ervaringen met en de reacties op de Dienstregeling 2007 die op 10 december 2006 is ingevoerd.

  • West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur) Intercity’s rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol – Hoofddorp, die overal stoppen, ook op het nieuwe station Purmerend Weidevenne en langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam Sloterdijk.
  • Hilversum wordt Intercity station. Voortaan stoppen hier de Intercity’s uit Groningen/Leeuwarden/Enschede/Berlijn naar Duivendrecht – Amsterdam Zuid – Schiphol v.v. en de Intercity’s Deventer – Amersfoort – Amsterdam Centraal v.v Overstappen tussen deze treinen wordt gemakkelijk: gewoon het perron oversteken, in plaats van trappen lopen in Amersfoort.

    De huidige Sneltrein tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal wordt een Sprinter. Hierdoor krijgen de stations Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam Muiderpoort 4 treinen per uur.

In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, kunnen de Intercity’s uit Noord- en Oost-Nederland en Berlijn doorrijden naar Leiden en Den Haag Centraal.

  • In Den Haag Laan van NOI gaan 2x per uur Sneltreinen Breda – Rotterdam – Haarlem Amsterdam stoppen, voor een betere overstap op Stoptreinen en op RandstadRail. In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, wordt Laan van NOI opgenomen in het Intercitynetwerk.
  • In overleg met de provincie Zeeland is besloten alle negen stations in Zeeland 2x per uur te gaan bedienen met een Intercity Vlissingen – Rotterdam – Amsterdam.
  • In 2008 is er ruimte gereserveerd om de eerste treinen van High Speed Alliance over de hogesnelheidslijn te rijden: 1x per uur Amsterdam – Breda en 1x per uur Amsterdam – Brussel. Met een snelheid van 160 km/h bedraagt de reistijdwinst 40 minuten.
  • De provincie Noord-Brabant wil graag een aansluiting op het NS Nachtnet en heeft daar een financiële bijdrage voor over. Het is de bedoeling dat in de nachten volgend op donderdag, vrijdag en zaterdag het NS Nachtnet wordt verlengd van Utrecht naar ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven en van Rotterdam via Dordrecht naar Breda, Tilburg en Eindhoven. Realisering van dit plan hangt af van de beschikbaarheid van de sporen in de nacht, wanneer ook Goederenvervoer en onderhoud ruimte opeisen.
  • Het is gelukt om de brugopeningen van de IJsselbrug bij Zwolle aan te passen. Hierdoor kan enige minuten rijtijdwinst geboekt worden tussen Amersfoort en Zwolle. Dit maakt het mogelijk de aansluiting in Zwolle naar Kampen te verbeteren. Ook wordt de reistijd naar Noord-Nederland korter.
  • NS gaat er van uit dat voldoende Goederentreinen van de route Rotterdam – Utrecht – Arnhem – Duitsland ‘verhuizen’ naar de Betuweroute; dan kunnen de Intercity’s Leiden – Utrecht 3 minuten rijtijdwinst boeken tussen Woerden en Utrecht Centraal.

bron: Persbericht NS 14 februari 2007

Aanpassing van de plannen

  • HSL Zuid later in dienst

    Op 9 oktober 2007 maakte de minister het uitstel bekend van de exploitatie van de HSL Zuid.

    Het betekent een grote wijziging in de voorgenomen plannen voor 2008:

    De Beneluxtrein blijft over de oude route rijden, weliswaar met een half uur verschoven ligging in de dienstregeling in verband met internationale afspraken over de grenstijd van de Thalys, die ook een half uur verschuift.

    Het dienstregelingpatroon op de Zeeuwse lijn wordt door het bovenstaande ook ongeveer een half uur verschoven. Tussen Roosendaal en Vlissingen blijft het model van dienstregeling 2007 (per uur per richting één Stoptrein en één Intercity) gehandhaafd.

  • Amsterdam Sloterdijk Hemboog niet in dienst De indienststelling van dit project wordt een jaar uitgesteld waardoor de voorgenomen wijzigingen in West-Friesland (o.a. nieuwe Intercity) niet door gaan.Wel in dienst komt station Purmerend Weidevenne, tussen Zaandam Kogerveld en Purmerend, hier stoppen alle treinen.
  • Onvoldoende capaciteit Betuweroute Omdat aangenomen wordt dat de Betuweroute "in ieder geval bij aanvang exploitatie" onvoldoende capaciteit zal bieden zijn op de "klassieke route" Rotterdam-Utrecht-Arnhem-Duitsland twee goederenpaden per uur en per richting gehandhaafd. Hierdoor is de beoogde versnelling van de Intercity’s Leiden-Utrecht niet mogelijk.
  • Spitstreinen FrieslandVan maandag tot en met vrijdag worden er in de ochtendspits één en in de avondspits vier retours gereden met stoptreinen tussen Leeuwarden en Wolvega.
  • Nieuwe stations Purmerend Weidevenne (tussen Zaandam Kogerveld en Purmerend;

    Groningen Europapark (tussen Groningen en Kropswolde);

    Heerlen de Kissel (tussen Heerlen en Landgraaf);Eygelshoven Markt (tussen Landgraaf en Herzogenrath).

  • Nachtnet BrabantIn de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag zijn op de baanvakken Rotterdam-Eindhoven, Utrecht-Eindhoven en Tilburg-s’-Hertogenbosch nachtnettreinen ingevoerd.
  • OnderhoudsroosterDoor de invoering van het [onderhoudsrooster|Onderhoudsrooster spoorsector (ook wel ‘nachtgat’ genoemd) zijn op een groot aantal baanvakken treinen aangepast. Het onderhoudsrooster is een project waarbij (delen van de) infrastructuur patroonmatig voor 5,5 uur wordt onttrokken aan de treindienst ten behoeve van onderhoudswerkzaamheden. Op dubbelsporige trajecten is in principe één spoor beschikbaar.

Eerste versie geschreven door: Gertjan Rhebergen