Definitie


Botlekspoortunnel





De Botlekspoortunnel is een Spoortunnel die onder de Oude Maas is aangelegd, omdat de Botlekspoorbrug te weinig capaciteit biedt. De Botlekspoorbrug is enkelsporig en heeft geen plaats voor een tweede spoor, en opent regelmatig voor kruisende scheepvaart over de Oude Maas.

In 1999 is begonnen met het boren van de Botlekspoortunnel. Deze is drie kilometer lang en parallel gelegen aan de bestaande A15 autotunnel. Het is de eerste geboorde spoortunnel in Nederland. Een andere Boortunnel is de Tunnel onder het Groene Hart. De Botlekspoortunnel omvat twee gescheiden tunnelbuizen. In september 2006 was de officiële overdracht naar ProRail. Het is de eerste van vijf tunnels van de Betuweroute.

Bron
  • Prorailmagazine, september 2006.
Technische gegevens

Botlekspoortunnel

De bestaande spoorbrug over de Oude Maas moet vaak open voor de scheepvaart en biedt geen plaats voor een tweede spoor. Daarom is naast de bestaande Botlektunnel voor het wegverkeer een aparte, 3.065 meter lange tunnel voor goederentreinen aangelegd. Deze eerste geboorde spoortunnel van Nederland bestaat uit twee, deels halfopen, deels gesloten toeritten en twee geboorde tunnelbuizen. De tunnel wordt in 2006 in gebruik genomen.

- kerngetallen Botlekspoortunnel

- boormethode Earth Pressure Balance/Gronddrukbalansschild

- totaal gewicht boormachine circa 800 ton

- totale lengte tunnel 3.065 meter

- lengte van de te boren tunnelbuizen 1.835 meter

- inwendige diameter van de tunnel 8,65 meter

- afstand tussen de tunnelbuizen circa 10 meter

- diepte van start- en ontvangstschacht circa 20 meter

- minimale horizontale boogstraal 2.000 meter

- minimale verticale boogstraal 5.000 meter

- maximaal hellingspercentage 2,5%

- diepste ligging bovenkant buis NAP -20 meter

- totale hoeveelheid afgegraven grond circa 600.000 m3

- weg te boren grond circa 280.000 m3

- aantal dwarsverbindingen 3

- lengte van toeritten op de oevers 500 en 700 meter

- maaiveldhoogte NAP + 4,5 meter

- beton toeritten en schachten 68.500 m3

- onderwaterbeton 14.300 m3

- funderingspalen 2.400 stuks

- manuren toeritten 30.000

- betonnen tunnelring 7 segmenten en 1 sluitsteen

- grondgesteldheid klei, veen, zand

Mijlpalen Botlekspoortunnel
  • april 1999 start boren van de zuidelijke tunnelbuis
  • februari 2000 de oostelijke oever is bereikt, de eerste tunnelbuis is gereed
  • februari - mei 2000 verplaatsen en opnieuw opbouwen van de boormachine
  • mei 2000 start boren van de tweede tunnelbuis
  • december 2000 de tweede tunnelbuis is gereed
  • begin 2007 de Botlekspoortunnel operationeel
Bron
  • Projectorganisatie Betuweroute POBR.
Eerste versie artikel geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]