Cognitief psychologisch onderzoek
Cognitief psychologisch onderzoek wordt in de openbaar vervoer sector toegepast wanneer er behoefte is aan informatie over het gedrag van de reiziger en welke cognitieve processen hieraan vooraf gaan. Door het analyseren van voorafgaande cognitieve processen kunnen er voorspellingen worden gedaan over het toekomstig gedrag. Deze informatie kan nuttig zijn voor het beter afstemmen van producten en diensten aan de behoeften en wensen van de reiziger.
Voorbeelden toegepast onderzoek bij:
1. Kaartverkoop
- Decision making of vending machine users (Leonard Verhoef, in 1988 gepubliceerd in Applied Ergonomics)
- From buttons for fingers towards graphics for brains; history and future of ticket vending machines (Leonard Verhoef, in 2009 gepresenteerd op Rail Human Factors)
2. Stations(plein) inrichting
- Discords in signposting (Leonard Verhoef, in 1988 gepubliceerd in European Sign Magazine)
- Teksten en grafische symbolen op automaten (Leonard Verhoef, in 1987 gepubliceerd in Tijdschrift voor Ergonomie)
3. Dienstregeling
- Quiz over de benamingen van openbaar vervoer lijnen, technisch versus klantgericht (Leonard Verhoef)
- A new conceptual information structure for travel information (Leonard Verhoef, in 1993 gepubliceerd in Applied Economics)
- The information street, a visual structure in a physical chaos (Leonard Verhoef, in 1989 gepubliceerd in European Sign Magazine)
- Vertrektijd is passé, leve de afteltijd, vertrektijd laat zien in welke eeuw de bordenmaker leeft (Leonard Verhoef, in 2008 verschenen in OV-magazine)
- Hoe onderzoek je het denken van reizigers, eigenlijk: hoe moet je dat niet doen (Leonard Verhoef, in 2008 verschenen in verkeerskunde)
4. Parkeren
- Why car park signs should lie (Leonard Verhoef, in 2009 gepubliceerd in Traffic Engineering &Control)