Definitie


CARE





CARE is een computersysteem waarin het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem vastligt en wijzigingen worden bijgehouden. CARE staat voor Computer Aided Railroad Engineering.

Sinds de [splitsing van de NS|Scheiding van beheer en vervoer in 1995 was CARE eigendom van Movares en Arcadis. Op 30 augustus 2006 tekenden Arcadis, Movares en Prorail een intentieovereenkomst om het programma in een nieuw bedrijf onder te brengen: Loxia. Dat bedrijf verstrekt licenties voor het gebuik van CARE aan de door ProRail erkende ingenieursbureaus, en zorgt dat de ProRaildatabases en tekeningbestanden worden bijgewerkt.

De kern van CARE wordt gevormd door de CARE Editor. Dit technische tekenprogramma is gebaseerd op MicroStation V8 van Bentley en bevat bibliotheken met de Prorail-symbolen. Verder zijn er voorzieningen ingebouwd die het tekenen van beveiligingsbladen vereenvoudigen. Ondersteunde tekeningen zijn onder andere OBE, OS en OR.

Omdat de symbolen in de tekening ook informatie bevatten, kan CARE de onderhanden tekening controleren. CARE geeft dan een overzicht van gevonden fouten: zaken die in strijd zijn met de geldende ontwerpvoorschriften. Door te klikken op een foutmelding, licht het betreffende symbool op en kan de fout eenvoudig worden hersteld.

Overige functies omvatten:
  • het genereren van OR-bladen vanuit OBE-bladen
  • het genereren van overzichten zoals stuklijsten
De OBE en OS-bladen worden gebruikt om de database van Infra Atlas te vullen.

Oorspronkelijke bron: ProRail magazine, september 2006.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]