Vervoersketen

Inhoud

1 Algemeen

2 Onderbouwing

3 Bronvermeldingen, documenten en links

4 Wijziginghistorie

1. Algemeen

Van een vervoersketen is spraken als van herkomst tot bestemming van meer dan 1 vervoermiddel (modaliteit) gebruik gemaakt wordt. Strikt genomen zou in dat geval gesproken kunnen worden van een keten van 1 schakel; zo kan met de fiets of (vracht-) auto van deur tot deur gereden kan worden.

Bij het gebruik van 2 of meer vervoersmodaliteiten bijvoorbeeld fiets, OV en taxi, ontstaan er overstappunten. In dit verband vervoersknooppunten genoemd.

Voor goederenvervoer is geldt hetzelfde hoewel er dan gesproken wordt over overslag in plaats van overstappen. Een shuttletrein voor containers van verschillende verladers kan in dit verband gezien worden als openbaar goederenvervoer.

Zo zijn er knooppunten voor collectief openbaar vervoer: stations en haltes.

Voor de personeneauto worden parkeerplaatsen, carpoolplaatsen, P+R-voorziening, transferia tot de knooppunten gerekend.

Ook voor goedervervoer zijn knooppunten te noemen: (zee-) havens, stedelijke distributiecentra, etc.

2 Onderbouwing

2.1 Huidige ontwikkelingen

Met het toenemen van het belang van de vervoersketen worden knooppunten ook belangrijker.

Stations staan al lang in de belangstelling met discussies over sociale veiligheid, de (on-) aangename omgeving om te wachten* en de bereikbaarheid voor auto en fiets.

Carpoolplaatsen zijn opgekomen sinds de oliecrisis van 1973. Deze zijn echter altijd gericht geweest op de automobiliteit dus zijn van oorsprong niet multimodaal.

P+R kwam daarna en geeft de automobilist de mogelijkheid over te stappen op het OV.

Transferia zouden met name de centra van grote steden weer bereikbaar moeten maken. Er bestaan verschillende inzichten over wat het ondersscheid is met een P+R-locatie. Het meest voor de hand ligt dat bij een Transferium meer is dan alleen parkeren en overstappen.Er is bijvoorbeeld ook een bioscoop, een winkelcentrum en restaurant, etc.

Bij gebrek aan een integraal verkeer en vervoerbeleid zijn vaak de carpool en P+R-terreinen niet op de goede plaatsen terecht gekomen waardoor ze te weinig gebruikt worden. Andere zijn overvol terwijl er te weinig mogelijkheden (financien) zijn om die uit te breiden.

Veel initiatieven voor tranferia zijn niet goed van de grond gekomen.

De personenauto en vrachtauto zijn zo sterk in aantal en in gebruik toegenomen dat bereikbaarheid van de bestemming zwaar onder druk staat en tot het gebruik van alternatieven aanleiding geeft.

Het potentieel van de fiets is lang zwaar onderschat en leidt nu tot problemen in de centra van de grote (-re) steden.

Om grote vrachtauto’s in de binnensteden te weren zijn er distributiesystemen ontwikkeld met bestelauto’s. Hierdoor is het aantal bestelauto’s de laatste tijd sterk gestegen. Dit wordt versterkt door het kopen via internet en de doordoor sterke toename van pakketpost.

2.2 Betekenis ontwikkelingen voor verkeer en vervoer cq voor de vervoersketen

De toename van multimodaal verkeer is een van de oplossingen van de congestie op de wegen en in de steden. Een tekort aan goeie informatie over het ketenvervoer is een van de redenen van nog laag gebruik van de ketenmogelijkheden.

2.3 Verbeterpunten cq achterblijvende ontwikkelingen

Routeplanners zouden er moeten komen met alle modaliteiten beschikbaar als app’s op smartphone.

Plattegronden met voorzieningen van knooppunten beschikbaar op smartphones.

Zorg voor een goede sociale veiligheid; met name op parkeerplaatsen.

Zorg dat er beschikbaarheidsinformatie cq reserveringsmogelijkheid van OV-fiets cq huurfiets komt

Alle knooppunten voorzien van degelijke fietsparkeerplekken en ook bereikbaar maken met de fiets (carpoolplaatsen zijn regelmatig niet met de fiets bereikbaar).

