Definitie


Class 66





In 1996, bestelde de britse spoorwegmaatschappij EWS (English, Welsh & Scottish Railways) 250 nieuwe locomotieven bij General Motors.

Om de ontwikkeltijd kort te houden, en de kosten laag te houden, besloten EWS en EMD de techniek op te waarderen naar de nieuwste standaarden zonder grote veranderingen aan het ontwerp van de class 59. De bouw begon in 1997.

EMD bouwde alle Class 66 lokomotieven in hun fabriek te London in Ontario, Canada. Voltooide lokomotieven worden verscheept vanaf Halifax, Nova Scotia.

Buiten Groot Brittannië bestelde de Duitse vervoerder HGK (Hafen und Güterverkehr Kölln) twee lokomotieven, die in 1999 geleverd werden. In Scandinavië rijdt het type bij TGOJ Trafik in Zweden en CargoNet in Noorwegen

Porterbrook Leasing verhuurt twintig lokomotieven aan vervoerders, o.a. HGK, ShortLines, Rail4Chem, DLC Railway en ERS Railways. Dit werd snel gevolgd door bestellingen van andere vervoerders en lease maatschappijen, met als gevolg dat totaal 58 lokomotieven in dienst zijn in Europa.

In 2005 is er een modificatie aan het ontwerp gemaakt, voor nieuw te bouwen locs. Deze hebben de Europese classificatie JT42CWRM, waarbij M staat voor Modificatie. In Groot Btittannië wordt de classificatie JT42CWR-T1 gebruikt.

In Nederland hebben de locs de bijnaam Klaas, dat een verbastering is van het woord 'Class'. Dit is in zoverre onterecht dat er meer series zijn Class heten, maar doordat dit tot nu toe de enige locserie in Nederland is waarvan de naam met Class begint, valt dit niet op.

Eerste versie geschreven door: Daniel Salomons

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 26, 2009 by danielsalomons.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





N279 ’s-Hertogenbosch – Veghel is nu écht af
Nieuwsbericht
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Ellen Lastdrager-van der Woude Managing Director Traffic & Transport TNO
Nieuwsbericht
Nieuwe ondertekenaars Green Deal Duurzaam GWW 2.0
Nieuwsbericht
Recordaantal bezoekers op eerste dag Verkeer, Mobiliteit en Parkeren
Weblogposting
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Omzetgroei bouw kleiner, tekort aan personeel groter
Nieuwsbericht
Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht








[Banners]