Definitie


Waardepotentieel en rendement van duurzame mobiliteit



De uitdaging is om naast het maatschappelijk nut ook het in het financiële (€€€) en economische (bedrijvigheid en werkgelegenheid met toekomst) waarde en winstpotentieel van duurzame mobiliteit inzichtelijk te maken.


Inhoud
1 Algemeen
2 Onderbouwing
3 Bronvermeldingen, documenten en links
4 Wijziginghistorie


1. Algemeen
Ons wordt vaak verteld dat mobiliteit “belangrijk” is, eigenlijk weten we dat zelf maar al te goed, voor ons zelf en ook voor anderen. Duurzaamheid koppelen aan mobiliteit geeft een goed gevoel, natuurlijk moeten we daar naar toe. Het belang van duurzame mobiliteit wordt uitgebreid onderzocht, beschreven, in beleid vervat en soms zelfs toegepast.
Met bepaalde methodes en instrumenten kunnen we het duurzame effect van een maatregel zelfs “meten”. Het cijfer dat daar uitrolt velt een oordeel over de mate waarin aan duurzaamheid wordt bijgedragen. Erg belangrijk, moeten we zeker blijven doen.

Minder vindbaar, gestructureerd en toegankelijk is het antwoord op de vraag welke “waarde” wordt geproduceerd met duurzame mobiliteit. Natuurlijk weten we dat duurzame mobiliteit bijdraagt aan het verminderen van brandstofverbruik en emissies en het veiliger maken van wegen en vervoersmiddelen. Allemaal zeer “waarde”vol.

Het zou zinvol zijn wanneer we meer en gestructureerd inzicht krijgen in het financiële (€€€) en economische (bedrijvigheid en werkgelegenheid met toekomst) waarde en winstpotentieel van duurzame mobiliteit.

Een ander aspect is de economische meerwaarde die bedrijvigheid ten behoeve van duurzame mobiliteit heeft ten opzichte van bedrijvigheid aan “gewone” mobiliteit. Wat zijn de extra economisch kansen die ontstaan, welke innovaties brengen die kansen met zich mee en hoe dat te stimuleren.


2 Onderbouwing
2.1 Voorbeelden van verdien mogelijkheden
De buurman rijdt met zijn Toyota Prius Plug-in van Almere naar Schiphol op en neer op één lading elektra. Zo’n rit kost hem een paar euro dubbeltjes, hij betaalt geen wegenbelasting en heeft geen bijtelling. Daar wordt je best vrolijk van, vooral ook als je weet dat je minder vervuilt. En zowel de Toyota dealer als de fabriek worden er ook vrolijk van.

Een brug of sluis die minder energie verbruikt scheelt fors in de exploitatie van de eigenaar, of dat nu RWS, de provincie, het waterschap of de gemeente is. Hetzelfde exploitatie argument geldt wanneer duurzame materialen worden gebruikt die minder onderhoud vergen en minder kosten met zich mee brengen. Als een leverancier hard kan maken dat zijn duurzame producten een positief effect hebben op de exploitatie en balans van Rijkswaterstaat dan heeft hij altijd een streepje voor. Althans dat zou hij moeten hebben als meerdere geledingen binnen een dergelijke organisatie daar gevoelig voor zijn.

2.2 Filosofie: de waarde benadering en duurzaam rendement
Heel expliciet hebben we het hierbij niet over “goedkoper” of “kosten”. Het gaat om waarde voor de exploitatie, de waarde voor de investering en de waarde voor de balans van de afnemer. De investering levert de afnemer zodoende een goed rendement op. En wanneer daar een innovatieve financieringsconstructie aan gekoppeld kan worden, ook gebruikmakend van de jaarlijkse exploitatie winst die wordt gerealiseerd via b.v. een positieve cashflow, dan worden investeringen in duurzame maatregelen die de mobiliteit versterken ook haalbaar gemaakt.
Onder de noemer Duurzaam Rendement is deze “waarde”methode ontwikkeld voor duurzame gebouw- en gebiedsontwikkeling. Met als essentie:
wat is het waardepotentieel van een gebied met haar gebiedsactoren,
welke rendementen leveren die waarden op voor die actoren en met welke maatregelen,
hoe kunnen die vaak gezamenlijke maatregelen en rendementen gefinancierd worden

2.3 Lokale en regionale oplossingen
Het accent ligt daarbij op de lokale en regionale oplossingen, met een extra stimulans voor innovatieve bedrijvigheid en nieuwe werkgelegenheid met toekomst waarde.
Bij mobiliteit en infrastructuur komen andere waardes naar boven dan bij gebiedsontwikkeling, maar de principes zijn hetzelfde: welke waarde, voor wie, hoe realiseerbaar en met welk sociaal economisch effect. En door mobiliteit en infrastructuur te verbinden met gebiedsontwikkeling ontstaan meer kansen voor rendabele maatregelen.

2.4 Financieringsconstructies
Financieringsconstructies gebaseerd op deze benadering bestaan er al. Het zou mogelijk moeten zijn deze bruikbaar te maken voor alles wat met mobiliteit te maken heeft.
Zo wordt er een begin gemaakt met het ombouwen van subsidies naar revolving funds en wordt je verwarmingsketel bij NUON betaald via de lagere lasten op je maandelijkse rekening. Deze en nog meer voorbeelden kunnen als inspiratiebron dienst doen voor het haalbaar maken van maatregelen die duurzame mobiliteit bevorderen.

2.5 Rol van Deltaplan Duurzaam Vervoer
Het zou een forse stap vooruit betekenen wanneer via het Deltaplan bestaande en in ontwikkeling zijnde kennis op deze twee terreinen beter toegankelijk te maken, te structureren en te vermarketen. Want er gebeurt al veel op dit gebied, met resultaten die het waard zijn om nagevolgd te worden dan wel om als inspiratie voor andere initiatieven te fungeren.


3 Bronvermeldingen, documenten en links
GIDO methode Duurzaam Rendement, zie www.gido.nl
Toekomstwaarde NU


4 Wijzigingshistorie
Naar de wijzigingshistorie
Helpen bestaand lemma te verbeteren
Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 03-07-2012


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen
Nieuwsbericht
Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Circulair viaduct wint Betonprijs 2019
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]