Leefomgeving (kwaliteit van de)

Vermindering van autokilometers zal direct positieve effecten geven op de omgevingshinder en dus op de kwaliteit van de leefomgeving.

Inhoud

1 Algemeen

2 Onderbouwing

3 Bronvermeldingen, documenten en links

4 Wijziginghistorie

1. Algemeen

2 Onderbouwing

2.1 Huidige ontwikkelingen

Welvaart is de mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd. Van de behoeften wordt aangenomen dat deze groter zijn dan de beschikbare middelen. Er is dus sprake van een tekort, ook wel schaarste genoemd.

Welzijn wordt ook wel aangeduid als ‘kwaliteit van leven’; de mate waarin de behoefte bevredigd wordt geacht. Dit strekt verder dan materiële zaken (financieel-economisch). Tot de standaardindicatoren van welzijn behoren dus niet alleen materieel bezit en werkgelegenheid, maar ook woonomgeving, lichamelijke en geestelijke gezondheid, onderwijs, recreatie en sociale contacten.

Belangrijk aspect is, dat welzijn en welvaart met elkaar in evenwicht zijn en niet conflicteren. Om conflicten te analyseren en te voorkomen, is het van belang de verschillende niveaus van de behoeften te onderkennen. Vanuit de behoeftepsychologie (Maslow) wordt onderscheid gemaakt in de volgende vijf basisbehoeften (Kwaliteit van Leven):

Primaire biologische behoeften, ook wel fysieke behoeften (eten, drinken, kleding, onderdak)

Bestaanszekerheid (behoefte aan lichamelijke veiligheid)

Sociale behoefte (erbij horen, saamhorigheid, liefde)

Erkenning (zelfimago, reputatie, eigendunk, zelfrespect)

Zelfactualisatie (zelfverwezenlijking, doen wat je roeping is)

Tegenwoordig is met name de primaire behoefte uitgebreid met de wens/eis voor een goede kwaliteit van de woon-/leefomgeving. Vervolgens worden recreëren en stilte/rust meer en meer belangrijker. Milieuhinder zoals door geluid, trillingen, luchtkwaliteit, licht en donkerte en ook visuele aspecten werken zeer negatief op een goede kwaliteit van de leefomgeving. De ene behoefte (kwaliteit van woon-/leefomgeving) wordt dus gecompromitteerd door de andere (behoefte aan mobiliteit).

2.2 Betekenis ontwikkelingen voor verkeer en vervoer cq voor de vervoersketen

Het mobiel zijn, mobiliteit en bovenal de keuze (vrijheid) van het type vervoer, is een belangrijk onderdeel van welzijn. Hoge eisen worden niet alleen gesteld aan het vervoermiddel maar ook aan de kwaliteiten van de omgeving. Eigen vervoermiddelen zijn van groot belang (ook met betrekking tot het gevoel van vrijheid en status), maar openbaar vervoermiddelen worden niet per definitie als van mindere kwaliteit ervaren.

De afwaardering van het openbaar vervoer, de reductie in kwaliteit van mobiliteit, is gelegen in het gedeelte van de reis voor en na het transport (vervoer) per openbaar vervoer. Verder geven ook vertragingen een sterke kwaliteitsreductie en zaken als een zitplaats, comfort en dergelijke zijn typische kwaliteitsaspecten. Eigen vervoer kent de problemen van parkeerplaatsen en dus ook een aantal vierkante meters ruimtegebruik. Essentieel onderdeel voor de afwaardering van het openbaar vervoer is gelegen in het gevoel van een beperking in de keuzevrijheid. Bij het optreden van een blokkade is de reiziger afhankelijk van derden en kan hij minder goed zelf bepalen hoe te reizen.

2.3 Verbeterpunten cq achterblijvende ontwikkelingen

Een negatief extern effect op zowel de individuele als collectieve mobiliteit, dat het welzijnsgevoel van anderen compromitteert, wordt met name veroorzaakt door de milieuverontreiniging. Hinder door geluid en luchtkwaliteit is daarbij het meest belangrijk. Niet alleen de woonomgeving wordt aangetast, maar ook natuur- en recreatiegebieden. Visuele hinder en parkeerproblemen kunnen worden opgelost. Maar meestal gaat het om een financiële kwestie. Parkeren op de openbare weg is in 99% van de gevallen goedkoper dan in een garage. Het energieverbruik van vervoer moet verminderd kunnen worden. Door bijvoorbeeld meer gebruik te kunnen maken van regeneratie en door verbeterde opslag of transport. Wat zeker beter kan, is het voor- en natransport, en dan ook bij beschikbaarheid en slechte weersomstandigheden. Het is ook belangrijk om beter inzicht te krijgen in de noodzaak van vervoer, logistiek van goederenvervoer en planning, Het Nieuwe Werken en slimmer vergaderen/videoconferentie.

3 Bronvermeldingen, documenten en links

4 Wijzigingshistorie

Naar de wijzigingshistorie

Helpen bestaand lemma te verbeteren

Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 30-11-11

Leefomgeving (kwaliteit van de) | Infrasite

Leefomgeving (kwaliteit van de)

Vermindering van autokilometers zal direct positieve effecten geven op de omgevingshinder en dus op de kwaliteit van de leefomgeving.

