Definitie


Contractsector





Met het begrip contractsector wordt gedoeld op de spoorlijnen die geen deel uitmaken van het hoofdrailnet waarvoor NA een concessie tot 2015 heeft gekregen. Het gaat ruwweg om regionale lijnen of lijnen waarop alleen stoptreindiensten rijden.  

De lijnen uit de contractsector vallen onder het regiem van de Wet personenvervoer 2000, wat betekent dat het vervoer periodiek moet worden aanbesteed door de verantwoordelijke overheid, provincie en/of stadsgewest.

Overzicht spoordiensten

Toen in 1999 onderscheid werd gemaakt tussen hoofdrailnet en contractsector ging het om in totaal 34 spoordiensten. Sindsdien zijn er een aantal teruggegaan naar het hoofdrailnet. De totale lijst (de niet erg voor de hand liggende nummervolgorde is de keuze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) is:

1 Leeuwarden - Harlingen

2 Leeuwarden - Stavoren

3 Winterswijk - Doetinchem

4 Winterswijk - Zutphen

5 Groningen - Delfzijl

6 Groningen - Nieuweschans

7 Groningen - Roodeschool

8 Arnhem - Doetinchem

9 Zutphen - Oldenzaal

10 Apeldoorn - Zutphen (RegioNS)

11 Utrecht - Leiden

12 Alkmaar - Zaandam - Amsterdam

13 Enkhuizen - Zaandam - Amsterdam

14 Utrecht - Rhenen

15 Utrecht - Baarn

16 Lelystad - Weesp - Amsterdam

17 Geldermalsen - Dordrecht

18 Tiel - Arnhem

19 Zoetermeerlijn

20 Hofpleinlijn

21 Hoorn - Alkmaar - Uitgeest

22 Alkmaar - Den Helder

23 Haarlem - Uitgeest

24 Rotterdam - Hoek van Holland

25 Gouda - Alphen

26 Roermond - Nijmegen

27 Maastricht - Kerkrade

28 Amersfoort - Ede-Wageningen

29 Zwolle - Emmen

30 Zwolle - Kampen

31 Zwolle - Almelo

32 Zandvoort - Haarlem

33 Groningen - Leeuwarden

34 Houten - Houten Castellum

Latere wijzigingen

Een aantal lijnen is sinds het opstellen van de lijst teruggegaan naar het hoofdrailnet omdat het afzonderlijk exploiteren ervan niet of nauwelijks mogelijk is: dat geldt voor de lijnen 11, 14, 15 en 16.

Ook de nummers 12/13, 21, 22, 23 en 32 zijn weer onderdeel van het hoofdrailnet. De provincie Noord-Holland wilde de verantwoordelijkheid voor deze lijnen alleen overnemen van het Rijk als ze als een samenhangend geheel konden worden geëxploiteerd inclusief samenloop met NS op een deel van het hoofdrailnet naar Amsterdam. Minister Peijs weigerde dat echter, waarna de provincie ervan af zag de lijnen over te nemen.

De lijnen 19 en 20 zijn tegenwoordig RandstadRail, lijn 34 verdwijnt zodra het traject Utrecht - Geldermalsen viersporig is geworden.

Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Watertekort blijft, extra actie tegen verzilting
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw
Nieuwsbericht








[Banners]