Definitie


Breda Stationskwartier





Breda ligt op een strategische plek tussen de Nederlandse Randstad en de Vlaamse Ruit: Antwerpen, Brussel, Mechelen en Gent. Deze Brabantse stad is mede hierdoor een goede vestigingsplaats voor bedrijven. Vlak naast het historische centrum van Breda verrijst in de komende twee decennia rond het station een geheel nieuw stadsdeel: 'Via Breda'. Het nieuwe stationsgebouw is hierbinnen gezichtsbepalend.

<br>Een directe shuttleverbinding met de hogesnelheidslijn, mogelijk gemaakt door de aanleg van een extra spoor en een derde perroneiland - sluit Breda aan op het Europese net van hogesnelheidslijnen. Het stationsontwerp kent een bijzondere uitstraling. Reizen, wonen, werken en winkelen zijn geïntegreerd in één gebouw. En alle vervoersvormen - trein, bus, taxi, auto

en fiets - zijn samengebracht onder één dak. Op dat dak kunnen automobilisten parkeren.

Het OV-knooppunt Breda is transparant van opzet en gemakkelijk toegankelijk dankzij een brede

voetgangerstunnel. Deze tunnel zorgt daarnaast voor een verbinding tussen de stadsdelen aan

weerszijden van het spoor. Het nieuwe station Breda herbergt winkels, kantoren en appartementen.

Direct daarnaast komt een nieuw hotel. Aan de voor- en achterzijde van het station komen

aantrekkelijke pleinen, lanen en waterpartijen. En langs de spoorzone realiseert de gemeente Breda de komende jaren vier compleet nieuwe woonwijken.

Ook Breda Stationskwartier maakt deel uit van de Nieuwe SleutelProjecten.

De aanleiding
  • Breda wordt een HSL-station doordat er een directe verbinding komt met de

    hogesnelheidstrein Amsterdam-Rotterdam-Parijs. Dit maakt aanpassing van het station enaanleg van een derde perron noodzakelijk.
  • Het station heeft onvoldoende capaciteit voor het huidige aantal treinreizigers (27.000 per dag). In de periode tot 2020 zal het totaal aantal reizigers per openbaar vervoer toenemen tot 64.000 per dag.
  • Het huidige stationsgebouw heeft niet de allure van station aan de hogesnelheidslijn (HSL).
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Breda is een ontwerp van Architektenbureau K. van Velsen/ Atelier Quadrat.

Het nieuwe station Breda op hoofdlijnen:
  • Een modern stationsgebouw met een bijzondere uitstraling: breed, transparant entoegankelijk.
  •  Een regionaal knooppunt van openbaar vervoer, waar reizen, wonen, werken en winkelen zijngeïntegreerd in één gebouw.
  • Drie treinperrons, voor vijftien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttles.
  • Één busperron met ruimte voor twintig bussen.
  • Capaciteit voor ca. 26.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag.
  • 128 appartementen.
  • 20.000 m2 kantoorruimte.
  • 6.000 m2 winkelen en vier horecagelegenheden.
  • Stallingsruimte voor 4.200 fietsen (2.800 bewaakt en 1.400 onbewaakt) en parkeerruimtevoor 700 auto's.
  • Centraal element: een nieuwe, 36 meter brede voetgangerstunnel die het huidigestationsplein en de wijk Belcrum met elkaar verbindt.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht
Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen
Nieuwsbericht
Invulling financieringsinstrumenten voor publiek-private samenwerking in KIC 2020-2023 vastgelegd
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
170.000 woningen in zuidelijk deel van de Randstad
Nieuwsbericht
Circulair viaduct wint Betonprijs 2019
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]