Definitie


Adhesie





Wrijvingscoëfficiënt van de spoorstaaf (Tribo-waarden)

Wrijvingscoëfficiënt van de Spoorstaaf > 0,6µ leidt tot goede adhesie tussen wiel en rail.

Rail-wiel contact is kritisch bij waarden < 0,4µ en Gladheidhinder treedt op bij waarden < 0,3µ.

Wrijvingscoëfficiënt in het contactvlak adhesie

De wrijvingscoëfficiënt in het contactvlak is het quotiënt tussen normaalkracht van het wiel en de tractiekracht/ remkracht in de rijrichting van het wiel in de spoorstaaf.

Rijtijden zijn gebaseerd op minimaal benodigde (en hopelijk aanwezige) adhesie van: 0,07.

Maximale remprestaties zijn gebaseerd op 0,14.

Er is sprake van een goede adhesie boven de 14 % (= adhesie groter dan 0,14). Bij wegverkeer/asfalt-rubber bedraagt dit 110% en bij regen 50%.

Maximale remafstanden (remtabellen) zijn gebaseerd op 0,05.

Maatregelen
  • Bij te lage adhesie door bijvoorbeeld bladeren of sneeuw, kan Sandite worden toegepast.
  • Voor geluidreductie (met name booggeluid) kan de adhesie juist kleiner worden gemaakt door sproeien van water of het gebruik van vetpotten.
Verminderde adhesie tussen wiel en rail op bepaalde baan-vakken vindt niet alleen in de herfst plaats, maar ook gedurende het hele jaar en in grote mate gedurende bepaalde seizoenen (met name inderdaad in de herfst). Gladheid lijkt te ontstaan niet alleen door bladeren, maar ook door (chemisch) vervuiling, water/condens, roest, materiaal-eigenschappen van wiel en rail, maar ook door dynamische eigenschappen van de trein op de rails.

Aanpak tot op heden: Reductie door vele maatregelen, bij Vervoerder (met name NSReizigers) zoals AntiBlokkeerSystemen in de treinen en door maatregelen bij ProRail (de beheerder van de railinfrastructuur), zoals het opbrengen van Sandite, een ruwheidsgel, op de rails.

Het studie-project ADREM ("Adhesie Remedie") is in 2005 van start gegaan, omdat:
  1. de huidige aanpak (en wat wereldwijd al bedacht is) nog niet afdoende is. Deze studie was ook nodig gezien
  2. trends naar lichter en sneller accelererend materieel en
  3. het beter willen benutten van het bestaand SpoorSysteem.
ADREM is een samenwerkingsproject van ProRail en NSReizigers en de Wetenschappelijke Wereld.

Het 4 jarige Promovendi-onderzoek vindt plaats door:
  • TU Delft. Dynamisch gedrag Wiel / Rail: Op stellen van een Dynamisch (Voertuig-Rail) Model, ontwikkelen van een Spectro-Tribo-Meter (meten van de adhesie en de glijlaag tussen wiel en rail, verder onderzoek naar de Magneetveegrem en in een later stadium "Externe oplossingen", bijvoorbeeld via een lineaire motor.
  • Universiteit Wageningen (WUR). Onderzoek naar het biologisch perspectief en de plantenfysiologie in relatie tot de samenstelling van de tussen- of glijlaag: meting van deze laag middels InfraRood-spectrometrie. Ook vindt er onderzoek plaats naar het fenomeen Biofilm als oorzaak van de gladheid.
  • Universteit Twente. De afdeling KennisIntegratie & ProductOntwikkeling en de afdeling Adhesie & Tribologie. Hier vindt de supervisie van de activiteiten van de onderzoekers plaats, het Kennismanagement (wereldwijd) en de validatie van het onderzoek. Ook het opstellen van het Micro-Contact Model en de Tribotrein-Tester (meting adhesie gekoppeld aan een gecontroleerde overmatige slip om de glijlaag weg te poetsen)
  • Lloyd's Register Rail Europe (voorheen NedTrain Consulting) voert ook gedeeltelijk het onderzoek uit, begeleidt de onderzoekers en organiseert de beproevingen.
  • Verder wordt kennis gebruikt van Deltarail (voorheen AEA Technology Rail), met name voor de praktijk-metingen en van MeteoConsult in relatie tot een verbeterd Gladheid-Voorspellingsmodel
Wijze van onderzoek en ontwikkelingsvelden:
  • Wereldwijde kennisdeling en Theorie- en Modelvorming
  • Verbetering van het bestaande Gladheid-Voorspellingsmodel voor de spoorweg
  • Ontwikkelen van Gladheid-Meet- en Monitoringsysteem
  • Verbeteren van het bestaande Gladheid-Meldingssysteem
  • Effectiviteit maatregelen : nieuwe effectieve methoden om de glijlaag te verwijderen:
    • Alternatief frictie-verbeteraar en efficiëntere inzet dan de huidige (Sandite);
    • "Gecontroleerd slippende wielen" om de glijlaag te verwijderen;
    • "Magneetrem-veger": apparaat om de glijlaag te verwijderen;
    • "Bio-film" aanpak;

      Groter inzicht in de problematiek levert naar verwachting nieuwe ontwikkelingen 
 Bijlagen

- " Adhesie waarden okt 2007"

Eerste versie van artikel geschreven door: Frank Koster



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 23, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]