Definitie


Den Haag Centraal





Door de komst van de HSL-Zuid, waarmee Den Haag Centraal een directe shuttleverbinding krijgt, en de nieuwe regionale spoorverbinding RandstadRail [(Lightrail)|Tramtrein groeit het aantal reizigers op Den Haag Centraal flink.

De gemeente ontwikkelt tijdens de vernieuwing van het stationsgebied de omgeving tot een toplocatie voor werken, wonen en winkelen. Stationsgebied en stad worden met pleinen ruimtelijk tot een eenheid gesmeed. Temidden van de hoge kantoor- en woongebouwen rondom Den Haag Nieuw Centraal realiseert ProRail met het nieuwe station zelf een laag gebouw, ondanks het 22 meter hoge dak. Dat dak van glas en staal is ongeveer 12 meter lang en 96 meter breed. Dankzij het glazen dak is het station overdag overzichtelijk en open en s'nachts aangenaam verlicht.

Door het transparante ontwerp zijn de verschillende vormen van openbaar vervoer (trein, lightrail, tram en bus) steeds goed zichtbaar. Het ontwerp kent vier gelijkwaardige entrees: aan het Koningin Julianaplein, de Rijnstraat, het Anna van Buerenplein en bij het overkapte busplatform. Het station is gemakkelijk toegankelijk en door grote elektrische schuifdeuren goed afsluitbaar. Winkels en andere commerciële functies verlevendigen het nieuwe station, zonder afbreuk te doen aan de overzichtelijkheid en de transfermogelijkheden. Er komen in de hal drie commerciële ruimten die qua vorm lijken op een geslepen kristal. Het project om Den Haag Centraal te vernieuwen is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Het huidige station is te klein voor de 87.000 treinreizigers per dag.
  • Het station moet worden vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:

    - De komst van de hogesnelheidstrein naar Den Haag.

    - De komst van RandstadRail (lightrailverbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer).- Toename van het aantal OV-reizigers naar 250.000 per dag in 2020.
Hoe wordt het?

Den Haag Nieuw Centraal is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten.

Het nieuwe station Den Haag Centraal op hoofdlijnen:
  • Een licht, ruimtelijk en overzichtelijk station met een toegankelijke uitstraling.
  • Een glazen dak van 120 meter lang en 96 meter breed, op 22 meter boven de grond.
  • Het knooppunt van alle vormen van openbaar vervoer van en naar Den Haag: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), tram, metro en bus.
  • Een station zonder voor- of achterzijde. Het is een vierzijdig ontwerp met vier gelijkwaardige entrees, waardoor reizigers bij binnenkomst de ervaring hebben een plein te betreden.
  • Winkels en servicevoorzieningen die onderdeel uitmaken van de stationshal.
  • Ontworpen op zo'n 250.000 OV-reizigers per dag.
  • 6.000 stallingsplaatsen voor fietsen en 5.100 ondergrondse parkeerplaatsen voor auto's.
  • Een milieuvriendelijk station dat voor een deel in zijn eigen energiebehoefte zal voorzien door middel van warmte- koude opslag.
Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]