Definitie


Vervoersketen






Inhoud
1 Algemeen
2 Onderbouwing
3 Bronvermeldingen, documenten en links
4 Wijziginghistorie


1. Algemeen
Van een vervoersketen is spraken als van herkomst tot bestemming van meer dan 1 vervoermiddel (modaliteit) gebruik gemaakt wordt. Strikt genomen zou in dat geval gesproken kunnen worden van een keten van 1 schakel; zo kan met de fiets of (vracht-) auto van deur tot deur gereden kan worden.
Bij het gebruik van 2 of meer vervoersmodaliteiten bijvoorbeeld fiets, OV en taxi, ontstaan er overstappunten. In dit verband vervoersknooppunten genoemd.
Voor goederenvervoer is geldt hetzelfde hoewel er dan gesproken wordt over overslag in plaats van overstappen. Een shuttletrein voor containers van verschillende verladers kan in dit verband gezien worden als openbaar goederenvervoer.
Zo zijn er knooppunten voor collectief openbaar vervoer: stations en haltes.
Voor de personeneauto worden parkeerplaatsen, carpoolplaatsen, P+R-voorziening, transferia tot de knooppunten gerekend.
Ook voor goedervervoer zijn knooppunten te noemen: (zee-) havens, stedelijke distributiecentra, etc.


2 Onderbouwing
2.1 Huidige ontwikkelingen
Met het toenemen van het belang van de vervoersketen worden knooppunten ook belangrijker.
Stations staan al lang in de belangstelling met discussies over sociale veiligheid, de (on-) aangename omgeving om te wachten* en de bereikbaarheid voor auto en fiets.
Carpoolplaatsen zijn opgekomen sinds de oliecrisis van 1973. Deze zijn echter altijd gericht geweest op de automobiliteit dus zijn van oorsprong niet multimodaal.
P+R kwam daarna en geeft de automobilist de mogelijkheid over te stappen op het OV.
Transferia zouden met name de centra van grote steden weer bereikbaar moeten maken. Er bestaan verschillende inzichten over wat het ondersscheid is met een P+R-locatie. Het meest voor de hand ligt dat bij een Transferium meer is dan alleen parkeren en overstappen.Er is bijvoorbeeld ook een bioscoop, een winkelcentrum en restaurant, etc.
Bij gebrek aan een integraal verkeer en vervoerbeleid zijn vaak de carpool en P+R-terreinen niet op de goede plaatsen terecht gekomen waardoor ze te weinig gebruikt worden. Andere zijn overvol terwijl er te weinig mogelijkheden (financien) zijn om die uit te breiden.
Veel initiatieven voor tranferia zijn niet goed van de grond gekomen.

De personenauto en vrachtauto zijn zo sterk in aantal en in gebruik toegenomen dat bereikbaarheid van de bestemming zwaar onder druk staat en tot het gebruik van alternatieven aanleiding geeft.
Het potentieel van de fiets is lang zwaar onderschat en leidt nu tot problemen in de centra van de grote (-re) steden.
Om grote vrachtauto’s in de binnensteden te weren zijn er distributiesystemen ontwikkeld met bestelauto’s. Hierdoor is het aantal bestelauto’s de laatste tijd sterk gestegen. Dit wordt versterkt door het kopen via internet en de doordoor sterke toename van pakketpost.


2.2 Betekenis ontwikkelingen voor verkeer en vervoer cq voor de vervoersketen
De toename van multimodaal verkeer is een van de oplossingen van de congestie op de wegen en in de steden. Een tekort aan goeie informatie over het ketenvervoer is een van de redenen van nog laag gebruik van de ketenmogelijkheden.


2.3 Verbeterpunten cq achterblijvende ontwikkelingen
Routeplanners zouden er moeten komen met alle modaliteiten beschikbaar als app’s op smartphone.
Plattegronden met voorzieningen van knooppunten beschikbaar op smartphones.
Zorg voor een goede sociale veiligheid; met name op parkeerplaatsen.
Zorg dat er beschikbaarheidsinformatie cq reserveringsmogelijkheid van OV-fiets cq huurfiets komt
Alle knooppunten voorzien van degelijke fietsparkeerplekken en ook bereikbaar maken met de fiets (carpoolplaatsen zijn regelmatig niet met de fiets bereikbaar).


3 Bronvermeldingen, documenten en links
- Waiting Experience at Train Stations, Mark van Hagen*
- P+R: (Wikipedia) http://nl.wikipedia.org/wiki/P%2BR

*: Proefschrift Universiteit Twente, april 2010 (http://www.eburon.nl/waiting_experience_at_train_stations)


4 Wijzigingshistorie
Naar de wijzigingshistorie
Helpen bestaand lemma te verbeteren
Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 22-12-11


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]