Inhoud

1 Algemeen

2 Onderbouwing

3 Bronvermeldingen, documenten en links

4 Wijziginghistorie

1. Algemeen

2 Onderbouwing

2.1 Huidige ontwikkelingen

Welvaart is de mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd. Van de behoeften wordt aangenomen dat deze groter zijn dan de beschikbare middelen. Er is dus sprake van een tekort, ook wel schaarste genoemd.

Welzijn wordt ook wel aangeduid als ‘kwaliteit van leven’; de mate waarin de behoefte bevredigd wordt geacht. Dit strekt verder dan materiële zaken (financieel-economisch). Tot de standaardindicatoren van welzijn behoren dus niet alleen materieel bezit en werkgelegenheid, maar ook woonomgeving, lichamelijke en geestelijke gezondheid, onderwijs, recreatie en sociale contacten.

Belangrijk aspect is, dat welzijn en welvaart met elkaar in evenwicht zijn en niet conflicteren. Om conflicten te analyseren en te voorkomen, is het van belang de verschillende niveaus van de behoeften te onderkennen. Vanuit de behoeftepsychologie (Maslow) wordt onderscheid gemaakt in de volgende vijf basisbehoeften (Kwaliteit van Leven):

Primaire biologische behoeften, ook wel fysieke behoeften (eten, drinken, kleding, onderdak)

Bestaanszekerheid (behoefte aan lichamelijke veiligheid)

Sociale behoefte (erbij horen, saamhorigheid, liefde)

Erkenning (zelfimago, reputatie, eigendunk, zelfrespect)

Zelfactualisatie (zelfverwezenlijking, doen wat je roeping is)

Tegenwoordig is met name de primaire behoefte uitgebreid met de wens/eis voor een goede kwaliteit van de woon-/leefomgeving. Vervolgens worden recreëren en stilte/rust meer en meer belangrijker. Milieuhinder zoals door geluid, trillingen, luchtkwaliteit, licht en donkerte en ook visuele aspecten werken zeer negatief op een goede kwaliteit van de leefomgeving. De ene behoefte (kwaliteit van woon-/leefomgeving) wordt dus gecompromitteerd door de andere (behoefte aan mobiliteit).

2.2 Betekenis ontwikkelingen voor verkeer en vervoer cq voor de vervoersketen

Het mobiel zijn, mobiliteit en bovenal de keuze (vrijheid) van het type vervoer, is een belangrijk onderdeel van welzijn. Hoge eisen worden niet alleen gesteld aan het vervoermiddel maar ook aan de kwaliteiten van de omgeving. Eigen vervoermiddelen zijn van groot belang (ook met betrekking tot het gevoel van vrijheid en status), maar openbaar vervoermiddelen worden niet per definitie als van mindere kwaliteit ervaren.

De afwaardering van het openbaar vervoer, de reductie in kwaliteit van mobiliteit, is gelegen in het gedeelte van de reis voor en na het transport (vervoer) per openbaar vervoer. Verder geven ook vertragingen een sterke kwaliteitsreductie en zaken als een zitplaats, comfort en dergelijke zijn typische kwaliteitsaspecten. Eigen vervoer kent de problemen van parkeerplaatsen en dus ook een aantal vierkante meters ruimtegebruik. Essentieel onderdeel voor de afwaardering van het openbaar vervoer is gelegen in het gevoel van een beperking in de keuzevrijheid. Bij het optreden van een blokkade is de reiziger afhankelijk van derden en kan hij minder goed zelf bepalen hoe te reizen.

2.3 Verbeterpunten cq achterblijvende ontwikkelingen

Een negatief extern effect op zowel de individuele als collectieve mobiliteit, dat het welzijnsgevoel van anderen compromitteert, wordt met name veroorzaakt door de milieuverontreiniging. Hinder door geluid en luchtkwaliteit is daarbij het meest belangrijk. Niet alleen de woonomgeving wordt aangetast, maar ook natuur- en recreatiegebieden. Visuele hinder en parkeerproblemen kunnen worden opgelost. Maar meestal gaat het om een financiële kwestie. Parkeren op de openbare weg is in 99% van de gevallen goedkoper dan in een garage. Het energieverbruik van vervoer moet verminderd kunnen worden. Door bijvoorbeeld meer gebruik te kunnen maken van regeneratie en door verbeterde opslag of transport. Wat zeker beter kan, is het voor- en natransport, en dan ook bij beschikbaarheid en slechte weersomstandigheden. Het is ook belangrijk om beter inzicht te krijgen in de noodzaak van vervoer, logistiek van goederenvervoer en planning, Het Nieuwe Werken en slimmer vergaderen/videoconferentie.

3 Bronvermeldingen, documenten en links

4 Wijzigingshistorie

Naar de wijzigingshistorie

Helpen bestaand lemma te verbeteren

Nieuw lemma inbrengen

Laatste aanpassing: 30-11-11

Een uitgave van ProMedia Group
ProMedia Group
ProMedia Group
Weena 505 B18
3013 AL Rotterdam

Tel: +31 (0)10-280-1024
redactie@infrasite.nl