Definitie


Dienstregeling 2007





Werknaam voor een nieuw patroon van treindiensten op het gehele Nederlandse spoorwegnet ingaande het dienstregelingjaar 2007 en gebaseerd op het in gebruik nemen van de hoge snelheidslijn zuid, de Betuweroute en het project 4 sporen Amsterdam - Utrecht. Het nieuwe patroon van treindiensten beoogt daarbij een eerste stap te zijn volgens de visie Bentten en Bouwen. Sleutelbegrippen zijn een grotere capaciteit van het systeem van treindiensten in de spits, gedeeltelijk rijden volgens vaste corridors, een 2 treinensysteem, meer speling in de Dienstregeling en een verschuiving van de Symmetrie-as naar 0 - 30 minuten, waardoor de aansluitingen met het buitenland verbeteren.

Tijdens de voorbereiding bleek dat de 3 genoemde projecten niet tijdig in gebruik genomen konden worden. Op de van belang zijnde trajecten (o.a. Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Utrecht) is het ontwerp van de dienstregeling 2007 daarom aangepast. De genoemde sleutelbegrippen zijn wel in stand gebleven.

De dienstregeling 2007 kan worden aangemerkt als de grootste wijziging sinds de invoering van Spoorslag 70.

Naar verwachting zal volledige invoering van het per 2007 beoogde systeem eerst in 2009 plaats vinden. De Dienstregeling 2008 is dus een verdere implementatie van de Dienstregeling 2007.

De belangrijkste uitgangspunten die voor de nieuwe dienstregeling gehanteerd zijn:
  • Het verbeteren van het product voor reizigers;
  • Het faciliteren van groei in het reizigers- en goederenvervoer;
  • Verbeteren van de betrouwbaarheid door consequente toepassing van plan- en capaciteitsnormen;
  • Zoveel mogelijk honoreren van wensen van regionale overheden om het regionale vervoer in hunregio te optimaliseren;
  • Inpassen van de HSL-Zuid die gevolgen heeft voor de HSL-stations en de bestaandevervoerrelaties op de corridors tussen Amsterdam en Breda/Roosendaal;
  • Inpassen van de Betuweroute die gevolgen heeft voor frequentie en route van een groot aantal goederentreinen;
  • In gebruik nemen van nieuwe infrastructuur en stations;
  • Symmetrieassen gelijk met het buitenland te maken, zodat de tijdliggingen in Nederland zijn afgestemd op de tijdliggingen in omliggende landen.

    In de dienstregeling 2007 wordt rekening gehouden met afspraken met onze buurlanden over de doorgaande internationale treinen en regionale grensoverschrijdende treinen. In Nederland hanteren wij al tientallen jaren een andere symmetrietijd dan onze buurlanden. Door het wijzigen van de symmetrietijden is het mogelijk de internationale treinen beter in te passen in en aan te sluiten op de Nederlandse dienstregeling.

    Dit leidt tot minder wachttijden aan de grens van internationale treinen, betere aansluitingen van de internationale treinen op de binnenlandse treinen (ook in de grensgebieden) en mindervertragingen door een meer passende structuur.
  • Het invoeren van 3-treintypen: de Hogesnelheidstreinen, Intercity en Sprinter.
Eerste versie geschreven door: Henk Bovenlander

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]