Definitie


Contractsector





Met het begrip contractsector wordt gedoeld op de spoorlijnen die geen deel uitmaken van het hoofdrailnet waarvoor NA een concessie tot 2015 heeft gekregen. Het gaat ruwweg om regionale lijnen of lijnen waarop alleen stoptreindiensten rijden.  

De lijnen uit de contractsector vallen onder het regiem van de Wet personenvervoer 2000, wat betekent dat het vervoer periodiek moet worden aanbesteed door de verantwoordelijke overheid, provincie en/of stadsgewest.

Overzicht spoordiensten

Toen in 1999 onderscheid werd gemaakt tussen hoofdrailnet en contractsector ging het om in totaal 34 spoordiensten. Sindsdien zijn er een aantal teruggegaan naar het hoofdrailnet. De totale lijst (de niet erg voor de hand liggende nummervolgorde is de keuze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) is:

1 Leeuwarden - Harlingen

2 Leeuwarden - Stavoren

3 Winterswijk - Doetinchem

4 Winterswijk - Zutphen

5 Groningen - Delfzijl

6 Groningen - Nieuweschans

7 Groningen - Roodeschool

8 Arnhem - Doetinchem

9 Zutphen - Oldenzaal

10 Apeldoorn - Zutphen (RegioNS)

11 Utrecht - Leiden

12 Alkmaar - Zaandam - Amsterdam

13 Enkhuizen - Zaandam - Amsterdam

14 Utrecht - Rhenen

15 Utrecht - Baarn

16 Lelystad - Weesp - Amsterdam

17 Geldermalsen - Dordrecht

18 Tiel - Arnhem

19 Zoetermeerlijn

20 Hofpleinlijn

21 Hoorn - Alkmaar - Uitgeest

22 Alkmaar - Den Helder

23 Haarlem - Uitgeest

24 Rotterdam - Hoek van Holland

25 Gouda - Alphen

26 Roermond - Nijmegen

27 Maastricht - Kerkrade

28 Amersfoort - Ede-Wageningen

29 Zwolle - Emmen

30 Zwolle - Kampen

31 Zwolle - Almelo

32 Zandvoort - Haarlem

33 Groningen - Leeuwarden

34 Houten - Houten Castellum

Latere wijzigingen

Een aantal lijnen is sinds het opstellen van de lijst teruggegaan naar het hoofdrailnet omdat het afzonderlijk exploiteren ervan niet of nauwelijks mogelijk is: dat geldt voor de lijnen 11, 14, 15 en 16.

Ook de nummers 12/13, 21, 22, 23 en 32 zijn weer onderdeel van het hoofdrailnet. De provincie Noord-Holland wilde de verantwoordelijkheid voor deze lijnen alleen overnemen van het Rijk als ze als een samenhangend geheel konden worden geëxploiteerd inclusief samenloop met NS op een deel van het hoofdrailnet naar Amsterdam. Minister Peijs weigerde dat echter, waarna de provincie ervan af zag de lijnen over te nemen.

De lijnen 19 en 20 zijn tegenwoordig RandstadRail, lijn 34 verdwijnt zodra het traject Utrecht - Geldermalsen viersporig is geworden.

Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Dag van de Rail 2018
Event
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht
Staatssecretaris Van Veldhoven: 200.000 mensen uit de file op de fiets
Nieuwsbericht
Start aanpak knelpunten A2 en A58
Nieuwsbericht
Gunning project De Nieuwe N200 aan Combinatie KWS-Van Hattum & Blankevoort
Nieuwsbericht
Provincie Overijssel start aanbesteding Vechtdal Verbinding
Nieuwsbericht
Reactie NS op rechterlijke uitspraak Consumentenclaim
Nieuwsbericht
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
Sweco & 4cast bereiden provincie Utrecht voor op toekomstig verkeersbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]