Delft

Als onderdeel van een compleet vernieuwde spoorzone bouwt ProRail in Delft een ondergronds

station en een tunnel. Vanuit dit station rijden de treinen straks direct een 2.300 meter lange spoortunnel in onder de stad door.

Het huidige tweesporige viaduct is een flessenhals voor het treinverkeer op het traject Amsterdam – Rotterdam. De spoortunnel is voorlopig tweesporig, maar voorbereid voor de aanleg van vier sporen. De spoortunnel bewerkstelligt daarnaast een aanzienlijke verbetering van het lokale leefklimaat. De treinen op het drukbereden traject Amsterdam – Rotterdam veroorzaken namelijk nogal wat overlast voor de omgeving. Het bestaande, lange spoorviaduct dwars door Delft, met zo’n 350 passerende treinen per dag, is de gemeente dan ook al lang een doorn in het oog. Bovenop het ondergrondse station komt het nieuwe stadskantoor. En boven de tunnel komt nog veel meer ruimte vrij. Daar komen 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoren en een nieuw stadspark. Doordat de trein onder de grond verdwijnt, ontstaat bovendien een ruimtelijke verbinding tussen de stadsdelen aan weerszijden van het huidige viaduct. De gemeente Delft heeft de ambitie uitgesproken om de spoorzone te ontwikkelen tot een hoogwaardig stedelijk gebied.

In 2007 is een keuze gemaakt uit de ontwerpen van verschillende architecten. Inmiddels is er een voorlopig ontwerp, dat in de loop van 2007 verder wordt uitgewerkt. Het bestaande,

historische stationsgebouw krijgt een horecabestemming.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding

  • Momenteel stappen er ruim 23.000 reizigers in of uit op een gemiddelde werkdag. De maximum capaciteit neemt toe naar 39.000 reizigers per dag.
  • Met zo’n 350 passerende treinen per dag ligt Delft op één van de drukste trajecten van Nederland. Het spoorviaduct, dat tweesporig is, vormt een flessenhals in het traject Amsterdam-Rotterdam, dat verder al wèl viersporig is. Door in de bouw rekening te houden met vier sporen, in plaats van de huidige twee, wordt ruimte gemaakt om te kunnen voldoen aan de verwachte groei van het treinverkeer.
  • Het spoorviaduct zorgt voor veel geluidshinder en overlast door trillingen voor de omgeving. Bovendien verdeelt het viaduct de stad ruimtelijk in tweeën.

Hoe wordt het?

Het ondergrondse station wordt ontworpen door Benthem Crouwel Architekten.

Spoorzone Delft in hoofdlijnen:

  • Een nieuw, ondergronds station. De perrons komen acht meter onder de grond te liggen.
  • Een knooppunt van Openbaar Vervoer: bus, tram en trein.
  • Een nieuw stadskantoor boven het station.
  • Een spoortunnel van 2.300 meter in plaats van het huidige spoorviaduct.
  • Stallingsplaatsen voor 5.000 fietsen.
  • 400 parkeerplaatsen, waarvan 100 gereserveerd voor P+R.
  • 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoorruimte en een stadspark van zo’n 25.000 m2.
  • Het oude stationsgebouw blijft behouden en krijgt een horecabestemming.

Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Delft | Infrasite

Delft

Als onderdeel van een compleet vernieuwde spoorzone bouwt ProRail in Delft een ondergronds

station en een tunnel. Vanuit dit station rijden de treinen straks direct een 2.300 meter lange spoortunnel in onder de stad door.

Het huidige tweesporige viaduct is een flessenhals voor het treinverkeer op het traject Amsterdam – Rotterdam. De spoortunnel is voorlopig tweesporig, maar voorbereid voor de aanleg van vier sporen. De spoortunnel bewerkstelligt daarnaast een aanzienlijke verbetering van het lokale leefklimaat. De treinen op het drukbereden traject Amsterdam – Rotterdam veroorzaken namelijk nogal wat overlast voor de omgeving. Het bestaande, lange spoorviaduct dwars door Delft, met zo’n 350 passerende treinen per dag, is de gemeente dan ook al lang een doorn in het oog. Bovenop het ondergrondse station komt het nieuwe stadskantoor. En boven de tunnel komt nog veel meer ruimte vrij. Daar komen 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoren en een nieuw stadspark. Doordat de trein onder de grond verdwijnt, ontstaat bovendien een ruimtelijke verbinding tussen de stadsdelen aan weerszijden van het huidige viaduct. De gemeente Delft heeft de ambitie uitgesproken om de spoorzone te ontwikkelen tot een hoogwaardig stedelijk gebied.

In 2007 is een keuze gemaakt uit de ontwerpen van verschillende architecten. Inmiddels is er een voorlopig ontwerp, dat in de loop van 2007 verder wordt uitgewerkt. Het bestaande,

historische stationsgebouw krijgt een horecabestemming.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding

  • Momenteel stappen er ruim 23.000 reizigers in of uit op een gemiddelde werkdag. De maximum capaciteit neemt toe naar 39.000 reizigers per dag.
  • Met zo’n 350 passerende treinen per dag ligt Delft op één van de drukste trajecten van Nederland. Het spoorviaduct, dat tweesporig is, vormt een flessenhals in het traject Amsterdam-Rotterdam, dat verder al wèl viersporig is. Door in de bouw rekening te houden met vier sporen, in plaats van de huidige twee, wordt ruimte gemaakt om te kunnen voldoen aan de verwachte groei van het treinverkeer.
  • Het spoorviaduct zorgt voor veel geluidshinder en overlast door trillingen voor de omgeving. Bovendien verdeelt het viaduct de stad ruimtelijk in tweeën.

Hoe wordt het?

Het ondergrondse station wordt ontworpen door Benthem Crouwel Architekten.

Spoorzone Delft in hoofdlijnen:

  • Een nieuw, ondergronds station. De perrons komen acht meter onder de grond te liggen.
  • Een knooppunt van Openbaar Vervoer: bus, tram en trein.
  • Een nieuw stadskantoor boven het station.
  • Een spoortunnel van 2.300 meter in plaats van het huidige spoorviaduct.
  • Stallingsplaatsen voor 5.000 fietsen.
  • 400 parkeerplaatsen, waarvan 100 gereserveerd voor P+R.
  • 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoorruimte en een stadspark van zo’n 25.000 m2.
  • Het oude stationsgebouw blijft behouden en krijgt een horecabestemming.

Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn