Definitie


Breda Stationskwartier





Breda ligt op een strategische plek tussen de Nederlandse Randstad en de Vlaamse Ruit: Antwerpen, Brussel, Mechelen en Gent. Deze Brabantse stad is mede hierdoor een goede vestigingsplaats voor bedrijven. Vlak naast het historische centrum van Breda verrijst in de komende twee decennia rond het station een geheel nieuw stadsdeel: 'Via Breda'. Het nieuwe stationsgebouw is hierbinnen gezichtsbepalend.

<br>Een directe shuttleverbinding met de hogesnelheidslijn, mogelijk gemaakt door de aanleg van een extra spoor en een derde perroneiland - sluit Breda aan op het Europese net van hogesnelheidslijnen. Het stationsontwerp kent een bijzondere uitstraling. Reizen, wonen, werken en winkelen zijn geïntegreerd in één gebouw. En alle vervoersvormen - trein, bus, taxi, auto

en fiets - zijn samengebracht onder één dak. Op dat dak kunnen automobilisten parkeren.

Het OV-knooppunt Breda is transparant van opzet en gemakkelijk toegankelijk dankzij een brede

voetgangerstunnel. Deze tunnel zorgt daarnaast voor een verbinding tussen de stadsdelen aan

weerszijden van het spoor. Het nieuwe station Breda herbergt winkels, kantoren en appartementen.

Direct daarnaast komt een nieuw hotel. Aan de voor- en achterzijde van het station komen

aantrekkelijke pleinen, lanen en waterpartijen. En langs de spoorzone realiseert de gemeente Breda de komende jaren vier compleet nieuwe woonwijken.

Ook Breda Stationskwartier maakt deel uit van de Nieuwe SleutelProjecten.

De aanleiding
  • Breda wordt een HSL-station doordat er een directe verbinding komt met de

    hogesnelheidstrein Amsterdam-Rotterdam-Parijs. Dit maakt aanpassing van het station enaanleg van een derde perron noodzakelijk.
  • Het station heeft onvoldoende capaciteit voor het huidige aantal treinreizigers (27.000 per dag). In de periode tot 2020 zal het totaal aantal reizigers per openbaar vervoer toenemen tot 64.000 per dag.
  • Het huidige stationsgebouw heeft niet de allure van station aan de hogesnelheidslijn (HSL).
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Breda is een ontwerp van Architektenbureau K. van Velsen/ Atelier Quadrat.

Het nieuwe station Breda op hoofdlijnen:
  • Een modern stationsgebouw met een bijzondere uitstraling: breed, transparant entoegankelijk.
  •  Een regionaal knooppunt van openbaar vervoer, waar reizen, wonen, werken en winkelen zijngeïntegreerd in één gebouw.
  • Drie treinperrons, voor vijftien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttles.
  • Één busperron met ruimte voor twintig bussen.
  • Capaciteit voor ca. 26.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag.
  • 128 appartementen.
  • 20.000 m2 kantoorruimte.
  • 6.000 m2 winkelen en vier horecagelegenheden.
  • Stallingsruimte voor 4.200 fietsen (2.800 bewaakt en 1.400 onbewaakt) en parkeerruimtevoor 700 auto's.
  • Centraal element: een nieuwe, 36 meter brede voetgangerstunnel die het huidigestationsplein en de wijk Belcrum met elkaar verbindt.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]