Definitie


Delft





Als onderdeel van een compleet vernieuwde spoorzone bouwt ProRail in Delft een ondergronds

station en een tunnel. Vanuit dit station rijden de treinen straks direct een 2.300 meter lange spoortunnel in onder de stad door.

Het huidige tweesporige viaduct is een flessenhals voor het treinverkeer op het traject Amsterdam - Rotterdam. De spoortunnel is voorlopig tweesporig, maar voorbereid voor de aanleg van vier sporen. De spoortunnel bewerkstelligt daarnaast een aanzienlijke verbetering van het lokale leefklimaat. De treinen op het drukbereden traject Amsterdam - Rotterdam veroorzaken namelijk nogal wat overlast voor de omgeving. Het bestaande, lange spoorviaduct dwars door Delft, met zo'n 350 passerende treinen per dag, is de gemeente dan ook al lang een doorn in het oog. Bovenop het ondergrondse station komt het nieuwe stadskantoor. En boven de tunnel komt nog veel meer ruimte vrij. Daar komen 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoren en een nieuw stadspark. Doordat de trein onder de grond verdwijnt, ontstaat bovendien een ruimtelijke verbinding tussen de stadsdelen aan weerszijden van het huidige viaduct. De gemeente Delft heeft de ambitie uitgesproken om de spoorzone te ontwikkelen tot een hoogwaardig stedelijk gebied.

In 2007 is een keuze gemaakt uit de ontwerpen van verschillende architecten. Inmiddels is er een voorlopig ontwerp, dat in de loop van 2007 verder wordt uitgewerkt. Het bestaande,

historische stationsgebouw krijgt een horecabestemming.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Momenteel stappen er ruim 23.000 reizigers in of uit op een gemiddelde werkdag. De maximum capaciteit neemt toe naar 39.000 reizigers per dag.
  • Met zo'n 350 passerende treinen per dag ligt Delft op één van de drukste trajecten van Nederland. Het spoorviaduct, dat tweesporig is, vormt een flessenhals in het traject Amsterdam-Rotterdam, dat verder al wèl viersporig is. Door in de bouw rekening te houden met vier sporen, in plaats van de huidige twee, wordt ruimte gemaakt om te kunnen voldoen aan de verwachte groei van het treinverkeer.
  • Het spoorviaduct zorgt voor veel geluidshinder en overlast door trillingen voor de omgeving. Bovendien verdeelt het viaduct de stad ruimtelijk in tweeën.
Hoe wordt het?

Het ondergrondse station wordt ontworpen door Benthem Crouwel Architekten.

Spoorzone Delft in hoofdlijnen:
  • Een nieuw, ondergronds station. De perrons komen acht meter onder de grond te liggen.
  • Een knooppunt van Openbaar Vervoer: bus, tram en trein.
  • Een nieuw stadskantoor boven het station.
  • Een spoortunnel van 2.300 meter in plaats van het huidige spoorviaduct.
  • Stallingsplaatsen voor 5.000 fietsen.
  • 400 parkeerplaatsen, waarvan 100 gereserveerd voor P+R.
  • 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoorruimte en een stadspark van zo'n 25.000 m2.
  • Het oude stationsgebouw blijft behouden en krijgt een horecabestemming.
Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]