Concessie

Een concessie voor vervoersdiensten kan gelimiteerd zijn tot een bepaald Treinpad, een bepaalde lijn of een bepaalde regio.

Het uitsluitend recht betekent dat geen andere Vervoerder op hetzelfde treinpad, op de zelfde lijn of in de zelfde regio vervoer (als gedefinieerd in de concessie) mag aanbieden.

In de afspraken tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is een Beheerconsessie hoofdspoorweginfrastructuur verleend, en tussen hetzelfde ministerie met de NS de Vervoerconsessie hoofdrailnet. De [achterliggende regelgeving|Spoorwegwet is omvangrijk.

De concessies op de Nederlandse [regionale lijnen|regionale lijn worden voor een groot deel aanbesteed door regionale vervoersautoriteiten, zijnde de provincies en een aantal plusregio’s in het kader van de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen. Denk bij die laatste aan Knooppunt Arnhem Nijmegen, Regio Twente etc.

De concessie op het hoofdrailnet in Nederland is door het rijk onderhands gegund aan de [NV Nederlandse Spoorwegen|Nederlandse Spoorwegen tot 2015.

Ook ProRail heeft een concessie: die voor het beheer van het Nederlandse spoornetwerk. Het gaat daarbij dus niet om vervoersdiensten, maar om onderhoud en toewijzing (zowel operationeel via Verkeersleiding als tactisch via toelating).

Een concessie wordt vaak verward met een licentie. Een licentie geeft toestemming, vaak voor langere periode, om toe te treden tot een sector en daar activiteiten te verrichten, maar geeft verder geen rechten.

Externe links

Integrale teksten van verleende consessies zijn te vinden op http://www.verkeerenwaterstaat.nl/ en op http://www.prorail.nl/

Zoeken op die sites gaat redelijk met Google. De zoekterm is: beheerconcessie site:www.verkeerenwaterstaat.nl of bijvoorbeeld beheerplan site:www.prorail.nl.