Definitie


Den Haag Centraal





Door de komst van de HSL-Zuid, waarmee Den Haag Centraal een directe shuttleverbinding krijgt, en de nieuwe regionale spoorverbinding RandstadRail [(Lightrail)|Tramtrein groeit het aantal reizigers op Den Haag Centraal flink.

De gemeente ontwikkelt tijdens de vernieuwing van het stationsgebied de omgeving tot een toplocatie voor werken, wonen en winkelen. Stationsgebied en stad worden met pleinen ruimtelijk tot een eenheid gesmeed. Temidden van de hoge kantoor- en woongebouwen rondom Den Haag Nieuw Centraal realiseert ProRail met het nieuwe station zelf een laag gebouw, ondanks het 22 meter hoge dak. Dat dak van glas en staal is ongeveer 12 meter lang en 96 meter breed. Dankzij het glazen dak is het station overdag overzichtelijk en open en s'nachts aangenaam verlicht.

Door het transparante ontwerp zijn de verschillende vormen van openbaar vervoer (trein, lightrail, tram en bus) steeds goed zichtbaar. Het ontwerp kent vier gelijkwaardige entrees: aan het Koningin Julianaplein, de Rijnstraat, het Anna van Buerenplein en bij het overkapte busplatform. Het station is gemakkelijk toegankelijk en door grote elektrische schuifdeuren goed afsluitbaar. Winkels en andere commerciële functies verlevendigen het nieuwe station, zonder afbreuk te doen aan de overzichtelijkheid en de transfermogelijkheden. Er komen in de hal drie commerciële ruimten die qua vorm lijken op een geslepen kristal. Het project om Den Haag Centraal te vernieuwen is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Het huidige station is te klein voor de 87.000 treinreizigers per dag.
  • Het station moet worden vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:

    - De komst van de hogesnelheidstrein naar Den Haag.

    - De komst van RandstadRail (lightrailverbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer).- Toename van het aantal OV-reizigers naar 250.000 per dag in 2020.
Hoe wordt het?

Den Haag Nieuw Centraal is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten.

Het nieuwe station Den Haag Centraal op hoofdlijnen:
  • Een licht, ruimtelijk en overzichtelijk station met een toegankelijke uitstraling.
  • Een glazen dak van 120 meter lang en 96 meter breed, op 22 meter boven de grond.
  • Het knooppunt van alle vormen van openbaar vervoer van en naar Den Haag: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), tram, metro en bus.
  • Een station zonder voor- of achterzijde. Het is een vierzijdig ontwerp met vier gelijkwaardige entrees, waardoor reizigers bij binnenkomst de ervaring hebben een plein te betreden.
  • Winkels en servicevoorzieningen die onderdeel uitmaken van de stationshal.
  • Ontworpen op zo'n 250.000 OV-reizigers per dag.
  • 6.000 stallingsplaatsen voor fietsen en 5.100 ondergrondse parkeerplaatsen voor auto's.
  • Een milieuvriendelijk station dat voor een deel in zijn eigen energiebehoefte zal voorzien door middel van warmte- koude opslag.
Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]