Definitie


Dienstregeling 2007





Werknaam voor een nieuw patroon van treindiensten op het gehele Nederlandse spoorwegnet ingaande het dienstregelingjaar 2007 en gebaseerd op het in gebruik nemen van de hoge snelheidslijn zuid, de Betuweroute en het project 4 sporen Amsterdam - Utrecht. Het nieuwe patroon van treindiensten beoogt daarbij een eerste stap te zijn volgens de visie Bentten en Bouwen. Sleutelbegrippen zijn een grotere capaciteit van het systeem van treindiensten in de spits, gedeeltelijk rijden volgens vaste corridors, een 2 treinensysteem, meer speling in de Dienstregeling en een verschuiving van de Symmetrie-as naar 0 - 30 minuten, waardoor de aansluitingen met het buitenland verbeteren.

Tijdens de voorbereiding bleek dat de 3 genoemde projecten niet tijdig in gebruik genomen konden worden. Op de van belang zijnde trajecten (o.a. Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Utrecht) is het ontwerp van de dienstregeling 2007 daarom aangepast. De genoemde sleutelbegrippen zijn wel in stand gebleven.

De dienstregeling 2007 kan worden aangemerkt als de grootste wijziging sinds de invoering van Spoorslag 70.

Naar verwachting zal volledige invoering van het per 2007 beoogde systeem eerst in 2009 plaats vinden. De Dienstregeling 2008 is dus een verdere implementatie van de Dienstregeling 2007.

De belangrijkste uitgangspunten die voor de nieuwe dienstregeling gehanteerd zijn:
  • Het verbeteren van het product voor reizigers;
  • Het faciliteren van groei in het reizigers- en goederenvervoer;
  • Verbeteren van de betrouwbaarheid door consequente toepassing van plan- en capaciteitsnormen;
  • Zoveel mogelijk honoreren van wensen van regionale overheden om het regionale vervoer in hunregio te optimaliseren;
  • Inpassen van de HSL-Zuid die gevolgen heeft voor de HSL-stations en de bestaandevervoerrelaties op de corridors tussen Amsterdam en Breda/Roosendaal;
  • Inpassen van de Betuweroute die gevolgen heeft voor frequentie en route van een groot aantal goederentreinen;
  • In gebruik nemen van nieuwe infrastructuur en stations;
  • Symmetrieassen gelijk met het buitenland te maken, zodat de tijdliggingen in Nederland zijn afgestemd op de tijdliggingen in omliggende landen.

    In de dienstregeling 2007 wordt rekening gehouden met afspraken met onze buurlanden over de doorgaande internationale treinen en regionale grensoverschrijdende treinen. In Nederland hanteren wij al tientallen jaren een andere symmetrietijd dan onze buurlanden. Door het wijzigen van de symmetrietijden is het mogelijk de internationale treinen beter in te passen in en aan te sluiten op de Nederlandse dienstregeling.

    Dit leidt tot minder wachttijden aan de grens van internationale treinen, betere aansluitingen van de internationale treinen op de binnenlandse treinen (ook in de grensgebieden) en mindervertragingen door een meer passende structuur.
  • Het invoeren van 3-treintypen: de Hogesnelheidstreinen, Intercity en Sprinter.
Eerste versie geschreven door: Henk Bovenlander

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]