Definitie


Class 66





In 1996, bestelde de britse spoorwegmaatschappij EWS (English, Welsh & Scottish Railways) 250 nieuwe locomotieven bij General Motors.

Om de ontwikkeltijd kort te houden, en de kosten laag te houden, besloten EWS en EMD de techniek op te waarderen naar de nieuwste standaarden zonder grote veranderingen aan het ontwerp van de class 59. De bouw begon in 1997.

EMD bouwde alle Class 66 lokomotieven in hun fabriek te London in Ontario, Canada. Voltooide lokomotieven worden verscheept vanaf Halifax, Nova Scotia.

Buiten Groot Brittannië bestelde de Duitse vervoerder HGK (Hafen und Güterverkehr Kölln) twee lokomotieven, die in 1999 geleverd werden. In Scandinavië rijdt het type bij TGOJ Trafik in Zweden en CargoNet in Noorwegen

Porterbrook Leasing verhuurt twintig lokomotieven aan vervoerders, o.a. HGK, ShortLines, Rail4Chem, DLC Railway en ERS Railways. Dit werd snel gevolgd door bestellingen van andere vervoerders en lease maatschappijen, met als gevolg dat totaal 58 lokomotieven in dienst zijn in Europa.

In 2005 is er een modificatie aan het ontwerp gemaakt, voor nieuw te bouwen locs. Deze hebben de Europese classificatie JT42CWRM, waarbij M staat voor Modificatie. In Groot Btittannië wordt de classificatie JT42CWR-T1 gebruikt.

In Nederland hebben de locs de bijnaam Klaas, dat een verbastering is van het woord 'Class'. Dit is in zoverre onterecht dat er meer series zijn Class heten, maar doordat dit tot nu toe de enige locserie in Nederland is waarvan de naam met Class begint, valt dit niet op.

Eerste versie geschreven door: Daniel Salomons

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 26, 2009 by danielsalomons.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]