Buitendienststelling

Buitendienststelling (BD)

Bij een buitendienststelling is in de dienstregeling een treinvrije periode gepland voor onderhouds-, innovatie- of herstelwerkzaamheden. Dus op het spoor waar de werkplek is, is exploitatief treinverkeer niet toegestaan. De Infrastructuur is dan bestemd werkzaamheden aan het Spoor en het laten rijden van Werktreinen, als dit tijdens de uitvoering van het werk voorgeschreven wordt. .

Een buitendienststelling wordt aangevraagd bij het planbureau van ProRail. De aanvraag wordt gedaan door de V&G coordinator ontwerpfase.

Procedure

De werkwijze om een buitendienststelling te realiseren en op te heffen is in grote lijnen als volgt:

  • Vóór aanvang van de werkzaamheden vraagt de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) op basis van de Werkplek Beveiligings Instructie (WBI) het spoor of sporen buitendienst te stellen aan de treindienstleider en deze neemt de (veiligheids)maatregelen om treinverkeer naar het spoor uit te sluiten. Het spoor is hiermee voor het treinverkeer feitelijk buitendienst.
  • Daarna draagt de treindienstleider de verantwoordelijkheid voor het spoor of de sporen over aan de LWB door middel van een Werkcontract (WECO).
  • De LWB neemt door middel van het werkcontract (WECO) de verantwoordelijkheid over van de treindienstleider.
  • Hierna neemt de LWB ter plaatse de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen, b.v. Kortsluitlans en/of wisselklem, op de werkplek en informeert de werkenden dat het spoor buitendienst is.Hiermee is het spoor/zijn de sporen (voor de werkenden) formeel buitendienst.
  • Na afloop van de werkzaamheden worden de maatregelen in omgekeerde volgorde weer opgeheven.

Externe linken

_Eerste versie artikel geschreven door: Hans Marijnissen