Definitie


Bovenleidingpracticum





Het practicum is gebouwd op het emplacement Amersfoort. Twee sporen zijn voorzien van het klassieke B1-systeem, dat op 80% van het Nederlandse net voorkomt. Op twee andere sporen is het B4-systeem (geschikt voor 1500V én 25kV) gebouwd met daarin een wisselverbinding. Het vijfde spoor is voorzien van een laag systeem dat bij viaducten wordt toegepast. Bijzonder is het "rugby veld". Op dit gedeelte hangt de rijdraad op 1,50m boven de grond. Het wordt gebruikt voor de eerste praktijkoefeningen.

Op dinsdag 20 november is het eerste Europese bovenleidingpracticum bij Railinfra Opleidingen (RIO) in Amersfoort geopend. Het is de enige oefenomgeving in Europa waar spoormensen in een waarheidsgetrouwe oefenomgeving het vak van bovenleidingsmonteur kunnen leren. Tot voor kort gebeurde dat in Nederland ook alleen maar "on the job". Dit is echter niet meer te combineren met het steeds drukker wordende treinverkeer. Buitendienststellingen moeten tegenwoordig werkend benut worden, zodat het spoor niet alleen veilig, maar ook snel weer beschikbaar is voor vervoerders. Het bovenleidingpracticum is een initiatief van ProRail, RIO en de onderhoudsaannemers.

Het doel van het practicum is dat de kwaliteit van het werk toeneemt waardoor het aantal storingen afneemt en de beschikbaarheid van het spoor voor vervoerders toeneemt. Een ander voordeel is dat monteurs ingrijpende werkzaamheden vooraf kunnen "oefenen". Mogelijke storingen of uitloop van werkzaamheden worden hierdoor vroegtijdig gesignaleerd.

Vanuit de RIO-onderstations wordt de bovenleiding onder spanning gezet. Onderstations en bovenleiding worden op afstand bedient en bewaakt vanuit het RIO-SMC. Bij een calamiteit op het emplacement Amersfoort kan SMC Amsterdam de spanning afschakelen. Alle sporen zijn voorzien van een brede overweg waardoor elk type Rail wegvoertuig ingezet kan worden. Voor het theoretisch gedeelte van de opleiding zijn twee leslokalen beschikbaar. Voor de praktijkopleiding zijn er een werkplaats, materiaalcontainers en was- en kleedruimte.

Binnen ProRail was Wim Tiggelaar de grote motor achter de realisering van het bovenleidingpracticum. In 2005 heeft Wim ProRail verlaten, maar hij bleef wel voorzitter van de stuurgroep bovenleidingpracticum.

Bron: Apropos, november 2007

Eerste versie van atikel geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]