3 Bronvermeldingen, documenten en links

– Waiting Experience at Train Stations, Mark van Hagen*

– P+R: (Wikipedia) http://nl.wikipedia.org/wiki/P%2BR

*: Proefschrift Universiteit Twente, april 2010 (http://www.eburon.nl/waiting_experience_at_train_stations)

4 Wijzigingshistorie

Naar de wijzigingshistorie

Helpen bestaand lemma te verbeteren

Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 22-12-11

Vervoersketen | Infrasite

Vervoersketen

Inhoud

1 Algemeen

2 Onderbouwing

3 Bronvermeldingen, documenten en links

4 Wijziginghistorie

1. Algemeen

Van een vervoersketen is spraken als van herkomst tot bestemming van meer dan 1 vervoermiddel (modaliteit) gebruik gemaakt wordt. Strikt genomen zou in dat geval gesproken kunnen worden van een keten van 1 schakel; zo kan met de fiets of (vracht-) auto van deur tot deur gereden kan worden.

Bij het gebruik van 2 of meer vervoersmodaliteiten bijvoorbeeld fiets, OV en taxi, ontstaan er overstappunten. In dit verband vervoersknooppunten genoemd.

Voor goederenvervoer is geldt hetzelfde hoewel er dan gesproken wordt over overslag in plaats van overstappen. Een shuttletrein voor containers van verschillende verladers kan in dit verband gezien worden als openbaar goederenvervoer.

Zo zijn er knooppunten voor collectief openbaar vervoer: stations en haltes.

Voor de personeneauto worden parkeerplaatsen, carpoolplaatsen, P+R-voorziening, transferia tot de knooppunten gerekend.

Ook voor goedervervoer zijn knooppunten te noemen: (zee-) havens, stedelijke distributiecentra, etc.

2 Onderbouwing

2.1 Huidige ontwikkelingen

Met het toenemen van het belang van de vervoersketen worden knooppunten ook belangrijker.

Stations staan al lang in de belangstelling met discussies over sociale veiligheid, de (on-) aangename omgeving om te wachten* en de bereikbaarheid voor auto en fiets.

Carpoolplaatsen zijn opgekomen sinds de oliecrisis van 1973. Deze zijn echter altijd gericht geweest op de automobiliteit dus zijn van oorsprong niet multimodaal.

P+R kwam daarna en geeft de automobilist de mogelijkheid over te stappen op het OV.

Transferia zouden met name de centra van grote steden weer bereikbaar moeten maken. Er bestaan verschillende inzichten over wat het ondersscheid is met een P+R-locatie. Het meest voor de hand ligt dat bij een Transferium meer is dan alleen parkeren en overstappen.Er is bijvoorbeeld ook een bioscoop, een winkelcentrum en restaurant, etc.

Bij gebrek aan een integraal verkeer en vervoerbeleid zijn vaak de carpool en P+R-terreinen niet op de goede plaatsen terecht gekomen waardoor ze te weinig gebruikt worden. Andere zijn overvol terwijl er te weinig mogelijkheden (financien) zijn om die uit te breiden.

Veel initiatieven voor tranferia zijn niet goed van de grond gekomen.

De personenauto en vrachtauto zijn zo sterk in aantal en in gebruik toegenomen dat bereikbaarheid van de bestemming zwaar onder druk staat en tot het gebruik van alternatieven aanleiding geeft.

Het potentieel van de fiets is lang zwaar onderschat en leidt nu tot problemen in de centra van de grote (-re) steden.

Om grote vrachtauto’s in de binnensteden te weren zijn er distributiesystemen ontwikkeld met bestelauto’s. Hierdoor is het aantal bestelauto’s de laatste tijd sterk gestegen. Dit wordt versterkt door het kopen via internet en de doordoor sterke toename van pakketpost.

2.2 Betekenis ontwikkelingen voor verkeer en vervoer cq voor de vervoersketen

De toename van multimodaal verkeer is een van de oplossingen van de congestie op de wegen en in de steden. Een tekort aan goeie informatie over het ketenvervoer is een van de redenen van nog laag gebruik van de ketenmogelijkheden.

2.3 Verbeterpunten cq achterblijvende ontwikkelingen

Routeplanners zouden er moeten komen met alle modaliteiten beschikbaar als app’s op smartphone.

Plattegronden met voorzieningen van knooppunten beschikbaar op smartphones.

Zorg voor een goede sociale veiligheid; met name op parkeerplaatsen.

Zorg dat er beschikbaarheidsinformatie cq reserveringsmogelijkheid van OV-fiets cq huurfiets komt

Alle knooppunten voorzien van degelijke fietsparkeerplekken en ook bereikbaar maken met de fiets (carpoolplaatsen zijn regelmatig niet met de fiets bereikbaar).

3 Bronvermeldingen, documenten en links

– Waiting Experience at Train Stations, Mark van Hagen*

– P+R: (Wikipedia) http://nl.wikipedia.org/wiki/P%2BR

*: Proefschrift Universiteit Twente, april 2010 (http://www.eburon.nl/waiting_experience_at_train_stations)

4 Wijzigingshistorie

Naar de wijzigingshistorie

Helpen bestaand lemma te verbeteren

Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 22-12-11