Bovenleidingpracticum

Het practicum is gebouwd op het emplacement Amersfoort. Twee sporen zijn voorzien van het klassieke B1-systeem, dat op 80% van het Nederlandse net voorkomt. Op twee andere sporen is het B4-systeem (geschikt voor 1500V én 25kV) gebouwd met daarin een wisselverbinding. Het vijfde spoor is voorzien van een laag systeem dat bij viaducten wordt toegepast. Bijzonder is het "rugby veld". Op dit gedeelte hangt de rijdraad op 1,50m boven de grond. Het wordt gebruikt voor de eerste praktijkoefeningen.

Op dinsdag 20 november is het eerste Europese bovenleidingpracticum bij Railinfra Opleidingen (RIO) in Amersfoort geopend. Het is de enige oefenomgeving in Europa waar spoormensen in een waarheidsgetrouwe oefenomgeving het vak van bovenleidingsmonteur kunnen leren. Tot voor kort gebeurde dat in Nederland ook alleen maar "on the job". Dit is echter niet meer te combineren met het steeds drukker wordende treinverkeer. Buitendienststellingen moeten tegenwoordig werkend benut worden, zodat het spoor niet alleen veilig, maar ook snel weer beschikbaar is voor vervoerders. Het bovenleidingpracticum is een initiatief van ProRail, RIO en de onderhoudsaannemers.

Het doel van het practicum is dat de kwaliteit van het werk toeneemt waardoor het aantal storingen afneemt en de beschikbaarheid van het spoor voor vervoerders toeneemt. Een ander voordeel is dat monteurs ingrijpende werkzaamheden vooraf kunnen "oefenen". Mogelijke storingen of uitloop van werkzaamheden worden hierdoor vroegtijdig gesignaleerd.

Vanuit de RIO-onderstations wordt de bovenleiding onder spanning gezet. Onderstations en bovenleiding worden op afstand bedient en bewaakt vanuit het RIO-SMC. Bij een calamiteit op het emplacement Amersfoort kan SMC Amsterdam de spanning afschakelen. Alle sporen zijn voorzien van een brede overweg waardoor elk type Rail wegvoertuig ingezet kan worden. Voor het theoretisch gedeelte van de opleiding zijn twee leslokalen beschikbaar. Voor de praktijkopleiding zijn er een werkplaats, materiaalcontainers en was- en kleedruimte.

Binnen ProRail was Wim Tiggelaar de grote motor achter de realisering van het bovenleidingpracticum. In 2005 heeft Wim ProRail verlaten, maar hij bleef wel voorzitter van de stuurgroep bovenleidingpracticum.

Bron: Apropos, november 2007

Eerste versie van atikel geschreven door: Hein B.A. de Jong

Bovenleidingpracticum | Infrasite

Bovenleidingpracticum

Het practicum is gebouwd op het emplacement Amersfoort. Twee sporen zijn voorzien van het klassieke B1-systeem, dat op 80% van het Nederlandse net voorkomt. Op twee andere sporen is het B4-systeem (geschikt voor 1500V én 25kV) gebouwd met daarin een wisselverbinding. Het vijfde spoor is voorzien van een laag systeem dat bij viaducten wordt toegepast. Bijzonder is het "rugby veld". Op dit gedeelte hangt de rijdraad op 1,50m boven de grond. Het wordt gebruikt voor de eerste praktijkoefeningen.

Op dinsdag 20 november is het eerste Europese bovenleidingpracticum bij Railinfra Opleidingen (RIO) in Amersfoort geopend. Het is de enige oefenomgeving in Europa waar spoormensen in een waarheidsgetrouwe oefenomgeving het vak van bovenleidingsmonteur kunnen leren. Tot voor kort gebeurde dat in Nederland ook alleen maar "on the job". Dit is echter niet meer te combineren met het steeds drukker wordende treinverkeer. Buitendienststellingen moeten tegenwoordig werkend benut worden, zodat het spoor niet alleen veilig, maar ook snel weer beschikbaar is voor vervoerders. Het bovenleidingpracticum is een initiatief van ProRail, RIO en de onderhoudsaannemers.

Het doel van het practicum is dat de kwaliteit van het werk toeneemt waardoor het aantal storingen afneemt en de beschikbaarheid van het spoor voor vervoerders toeneemt. Een ander voordeel is dat monteurs ingrijpende werkzaamheden vooraf kunnen "oefenen". Mogelijke storingen of uitloop van werkzaamheden worden hierdoor vroegtijdig gesignaleerd.

Vanuit de RIO-onderstations wordt de bovenleiding onder spanning gezet. Onderstations en bovenleiding worden op afstand bedient en bewaakt vanuit het RIO-SMC. Bij een calamiteit op het emplacement Amersfoort kan SMC Amsterdam de spanning afschakelen. Alle sporen zijn voorzien van een brede overweg waardoor elk type Rail wegvoertuig ingezet kan worden. Voor het theoretisch gedeelte van de opleiding zijn twee leslokalen beschikbaar. Voor de praktijkopleiding zijn er een werkplaats, materiaalcontainers en was- en kleedruimte.

Binnen ProRail was Wim Tiggelaar de grote motor achter de realisering van het bovenleidingpracticum. In 2005 heeft Wim ProRail verlaten, maar hij bleef wel voorzitter van de stuurgroep bovenleidingpracticum.

Bron: Apropos, november 2007

Eerste versie van atikel geschreven door: Hein B.A. de Jong