Definitie


Class 66





In 1996, bestelde de britse spoorwegmaatschappij EWS (English, Welsh & Scottish Railways) 250 nieuwe locomotieven bij General Motors.

Om de ontwikkeltijd kort te houden, en de kosten laag te houden, besloten EWS en EMD de techniek op te waarderen naar de nieuwste standaarden zonder grote veranderingen aan het ontwerp van de class 59. De bouw begon in 1997.

EMD bouwde alle Class 66 lokomotieven in hun fabriek te London in Ontario, Canada. Voltooide lokomotieven worden verscheept vanaf Halifax, Nova Scotia.

Buiten Groot Brittannië bestelde de Duitse vervoerder HGK (Hafen und Güterverkehr Kölln) twee lokomotieven, die in 1999 geleverd werden. In Scandinavië rijdt het type bij TGOJ Trafik in Zweden en CargoNet in Noorwegen

Porterbrook Leasing verhuurt twintig lokomotieven aan vervoerders, o.a. HGK, ShortLines, Rail4Chem, DLC Railway en ERS Railways. Dit werd snel gevolgd door bestellingen van andere vervoerders en lease maatschappijen, met als gevolg dat totaal 58 lokomotieven in dienst zijn in Europa.

In 2005 is er een modificatie aan het ontwerp gemaakt, voor nieuw te bouwen locs. Deze hebben de Europese classificatie JT42CWRM, waarbij M staat voor Modificatie. In Groot Btittannië wordt de classificatie JT42CWR-T1 gebruikt.

In Nederland hebben de locs de bijnaam Klaas, dat een verbastering is van het woord 'Class'. Dit is in zoverre onterecht dat er meer series zijn Class heten, maar doordat dit tot nu toe de enige locserie in Nederland is waarvan de naam met Class begint, valt dit niet op.

Eerste versie geschreven door: Daniel Salomons

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 26, 2009 by danielsalomons.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Schiphol en Nederlandse bouwbedrijven gaan strategische samenwerking aan
Nieuwsbericht
Kabinet zet in op groenere benzine
Nieuwsbericht
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Aan de slag voor meer fietsers in Gelderland
Nieuwsbericht
Van Veldhoven haalt circulaire kopgroep naar Nederland
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting








[Banners]