Definitie


Den Haag Centraal





Door de komst van de HSL-Zuid, waarmee Den Haag Centraal een directe shuttleverbinding krijgt, en de nieuwe regionale spoorverbinding RandstadRail [(Lightrail)|Tramtrein groeit het aantal reizigers op Den Haag Centraal flink.

De gemeente ontwikkelt tijdens de vernieuwing van het stationsgebied de omgeving tot een toplocatie voor werken, wonen en winkelen. Stationsgebied en stad worden met pleinen ruimtelijk tot een eenheid gesmeed. Temidden van de hoge kantoor- en woongebouwen rondom Den Haag Nieuw Centraal realiseert ProRail met het nieuwe station zelf een laag gebouw, ondanks het 22 meter hoge dak. Dat dak van glas en staal is ongeveer 12 meter lang en 96 meter breed. Dankzij het glazen dak is het station overdag overzichtelijk en open en s'nachts aangenaam verlicht.

Door het transparante ontwerp zijn de verschillende vormen van openbaar vervoer (trein, lightrail, tram en bus) steeds goed zichtbaar. Het ontwerp kent vier gelijkwaardige entrees: aan het Koningin Julianaplein, de Rijnstraat, het Anna van Buerenplein en bij het overkapte busplatform. Het station is gemakkelijk toegankelijk en door grote elektrische schuifdeuren goed afsluitbaar. Winkels en andere commerciële functies verlevendigen het nieuwe station, zonder afbreuk te doen aan de overzichtelijkheid en de transfermogelijkheden. Er komen in de hal drie commerciële ruimten die qua vorm lijken op een geslepen kristal. Het project om Den Haag Centraal te vernieuwen is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Het huidige station is te klein voor de 87.000 treinreizigers per dag.
  • Het station moet worden vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:

    - De komst van de hogesnelheidstrein naar Den Haag.

    - De komst van RandstadRail (lightrailverbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer).- Toename van het aantal OV-reizigers naar 250.000 per dag in 2020.
Hoe wordt het?

Den Haag Nieuw Centraal is een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten.

Het nieuwe station Den Haag Centraal op hoofdlijnen:
  • Een licht, ruimtelijk en overzichtelijk station met een toegankelijke uitstraling.
  • Een glazen dak van 120 meter lang en 96 meter breed, op 22 meter boven de grond.
  • Het knooppunt van alle vormen van openbaar vervoer van en naar Den Haag: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), tram, metro en bus.
  • Een station zonder voor- of achterzijde. Het is een vierzijdig ontwerp met vier gelijkwaardige entrees, waardoor reizigers bij binnenkomst de ervaring hebben een plein te betreden.
  • Winkels en servicevoorzieningen die onderdeel uitmaken van de stationshal.
  • Ontworpen op zo'n 250.000 OV-reizigers per dag.
  • 6.000 stallingsplaatsen voor fietsen en 5.100 ondergrondse parkeerplaatsen voor auto's.
  • Een milieuvriendelijk station dat voor een deel in zijn eigen energiebehoefte zal voorzien door middel van warmte- koude opslag.
Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht
Overeenkomst aanleg tunnel en faunapassages spoorlijn Naardermeer
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]